sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر با پای پیاده

چالش عجیب سفر برای ماجراجوها

سفر-با-پای-پیاده

 

چه میتوانید بگویید به کسی که سفر با پای پیاده را برای رسیدن به مقصد بعدی انتخاب کرده است. جمله های عجیبی در خصوص ماجراجویان و دیوانگان وجود دارد. برای مثال استیو جابز جمله معروفی دارد که میگوید: شاید با آنها موافق باشید و شاید هم موافق نباشید، اما نمیتوانید آنها را درنظر نگیرید! به هرحال شاید اگر کسی را که کنار جاده میبینید دیوانه فرض کنید، ممکن هم هست که شیفته او و زندگی پرچالش او شوید، اما به هرحال نمیتوانید او را در نظر نگیرید و در موردش فکر نکنید! هدف از معرفی انواع سفر در تراولچی این است که توجه و هدف گذاری خود را تنها به مدل های رایج سفر معطوف نکنید و فرصت برای خلق اتفاقات جدید باز بگذارید!

قرار نیست تا آخر عمر با بلیط پرواز مستقیم از جایی به جای دیگر بروید یا همیشه با خودرو شخصی خود راهی سفر شوید. باور اینکه میتواند به شیوه های متفاوتی سفر کرد شاید برای شما سخت باشد، اما در صورت پذیرفتن میتواند نگاه شما به سفر را تا حد زیادی متحول کند! در ادامه سری معرفی انواع سفر، قصد دارید به سفر با پای پیاده بپردازیم!

 

فاکتورهای مهم سفر

سفر کلا مستلزم سه گانه ایست که قبلا به شما معرفی کرده ایم:

پول برای تامین مخارج سفر، از پرواز و اقامت گرفته تا خورد و خوراک و خرید و غیره

انگیزه داشتن یعنی هدف و شوقی فراتر از سپری کردن زندگی در منزل داشتن. شاید بتواند بدون پول سفر کرد، شاید بتوان زمان را با حذف دیگر برنامه ها بدست آوررد اما در مورد انگیزه نمیتوان کاری جز ایجاد آن انجام داد.

زمان هم یکی از این فاکتورهاست که باید حساب آن را بکنید تا بدانید بایستی کی بروید و کی بیایید. خصوصا در این روزها و در عصری همه چیز گره خورده به فاکتور زمان است.

سفر به هرشکلی فاکتورهای خاص خود را دارد. برای مثال در سفر با موتور سیکلت بایستی حداقل یک موتور که داشته باشید! یا در سفر با دوچرخه، حداقل چیزی که نیاز دارید یک دوچرخه استاندارد است! اما سوال این است، در سفر با پای پیاده شما به چه چیزی نیاز دارید!؟ اگر فکر میکنید پاسخ سوال “هیچ چیز” است بهتر است ادامه مطلب را به طور جدی تری دنبال کنید. برای همین قصد داریم ملزومات چهارگانه این سفر را به شما معرفی کنیم تا قبل از هرچیزی با دانستن آنها کمی جدی تر به این تصمیم فکر کنید!

یک: زمان کافی

نکته اصلی در مورد سفر با پای پیاده زمان است. شما برای سفر به این شکل شاید به چندین برابر زمان نیاز دارید تا بتوانید از جایی به جای دیگر بروید تا سرانجام به مقصد برسید. پس سرمایه اولیه در این سفر زمان است که حقیقتا این روزها چیز کمیابی ست.

 

دو: هزینه های سفر

اگر فکر میکنید قرار است سفر با پای پیاده هزینه های کمتری دارد بایستی بگوییم لزوما اینطور نیست! قرار نیست حتما چون پولی بابت پرواز و یا حمل نقل در جاده نمیدهید، سفر ارزان تری داشته باشید. دلیل این موضوع زمان بیشتری ست که شما در سفر هستید. مثلا فرض کنید یک سفر چهار روزه به اصفهان میتواند با پرواز مستقیم و اقامت در هتل مقدار مشخصی تمام شود.

حالا تصور کنید پای پیاده تا اصفهان رفتن مثلا 5 روز طول بکشد و 4 روز هم صرف دیدنی های آن شهر بشود. پس کل سفر به صورت رفت و برگشت شاید چیزیی حدود 20 روزی طول بکشد. پس هدف از پیاده سفر کردن کاهش هزینه ها نیست. بلکه میتوان گفت در این نوع سفر هزینه های سفر تا حدی بیشتر هم هست.

