sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

نکات پرواز با هواپیما: 50 نکته برای پرواز بهتر با هواپیما

خیلی از افراد حالا از هواپیما استفاده می کنند. البته تعجبی هم ندارد. پروازهای مدرن که قالیچه پرنده داستانی را به دنیای جدید آورده اند. پروازها  حالا شلوغ تر و غیر شخصی تر شده و مسائل ایمنی و امنیتی بیشتری را برای سفری بهتر امروزه باید رعایت کرد. در این نوشته نکات پرواز با هواپیما برای کمک به پروازی بهتر با هواپیما برای شما آماده کرده ایم. با سایت تراولچی همراه باشید.

به عنوان معیاری در رشد پرواز ها و اهمیت آن در زندگی ما، یک دهه قبل تعداد مسافران کمتر از 1.9 میلیارد نفر وجود داشت. استرالیایی ها بیشترین تعداد پرواز را در اختیار دارند. به لطف هواپیماهای ارزان تر و مقصدهای بیشتری که ایجاد شده امروزه تعداد پروازها روز به روز در حال گسترش و زیاد شدن است. با تراولچی همراه باشید تا این 50 نکته را با یکدیگر مرور کنیم.

نکات پرواز با هواپیما : سوالات عمده در رابطه پرواز با هواپیما

از کجا می شود اطلاعات ایمنی شرکت های هواپیمایی را پیدا کرد ؟

می توانید با مراجعه به سایت Airsafe.com که داده های سقوط هواپیماها که ثبت شده است را ببینید.شرکت هواپیمایی بیشترین سطح ایمنی رتبه بندی شده اند. در ستونی که FLE نوشته شده به معنی معادل کل از سقوط ها به شما یه دید کلی از احتمال سقوط هواپیماهای شرکت های مختلف هواپیمایی بدهد.شرکت هواپیمایی Qantas Shines تا بحال سقوطی نداشته است.

آیا فاصله های صندلی های اکونومی کلاس از گذشته کمتر شده است؟

در یک پرواز خارجی فاصله صندلی از صندلی جلویی 78-86  سانتی متر هست. در یک پرواز بوینگ 707 در اواخر دهه 1960 فاصله صندلی ها از ردیف جلویی 86-91 سانتی متر بود. پروازهای داخلی فاصله ی کمتری به اندازه 71 سانتی متر دارند. تکیه گاه صندلی ها نیز در هواپیماهای جدید باریکتر شده . عرض صندلی ها نیز نسبت به دهه 1960 تغییری نکرده است.

چگونه می‌توانم بلیط هواپیمای خود را از کلاس اقتصادی به بیزینس کلاس  یا  فرست کلاس ارتقا دهم؟

بسیاری از شرکت های هواپیمایی با یک تخفیف به شما این امکان را می دهند که کلاس پروازی خود را ارتقا دهیم میتوانید به صورت نقدی و یا استفاده از برنامه های وفاداری این شرکت از این پیشنهادات ویژه استفاده کنید.  به عنوان مثال شرکت هواپیمایی کوانت به ازای پرواز های مکرر٬  به شما این پیشنهاد را میدهد که میتوانید کلاس پروازی خود را از اقتصادی به بیزینس ارتقا دهید و به وسیله ایمیل به شما اطلاع رسانی می کند شرکت های هواپیمایی مختلفی مانند اتحاد  و یا امارات و دیگر شرکت ها پلن های مختلفی برای این قضیه دارند در زمان چک-این می ‌توانید از صندلی های به فروش رفته در کلاس های بالاتر با پرداخت اندکی استفاده کنید.

برای خواباندن صندلی در هواپیما چه قوانینی وجود دارد؟

بسیاری از هواپیماها این قابلیت را دارند که بتوانید صندلی خود را بخوابانید و این حق شما خواهد بود که این کار را انجام دهید البته در زمان صرف غذا بهتر است شرایط را برای مسافر پشت سر خود راحت و مهیا کنید. قبل از فشار دادن دکمه خواباندن صندلی از شخص پشت سر خود مطمئن شوید که مشکلی برای وی به وجود نمی آید و با یک لبخند درخواست خود را برای خواباندن صندلی بیان کنید.

چند ماه زودتر می‌توانیم بلیط خود را رزرو کنیم؟

شرکت های هواپیمایی بلیط های خود را ۱۱ ماه زودتر از زمان پروازها منتشر می کنند. بلیط های ارزان قیمت اکونومی کلاس سریعتر به فروش میرسند. قیمت بلیط ها می توانند در شرایط مختلف تغییر کنند و نوسان نیز داشته باشند. این یکی از بهترین نکات پرواز با هواپیما است.

