sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر با قطار (قسمت اول)

نکته ها و توصیه ها در خصوص سفر با قطار

سفر-با-قطار

سفر با قطار برای بعضی ها جنبه راحتی دارد، برای برخی دیگر صرفه جویی در زمان و برای عده ای هم نوستالژی و حس خوبی از جنس مرور خاطرات! شاید بتواند گفت سفر با قطار هنوز هم برای خیلی از ما حتی از پرواز هم با آن هیجانش هم لذت بخش تر است. شاید یکی از دلایل آن خاطرات کودکی ما باشد، شاید مسیرهای زیبایی که در کشور ما برای عبور با قطار وجود دارد و یا شاید هم راحتی که میتواند در سفر با قطار به نسبت سفر با اتوبوس و یا خودرو شخصی تجربه کرد.

قصد داریم در دو بخش ریز و درشت جزئیات سفر با قطار را یرای شما شرح دهیم. آشتی با سفر ریلی شاید به نوعی آشتی با سفر کم هزینه، امن تر و پاک تر هم باشد. همه ما از مضرات ورود خودروهای شخصی به جاده ها و خطرات جاده ها باخبر ایم. و یا به دلیل استاندارد نبودن جاده ها از سفرهای طولانی در کشور، مخصوصا در روزهای اوج سفر خودداری میکنیم. اما سفر ریلی گزینه ایست که میتواند خیلی از مزیت ها را باهم و یکجا در اختیار ما بگذارد.

در بخش اول به مزیت های سفر با قطار میپردازیم و در بخش بعدی به نکاتی که بایستی در خصوص سفر با قطار به خاطر داشته باشیم.

 

امنیت بیشتر

کافیست نگاهی به آمارهایی که در خصوص خطرات موجود در جاده ست بیندایم تا ببینیم سفر بر روی ریل ها چقدر امن تر است! حتی با وجود ناوگان فرسوده قطارهای ایران، حتی با وجود مشکلات و تصادفاتی که این چند ساله در سیستم ریلی کشور اتفاق افتاده باز هم آمار کشته و زخمی های جاده های ما با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. سفر با قطار همیشه به عنوان یکی از راه های امن تردد در جاهای مختلف دنیای بوده و هست. مخصوصا با مکانیزه شدن و ردیابی لحظه ای قطارها توسط سیستم های کنترل کننده، این امنیت روز به روز بیشتر هم میشود.

سفر-با-قطار

 

شاید این آمار را باور نکنید و یا از مقایسه آن متعجب شوید اما بایستی بدانید میانگین افراد کشته شده در مسیرهای ریلی ایران به طور میانگین سالانه 2.5 نفر است! این درحالی ست که ما در جاده های کشور سالانه حدود 18 تا 20 هزار کشته داریم! آمار غیرقابل قیاسی که نشان میدهد اگر قصد دارید همسر یا فرزندان خود را برای سفر به شهر دیگری بفرستید، هیچ راهی امن تر از سفر با قطار نیست!

 

صرفه جویی در هزینه ها

 

حمل و نقل ریلی در بسیاری از کشورها به دلیل تشویق مردم به سفر با این ناوگان از قیمت های پایین و به صرفه ای برخوردار است. این قیمت ها مخصوصا در مسیر های محلی بسیار پایین و به صرفه است. برای مثال اگر اینبار مسیر تهران فیروزکوه را با قطار بروید متوجه میشوید که قیمت هایی که برای این مسیرهای محلی در نظر گرفته شد چقدر پایین است. یا مثلا در مسیر تبریز جلفا و بسیاری دیگر از مسیرهایی که شاید بتوان گفت قیمت بلیط ها هم قیمت یک مسیر تاکسی داخل شهری در تهران است!

 

برای سالمندان و کودکان

اغلب برای سالمندان و کودکان توصیه های سفر بسیاری میشود که یکی از آنها اولویت قرار دادن سفر با هواپیما و قطار است. اما پیش می آید که سالمند همسفر شما ترس بسیاری از پرواز دارد و این چیزی نیست که بشود آن را با صحبت و نصیحت حل کرد. از طرفی در مسافت های طولانی سفر با خودرو شخصی و یا اتوبوس میتوانند حسابی آنها را کلافه کند.

سفر-با-قطار

 

مخصوصا در مورد کودکان که به این شرایط عادت هم ندارند و بایستی در فضای تنگ و بسته راهروهای اتوبوس دائما آنها را کنترل کرد. در مقابل این شرایط میتوان گفت سفر با قطار از قرار معلوم بهترین گزینه است. زیرا اگر برای مثال با خانواده در حال سفر هستید میتوانید با دربست کردن یک کوپه فضای کاملا امنی را در اختیار داشته باشید. همچنین راه روهای بین کوپه ها این امکان را به شما میدهد که در صورت خستگی و یا بی حوصلگی بتوانید مناظر اطراف را در حالی قدم میزنید و یا روبروی پنجره ها هستید تماشا کنید.

 

امکانات بیشتر

واضح است وقتی در قطار هستید هر لحظه به سرویس های بهداشتی و بوفه دسترسی دارید و از این لحاظ میتوانید خیالتان حسابی راحت باشد! همچنین اکثر قطارها در مسیرهای اصلی و بین شهری، دارای واگن رستورانی هستند که در ساعات معمول صرف غذا میتوانید در آنها به صرف غذا بپردازید.