سه: انگیزه

سفر با پای پیاده بیشتر از اینکه یک سفر باشد یک شیوه و یا سبک زندگی ست. درست که فکر کنید میبینید چه چیز باید باعث شود تا برای مثال شما از شمال تا جنوب لبنان را در طی دوماه پیاده گز کنید!؟ در سفر با پای پیاده انگیزه درونی و شخصی بسیار قوی تر از انگیزه های بیرونی مثل دیدن جاذبه های طبیعی یا باستانی یک شهر است.

 

سفر یا سبک زندگی

سفر-با-پای-پیاده

 

همان طور که گفتیم سفر با پای پیاده بیشتر یک سبک زندگی است. برای کسانی که ماه ها از خانه دل میکنند و دل به جاده میزنند بایستی چیزی نیرومند در درون آنها وجو داشته باشد تا در میانه کار دست از این سفر برندارند. خصوصا اگر تنها به سفر میروید و این یک چالش بزرگ در زندگی شما خواهد بود! اینکه ساعت ها و ساعت ها در کنار جاده ها قدم بزنید و با خودتان خلوت کنید. این سفر با زمانی که از شما میگیرد خواه یا ناخواه زندگی شما را تحت تاثیر قرار میدهد. صحبت از آن آسان نیست، چه برسد به انجام آن.

 

 چه چیزهایی ضروریست؟

برای سفر با پای پیاده یک سری وسایل و متعلقات سفر بسیار حیاتی و مهم تر هستند. در کنار همه چیزهایی که میدانید بایستی یک مسافر به همراه داشته باشید چیزهای دیگری که بایستی به آنها توجه ویژه بکنید کوله پشتی و کفش ها هستند. شما ممکن است یک هفته هم به حمام نروید و یا لباس عوض نکنید، اما اینها مانع سفر شما نباشد. اما اگر کفش نامناسب شما به پاهایتان آسیب بزند هیچ چاره ای جز متوقف کردن سفر نیست. پس بیشترین توجه و حساسیت را روی انتخاب کفش ها بگذارید.

سفر-با-پای-پیاده

 

کوله پشتی دیگر وسیله همراهی ست که بایستی در مورد انتخاب آن در چنین سفری دقت بسیاری کرد! ساعت ها و روزهاو اگر یک تصمیم دیوانه وار برای سفر به دور دنیا دارد ماه ها قرار است این کوله پشتی به عنوان یک بار روی دوش شما باشد. درخصوص کوله پشتی غیراستاندارد باید گفت که میتواند به راحتی در بسته به فیزیک بدن شما بعد از مدت کوتاهی بسیار آزاردهنده باشد. همچنین بهتر است از سگک ها و بندهای ضروری و حیاتی کوله پشتی خود به اصطلاح یدک داشته باشید تا در صورت لزوم در وسط جاده قرار نباشد آن را کشان کشان به جلو ببرید!

 

مورد آخر این است که داشتن یک پنل شارژ خورشیدی میتواند کمک بسیاری به شما بکند. همچنین این را هم از خاطر نبرید که قبل از سفر باید بدانید در کدام فصل به چه آب و هوایی برخورد خواهید کرد و از نظر تجهیزات برای آن آماده باشید. پوشیدن صندل و یا دمپایی در طول راه بزرگترین اشتباهی ست که میتوانید انجام دهید. از یاد نبرید که در سفر با پای پیاده پاهای شما بزرگترین سرمایه شما هستند!

 

انگیزه ایجاد کنید

برای همچنی سفری شما بیشتر از آب و نان و کفش خوب به انگیزه نیاز دارید. قرار است ساعت ها را پشت سر هم راه بروید. هرچند که میتوانید در شهرها اقامت چند روزه داشته باشید اما اگر برای مثال در ناحیه کویری سفر میکنید ممکن است برای ساعت ها و یا روزها شهر بزرگی را نبینید. پس باید چیزی فراتر از دیدن شهرها و انسانهای جدید در ذهن شما وجود داشته باشد تا در میانه راه به فکر تمام کردن این پروژه نیفتید. بله گفتیم پروژه چون چنین سفری درست مثل یک پروژه است که شما خالق و پیشبرنده آن هستید.