آیا استفاده از اینترنت وای فای در هواپیما امکان پذیر است؟

 بسیاری از شرکت های هواپیمایی امروز در پروازهای خود این امکان را فراهم کرده اند که بتوانید از اینترنت پرسرعت استفاده کنید هزینه اینترنت خیلی ارزان و یا حتی رایگان خواهد بود. البته سرعت اینترنت به تعداد مسافران در پرواز بستگی دارد.  شاید نتوانید ویدیو ها را به صورت آنلاین تماشا کنید ولی به راحتی می توانید ایمیل های خود را بررسی کنید.

چه قوانینی برای استفاده از وسایل الکترونیکی شخصی در هواپیما وجود دارد؟

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی استفاده از موبایل تبلت و کتابخوان های الکترونیکی را در تمام زمان پرواز اجازه می دهند. اگرچه دستگاه های موبایل در حالت پرواز قرار بگیرند و شاید هنوز بسیاری از شرکت های هواپیمایی از مسافران خود درخواست کند که موبایل های خود را خاموش کنند.

صندلی های هواپیما چقدر تمیز هستند؟

اکثر از ما صندلی های تمیز در اتوبوس و یا کافی شاپ ها را می پسندیم. هواپیماها نیز عموما صندلی های شان به صورت مداوم تمیز می شوند. البته اگر هواپیما بازگشت سریع داشته باشد شاید صندلی ها تمیز نشوند. شاید رومیزی صندلی شما در ۲۴ ساعت گذشته تمیز نشده باشد و یا هدفون شما بیش از یکبار استفاده شده باشد و یا روکش های صندلی اخیرا نشسته نشده باشند. در نکات پرواز با هواپیما شستن دستها قبل از خوردن غذا را به شما توصیه می کنیم.

بهترین سایت رزرو اینترنتی بلیط هواپیما چه سایتی است؟

با جستجو در گوگل می توانید بهترین سایت های رزرو اینترنتی بلیط هواپیما را بیابید. سایت تراولچی یکی از سایت های پیشرو در فروش اینترنتی بلیط هواپیما هست که  فروش بلیط تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی را پشتیبانی می‌کند.

نکات پرواز با هواپیما : ایمنی و امنیت پرواز

آیا پرواز های هواپیماها ایمنی کمتری پیدا کرده‌اند؟

با بررسی تعداد پروازها در تمام دنیا و تعداد سقوط هایی که در دهه گذشته اتفاق افتاده است می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ایمنی پروازها بیشتر شده است.

آیا هواپیما ها این قابلیت را دارند که در آب فرود بیایند و جان کسی به خطر نیفتد؟

بلیط هواپیما ها این قابلیت را دارند که در آن فرود بیایند اتفاقی که در سال ۲۰۰۹ در پرواز نیویورک اتفاق افتاد فرود هواپیما در آب تمامی مسافران با ایمنی کامل نجات یافتند.

چه اتفاقی می افتد اگر درهای هواپیما در پرواز باز شوند؟

اگر هواپیما در ارتفاع کروز باشد و سرعت بسیار بالایی داشته باشد باز شدن درهای هواپیما باعث کاهش شدید فشار هوا در کابین شده و مسافران دچار خفگی می شوند. البته چنین اتفاقی هرگز نمی افتد به این دلیل که درهای هواپیما طوری طراحی شده اند که باید به سمت داخل باز شود در ارتفاع بالا فشار بیرون هواپیما خیلی پایین تر از فشار داخل کابین است و در هواپیما تقریباً غیرممکن است که باز شود.

در طول پرواز چه مدت هواپیما بر روی اتوپایلوت قرار دارد؟

در ارتفاع کروز زمانی که هواپیما در مسیر مستقیم حرکت می کند در کنترل اتوپایلوت قرار دارد.  اما در تیک-آف و فرود قطعا خلبان و کمک خلبان کنترل هواپیما را در دست دارند.

هواپیماهای مسافربری و تجاری چقدر نزدیک یکدیگر می توانند پرواز کنند؟

در ارتفاع پرواز کروز و مستقیم بر فراز اروپا٬ آمریکای شمالی٬ قسمت هایی از آسیا و آفریقا٬ اقیانوس آرام و اطلس فاصله عمودی هواپیماها تا ۳۰۰ متر خواهد بود  به وسیله مرکز کنترل بررسی می‌شود.  فاصله افقی در هنگام پرواز هواپیماها در ارتفاع تقریبا ۹چیزی بیشتر از کیلومتر است.