 

حمل بار بیشتر

سفر-با-قطار

 

در مورد سفر هوایی همیشه این دغدغه وجود دارد که وجود چمدان های بیشتر میتواند موجب پرداخت اضافه بها شود. همچنین پروازها به دلیل شرایط خاص شرکت ها هواپیمایی حتی در مورد حجم باری که شما حمل میکنید هم حساس هستند. اما در خصوص سفر با قطار این محدودیت ها تا حد زیادی وجود ندارد. البته این در خصوص حمل بارهای شخصی و متعارف است و در خصوص حمل بارهای خاص مانند حیوانات و یا مرسوله ها بایستی از قبل با قوانین آشنا باشید.

 

محیط زیست

میزان آلاینده هایی که ناوگان ریلی تولید میکنند قابل مقایسه با حمل و نقل جاده ای نیست. در واقع مشکل تک سرنشینی در بسیاری از خودروهای سواری در کشور باعث شده که بسیاری از وسایل نقلیه با هدر دادن بیشتر ظرفیت خود به دلیل حمل یک الی دونفر در جاده، موجب بوجود آمدن ترافیک و آلاینده بسیار زیادی شوند. در سالهای اخیر حتی صنعت هواپیمایی هم به دلیل تولید آلاینده های خطرناک در جو زمین زیر سوال رفته است. در حالی که صنعت ریلی روز به روز با حرکت به سمت استفاده از کشنده های برقی، پرچمدار استفاده از انرژی های پاک است.

 

لذت سفر با قطار

سفر-با-قطار

 

قطار تنها یک وسیله حمل و نقل نیست. در واقع بعضی ها مسیر ریلی را مخصوصا در مسیرهای جنگلی و خاص فقط به دلیل لذت بردن از مسیر انتخاب میکنند. برای مثال در ایران قطار تهران-شمال به دلیل جاذبه های زیبای طبیعی و وجود پل های زیبایی ریلی به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است. به طوری که اخیرا برای عبور از این مسیر تورهای گردشگری خاص آن به فروش میرسد! چه کسی هست که از پل زیبای ورسک رد شده باشد و محو زیبایی منظره و حس خوب سفر با قطار نشده باشد.

 

نوستالژی سفر

سفر-با-قطار

 

شاید بسیاری از ما تجربه ای که از سفر با قطار در کودکی داشتیم را از یاد نبرده باشیم. از صدای بوق قطار تا تجربه ساعت ها نشستن و گوش دادن به صدای خاص و هیجان انگیز حرکت قطار روی ریل ها. برای بعضی از ما حتی خاص بودن سرویس بهداشتی و بوفه های قطار هم خاطر ساز بوده! در واقع همه چیز در سفر با این غول آهنی تجربه ای جذاب و تازه را برای ما رقم میزده است. بسیار وقت ها حتی حضور در یک ایستگاه هم به ما این حس خوب را میدهد! همه اینها باعث میشود وقتی چندان به دست وارد ایستگاه راه آهن میشوید حس بسیار بهتری را دریافت کنید، نسبت به زمانی که پا در ترمینال های اتوبوس رانی میگذارید!

 

تعامل بیشتر با دیگران

سفر-با-قطار

 

یکی دیگر از فرصت هایی که سفر با قطار در اختیار شما میگذارد فرصت آشنایی با کسانی ست که قبلا نمیشناختید اما امروز هم مسیر شما هستند. برای خیلی ها ساعت ها نشستن در یک صندلی حتی با گوش دادن به موسیقی و دیدن یک فیلم هم تحمل پذیر نمیشود. چه چیزی بهتر از پیدا کردن یک هم صحبت. دقت کنید که یک عامل اصلی و مشترک در میان شما و هم قطاران تان مبدا و مقصد مشترکی ست که دارید. برای همین موضوع برای باز کردن بحث زیاد است و کافی ست برای اینکار اراده کنید.

 

ایستگاه های قطار

سفر-با-قطار

 

در بسیاری از شهر ها فرودگاه ها به دلیل بزرگ و پر رفت آمد و بودن در خارج از شهرها ساخته میشوند. این باعث میشود شما سخت تر به پرواز برسید، هزینه ها و استرس بیشتری را متحمل شوید. اما در عوض بسیاری از ایستگاه های قطار در داخل شهرهاست و معمولا به مراکز شهر بسیار نزدیک تر است. علاوه بر این در بعضی از شهرهای دنیا، ایستگاه قطار آن شهر به دلیل قدیمی و یا خاص بودن، خود یکی از دیدنی های آن شهر به حساب می آید.

 

امکان کار در طول مسیر

سفر-با-قطار

 

ممکن است هدف شما یک سفر تجاری و کاری باشد و بایستی تا قبل از رسیدن به مقصد یک سری کار عقب افتاده را کامل کنید. مشخص است که در چنین مواردی استفاده از لپ تاپ و یا برگه ها و دست نوشته هایتان در قطار بسیار ساده تر از اتوبوس یا هواپیماست. برای مثال میتوانید از میز پیشخان در قطار و یا از تخت خود در صورت کوپه ای بودن برای پیش بردن کارهایتان قبل از رسیدن به شهر مقصد استفاده کنید.

 

قسمت اول این نوشته به پایان رسید. سفر با قطار مانند هر شکل دیگر سفر، ریزه کاری های خود را دارد. برای همین قصد داریم تا با مرور آنها و توصیه هایی در خصوص آنها در قسمت دوم این پست، شما را در داشتن سفر لذت بخش تری یاری کنیم. خوشحال میشویم اگر توصیه ای در خصوص سفر با قطار دارید با ما و دیگر مخاطبان تراولچی در میان بگذارید.