 

در سفر به این شکل بسیاری از شما این سوال را خواهند کرد که هدف از سفرتان چیست!؟ ممکن است علاقه ای به جواب دادن به آنها نداشته باشید و یا حتی برایتان مهم نباشد که به همه بفهمانید چرا در جاده هستید. اما این سوال به مرور روی شما تاثیر میگذارد. پس قبل از اینکه به این نقطه برسید، یکبار برای همیشه خودتان به این سوال پایان دهید. با اینکار رسالت و دورنگاه شما هم شفاف تر میشود. با این کار حالا شما جواب خوبی برای این قبیل سوالات دارید که اتفاقا میتواند زمینه تعامل شما با دیگران را هم فراهم کند.

 

پروژه تعریف کنید

اگر در بین تعداد کسانی که هر روز به سفر میروند آماری تهیه کنیم، شما جدا قصد دارید کار متفاوت و خاصی را شروع کنید! این قرار نیست شما را ذوق زده کند، چون با تمام انرژی که بعد از چند کیلومتر اول میسوزانید بیشتر این ذوق و شوق ها به هوا میپرد و محو میشود! پس دنبال چیز عمیق تری باشید که بتواند شما را به جلو براند. یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید انتخاب یک شعار خوب است!

 

ببینید خیلی ها سعی میکنند به شما توجه نشان دهند، برای اینکه شما دارید شیوه خاصی از سفر را دنبال میکنید! پس احتمالا آنها پای صحبت شما خواهند نشست و تحت تاثیر اراده شما قرار خواهند گرفت. داشتن یک شعار مناسب باعث میشود بتوانید تاثیر گذاری مثبتی ایجاد کنید. بسیاری از کاوران های دوچرخه سواری و یا پیاده روی برای سفر خود شعار صلح طلبانه ای دارند که علاوه بر ایجاد انگیزه شخصی کار بسیار ارزشمندی هم هست.

 

بنویسید

نوشتن کمک میکند تا مجبور شوید در مورد لحظه های عادی و بی خاصیت سفر هم دقیق شوید. این آنجایست که میفهمید میتوان از کنار هر لحظه ای ساده نگذشت و از دل آن سوژه ای برای یادگیری، نوشتن، عکاسی و یا خندیدن پیدا کرد. در میان اینها نوشتن هر روزه به شما کمک میکند تا لحظاتی را که در سفر هستید ثبت و ضیط کنید. تا در مورد روزی که گذشته فکر کنید. بسیاری از این لحظه ها مولد افکار و ایده های بسیار با ارزشی ست که خود را در آینده نشان میدهد.

 

در آخر اینکه

بحث در خصوص شیوه های سفر به اینجا ختم نمیشود. چه مسافر پروازی باشید و یا چه دوچرخه سوار و پیاده رو، کلیاتی هست که بایستی آنها را مد نظر بگیرید. از بیمه سفر گرفته تا آشنایی به قوانین مروبط به کشورهای مختلف. در سفر با پای پیاده از آنجا که زمان زیادی از شما میگیرد بایستی در خصوص اتمام ویزای خود آگاه باشید. بایستی روزهای پایانی سفر را با حاشیه امنیت خوبی در نزدیکی شهر آخر برای پرواز برگشت و یا مرز کشور بعدی باشید. پس لازم نیست و متعهد نیستید که در مواقع ضروری هم پیاده به مقصد برسید.

 

 

بعد از مدتی میزان مسیری که میتوانید با توجه به آب و هوا و جاده در طول روز طی کنید دستتان میآید و میتوانید دقیق تر برنامه ریزی کنید. همچنین قرار نیست در طول سفر از علاقمندی هاتان کم کنید. اگر ساز میزنید، اگر مینویسید و یا نقاشی میکنید شرایط را طوری فراهم کنید که بتوانید در طول سفر هم به آنها ادامه دهید. از خاطر نبرید که سفر به تنهایی و با پای پیاده چیزی درست مثل یک سبک زندگی ست که بایستی آن را با فعالیت های مختلفی رنگ آمیزی کنید!