ترومبوز ورید عمیق چیست و چگونه از آن در پرواز اجتناب کنیم؟

مسافران در پروازهای طولانی در معرض خطر گسترش ترومبوز ورد تعمیق (DVT) به علت عدم حرکت خواهند بود که باعث ایجاد لخته های خونی می‌شود اگر این لخته ها به سمت قلب حرکت کنند باعث سکته قلبی و یا مغزی خواهد شد.  بهترین راه برای جلوگیری از این قضیه راه رفتن در کابین هواپیما و نوشیدن مقادیر زیادی آب در طول پرواز هست. درصندلی های ابتدایی در هر ردیف بنشینید تا بتوانید به راحتی به قدم زدن بپردازید.

 نکات پرواز با هواپیما: استراتژی های پرواز

چگونه در پروازهای طولانی با کودکان راحت تر سفر کنیم؟

اولین نکته این است که زودتر بلیط های خود را رزرو کنید تا تمامی صندلی ها را نزدیک یکدیگر انتخاب کنید. اگر نیاز به صندلی برای نوزاد دارید زودتر از زمان پرواز مقرر شده برای حضور در فرودگاه مراجعه کنید. کسی که به فرودگاه زودتر برسد می‌تواند خدمات مورد نظر خود را زودتر دریافت کند. در چمدان همراه خود میان وعده ها و اسنک های مختلفی را قرار دهید. همچنین سعی کنید از میان وعده های بسیار شیرین استفاده نکنید.کودکان نیاز دارند تا در پروازهای طولانی با کتاب‌های رنگ و اسباب بازیها و سرگرمی های دیگر مانند تبلت و هر چیزی که آنها را سرگرم نگه می دارد بازی کنند.  همچنین شرکت های هواپیمایی برای کودکان دسته های سرگرم کننده نیست به هر حال کسی دلش نمی خواهد در طول پرواز به طور مداوم سرو صداهای بچه ها را بشنود.

بهترین راه برای ایمنی نوزادان در پرواز با هواپیما چیست؟

بعضی شرکت‌های هواپیمایی کمربند ایمنی مخصوص کودکان دارند٬ که به دور کودک بسته شده و به کمربند ایمنی والدین متصل می شود. البته در پروازهای شرکت های آمریکایی این موضوع ممنوع است هرچند که ماشین های سواری این کمربندها را دارند ولی به علت فروش بیشتر صندلی های هواپیما این امکان را به مسافران نمی‌دهند.

آیا پروازی وجود دارد که به کودکان و نوزادان اجازه پرواز را ندهد؟

در بعضی پروازها بین بیزینس کلاس و اکونومی کلاس در فاصله ای مشخص اجازه فروش بلیط کودکان و نوزادان نمی‌دهند که سر و صدای کودکان به قسمت بیزینس کلاس نرسد. البته این قضیه به استراتژی های شرکت هواپیمایی بستگی دارد.

آیا شرایط رفاه و امکانات مناسب در پرواز اکونومی کلاس وجود دارد؟

شرکت های هواپیمایی امروزه برای تمامی کلاس های پروازی خود شرایط ویژه ای را برای جذب مسافران بیشتر در نظر گرفته اند از نمایشگر های تصویری تا کتاب ها امکانات دیگر…

چگونه می توانم در ردیف خروجی هواپیما صندلی بگیرم؟

بساری از شرکت‌های هواپیمایی صندلی‌های ردیف خروجی خود را نیز بفروش میرسانند البته قیمت ها به ازای فضای بیشتری که  دریافت می کنید کمی بالاتر خواهد بود. در زمان خرید بلیط هواپیما در قسمت گزینه ترجیحات  میتوانید گزینه ترجیح صندلی‌های ردیف خروجی را انتخاب کنید. همچنین در زمان چک-این با لحنی مودبانه و همراه با لبخند می توانید درخواست کنید.

آیا خرید بلیط های چند مسیره ایده خوبی است؟

اگر پرواز بسیار طولانی در پیش دارید و احتمالاً نیمه شب به مقصد خود می رسید بهتر است بلیط خود را برای فرودگاهی در میان مسیر ابتدا خریداری کنید تا شب را به استراحت در هتل بگذرانید و با پرواز دیگری مجددا به مقصد نهایی خود حرکت کنید تا در ساعات روز وقتی سرحال تر و با انرژی تر هستید برسید و فعالیت های خود ادامه دهید.

آیا کیف های ضد سرقت برای پرواز با هواپیما مناسب هستند؟

کیف هایی با بدنه آلومینیومی قفل های پیشرفته وجود دارد که می توان برای پرواز با هواپیما خریداری نمود البته در نظر داشته باشید که وزن این کیف ها می تواند خود بالا باشد.چیزی در حدود ۵ کیلوگرم.

چگونه در پروازهای طولانی بخوابم؟

پرواز طولانی در پیش دارید انتخاب صندلی های کنار پنجره ها برای خوابیدن بسیار مناسب هستند زیرا می توانید به آنها تکیه دهید و مزاحمت برای مسافر کنار دستی خود ایجاد نکنید. استفاده از چشم بند و بالش مخصوص خواب در هواپیما و پوشیدن لباس های گشاد و راحت به بهتر خوابیدن خود کمک کنید.

نکات پرواز با هواپیما: حقوق مسافران

برای شکایت از شرکت هواپیمایی به کجا مراجعه کنم؟

سازمان هواپیمایی کشور.

آیا اگر به مسافر اجازه سوار شدن به هواپیما به دلایل مختلف ندهند امکان دریافت خسارت وجود دارد؟

با توجه به استراتژی های شرکت های مختلف این موضوع می تواند متفاوت باشد.بله می توان ادعای خسارت کرد. البته نیاز به شناخت قوانین و آیین نامه های شرکت هواپیمای خود دارید. کافی است سوال کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر بعد از خرید بلیط من شرکت هواپیمایی ورشکسته و تعطیل شود؟

بیمه مسافرتی می تواند شامل این موضوع باشد بهتر هست ازاین موضوع به وسیله آژانس های مسافرتی اطلاعاتی را کسب کنید. اگر می‌خواهید برای سال آینده بلیط تهیه کنید شرایط کنسلی و یا شکستگی شرکت هواپیمایی را در نظر بگیرید به هر حال اتفاقات مختلفی می تواند برای شرکت های هواپیمایی مختلف در دنیا که شناختی از آنها ندارید روی دهد و شما با بیمه مسافرتی نگرانی خود را ازبین می برید.

چگونه می توانم به تبلیغات تخفیف گسترده برای بلیط های بیزینس کلاس که در سایتهای مختلف تبلیغ می شود اعتماد کنم؟

این تبلیغات عموما برای شرکتهای وجود دارد که شامل برنامه های وفاداری می شوند. به هر حال بهتر است با شرکت های هواپیمایی پروازهای مختلف آشنا شوید تا از برنامه‌های آنها برای فروش بلیت ها با تخفیفات ویژه اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

 چرا بلیط های یک طرفه اندازه بلیط های رفت و برگشت گران تمام می شود؟

شرکت های هواپیمایی می خواهند مطمئن شوند که صندلی های آنها در هر دو مسیر رفت و برگشت پر خواهند ماند.

چرا قیمت های پرواز به لندن بسیار گران از پرواز به پاریس است؟

مالیات های که دولت انگلیس پروازهای خارجی که به لندن می آیند بسیار بالاتر از مالیات کشور فرانسه برای پروازهای مختلف است البته این موضوع را در نظر داشته باشید که لندن به عنوان بندری هوایی است که اکثر پروازهای آمریکا به آسیا و اروپا انجام می شود از این کشور عبور می کند و تراکم و درخواست بالای مسیر باعث شده که قیمت نیز بالاتر باشد.

چگونه بهترین قیمت را برای رزرو اینترنتی بلیط هواپیما پیدا کنم؟

با مراجعه به سایت اینترنتی تراولچی می توانید قیمت ها را با یکدیگر مقایسه و از ارزان بودن قیمت ها مطمئن باشید همچنین تخفیفات ویژه پروازهای شرکت های مختلف را به وسیله ایمیل دریافت کنید به هرحال شرکت تراولچی پیشرو بودن در فروش اینترنتی بلیط هواپیما را سرلوحه خود می داند.

چیزهای عجیب غریب در رابطه با پرواز

چرا هنوز هواپیماها سرویس بهداشتی خود محل ریختن خاکستر سیگار دارند؟

اگر مسافری قوانین عدم کشیدن سیگار در هواپیما را رعایت نکند بهتر است که خاکستر سیگار خود را در جای مخصوص آن بریزد تا اینکه در سطل زباله های پر از دستمال کاغذی بیندازد. در سال ۱۹۷۳ در پروازی به علت آتش‌سوزی در سطل زباله دستمالهای کاغذی که بوسیله باقی مانده سیگاری شعله ور شد منجر به کشته شدن ۱۲۳ نفر گردید.

چه قوانینی برای بسته شدن پرده های پنجره های هواپیما وجود دارد؟

پرده های پنجره های هواپیما باید در زمان شروع و پایان پرواز برای ملاحظات ایمنی بالا باشند.  خدمه پرواز در پروازهای طولانی در خواست می کنند که این پرده ها بسته باشند و همچنین در روز که نور آفتاب می تواند باعث ایجاد مزاحمت برای مسافران شود و همچنین نور آفتال در زمان تماشای ویدیو می تواند اذیت کننده باشد.

چرا نور داخل هواپیما را کم می کنند؟

زمان شروع و پایان پرواز برای اینکه شرایط خروج اضطراری اگر اتفاق بیفتد چشمهای مسافران به نور کم عادت کند تا بتوانند سریعتر خارج شوند.

چه کسی دمای کابین هواپیما را کنترل می‌کند؟

دمای داخل هواپیما در حدود ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتیگراد تنظیم می شود تنظیم دقیق دما به عهده خدمه پرواز خواهد بود که در حدود بیست و دو ۲۳ درجه تنظیم می شود. قطعا اگر دمای کابین هواپیما به کمتر از ۲۰ درجه برسد مسافران شروع به شکایت می‌کنند.

چه ملاحظاتی برای نمایش فیلم ها برای مسافران کشورهای مختلف وجود دارد؟

پروازهایی که به کشورهای خاورمیانه انجام می‌شود مسائل اسلامی را در نمایش فیلمهای خود رعایت می کنند.  البته در کل دنیا فیلم های با درجه خشونت بالا در پروازها پخش نمی شود.

هر پرواز هواپیما چه میزان گاز کربن دی اکسید تولید می کند؟

در هر پرواز رفت و برگشت از استرالیا به لندن حدود هفده تن گاز کربن دی اکسید به ازای هر مسافر تولید می شود.  برای تولید چنین میزان از گاز در خودروهای سواری حدود ۹۰ هزار کیلومتر رانندگی کنید.

نکات پرواز با هواپیما: چیزهایی که برداشت اشتباه می شود

امروزه پروازها گرانتر شده اند

شاید اگر به قیمت بلیط ها توجه کنید حس کنید که قیمت ها بالا رفته اند اما اگر به شاخص‌های اقتصادی اگر توجه کنید متوجه خواهید شد که پروازها ارزان تر و قابل دسترس همه افراد امروزه قرار گرفته است.

خلبان ها  هیچ کاری نمی کنند و سیستم اتوپایلوت هواپیما را کنترل می کند

خلبان نکات پرواز با هواپیما

سیستم اتوپایلوت در هواپیما در ارتفاع کروز کمک بسیار زیادی به خلبان برای کنترل ثابت هواپیما می کند البته تمامی این ها وابسته به تصمیم خلبان و استفاده از این ابزارها دارد. در نهایت زمان تیک آف و فرود تمامی امور به عهده به خلبان خواهد بود.

من از مسافر کنار خود بیماری ابولا را خواهم گرفت

بیماری ابولا به راحتی انتقال نمی یابد برخلاف سرماخوردگی که ویروس آن می‌تواند به راحتی انتقال پیدا کند. بیماری ابولا مایعات بدن به شخص بیمار انتقال می‌یابد این ویروس خارج از بدن عمر کمی دارد.

خلبان ها میزان جریان هوا و اکسیژن داخل کابین را برای ذخیره بیشتر سوخت هواپیما کاهش می دهند

در بیشتر هواپیماها سیستم تهویه هوا به صورت اتوماتیک تنظیم می شود فقط در زمانی که سیستم دچار اختلال شود به عهده خدمه هواپیما است که آن را تنظیم کنند.

درچاله های هوایی هواپیما چند صد متر سقوط ناگهانی دارد

چاله های هوایی کوچک و یا بزرگ باشند در بدترین چاله ها هواپیما فقط در حدود ۳۰ متر سقوط ناگهانی می کند و به مسیر خود ادامه می دهد.

مدفوع های انسانی می توانند در طول پرواز از هواپیما بیرون ریخته شود

سرویس های بهداشتی هواپیما به مخزنی متصل هستند و چنین اتفاقی نمی افتد.

رعد و برق می تواند باعث سقوط هواپیما شود

وقتی رعد و برق به هواپیمایی با بدنه آلومینیوم برخورد می کند جریان آن از بدنه به سمت خروجی که عموما در دم هواپیما وجود دارد انتقال می یابد. کامپیوتر ها سیم کشی ها و ابزار های پرواز به وسیله محافظ های پوشیده شده است هواپیماهای مدرن بدنه از جنس کامپوزیت می توانند رسانایی خوبی برای انتقال جریان های اضافی داشته باشد.