sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

۱۰ نکته‌ی امنیتی سفر که نباید دست کم گرفت

سفر کردن به همان میزان که باحال و پرهیجان و نشاط‌آوره، ممکنه ترسناک هم باشه. وقتی که ماجراجویی رو شروع می‌کنید و به دل ناشناخته‌ها می‌زنید، برای امنیت در سفر این ده نکته رو رعایت کنید تا با خیال راحت سفری امن و شاد داشته باشید.

 

یک رد از خود به جا بذارید

اینکه حین سفر از وسایل ارتباطی فاصله بگیرید خیلی خوبه ولی سعی کنید بیش از حد از رادار خارج نشید، مخصوصن اگه تنهایی سفر می‌کنید. مسیر سفر خودتون رو (حتی اگه خیلی کلی باشه و فقط شامل شهرها و روستاهایی باشه که می‌رید) برای یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خونواده بفرستید و سعی کنید هر روز اونا رو در جریان بذارید. اینجوری اگه خدایی نکرده اتفاقی افتاد اونا می‌تونن مسئولین رو در جریان بذارن و امنیت در سفر شما برقرار میشه.

 

یک کپی از پاسپورت خودتون داشته باشید

قبل از اینکه برید سفر بهتره همیشه یه کپی از پاسپورت‌تون داشته باشید. یا اینکه یه عکس از پاسپورت بگیرید و اون رو برای خودتون ایمیل کنید. عکسش هم توی گوشی‌تون نگه داشته باشید تا به جزئیاتش دسترسی داشته باشید چون ممکنه یه جایی بیرون لازم‌تون بشه ولی پاسپورت همراه‌تون نباشه و توی هتل یه جای امن گذاشته باشید. در ضمن پاسپورت‌تون رو گم کنید یا ازتون بدزدن، صدور پاسپورت جدید خیلی آسون‌تر می‌شه.

 

پول‌های نقد و چیزهای باارزش‌تون رو همه‌جا در نیارید

پول‌های نقدتون رو به چند قسمت تقسیم کنید و هر کدوم رو یه جا بذارید. یه خورده پول برای خرج کردن دم دست داشته باشید و بقیه رو قایم کنید تا هر وقت که خواستید برای چیزی پول بدین یه دسته اسکناس درشت در نیارید. در ضمن مواقعی که گوشی دستتونه و دارید نقشه رو چک می‌کنید یا همه‌ش باهاش از این ور و اون ور عکس می‌گیرید مراقب اطراف‌تون باشید.

 

مراقب حیوانات سرگردان باشید

اگرچه سگ‌های ولگرد توی کوچه و خیابون ممکنه سوژه‌های خوبی برای عکس گرفتن و بازی باشن ولی سعی کنید خیلی بهشون نزدیک نشید. این حیوانات ممکنه بیماری‌های نه‌چندان‌دوست‌داشتنی (از جمله هاری) با خودشون داشته باشن و کل سفرتون رو خراب کنن.

 

شماره‌های ضروری رو ذخیره کنید

یادتون نره که همه‌جای دنیا شماره پلیس ۱۱۰ نیست. هرجا می‌رید از قبل شماره‌های ضروری رو دربیارید و توی گوشی‌تون ذخیره کنید. همچنین آدرس سفارت‌خونه‌ها و سرکنسول‌گری‌های ایران رو دربیارید تا در مواقع اضطراری برید اونجا.

 

مراقب جیب‌برهای گدانما باشید

اگر بچه‌ها اومدن دورتون رو گرفتن و یه کاغذ یا مقوا با یک نوشته روش دستشون بود و ازتون خواستن که اون رو بخونید، خیلی سریع خودتون رو جمع کنید، از دستشون خلاص بشید و مراقب وسیله‌هاتون باشید چون معمولن این بچه‌ها با همچین استراتژی متداولی سعی دارن که ازتون جیب‌بری کنن و امنیت در سفر شما رو به خطر بندازن

 

امنیت چمدان‌هاتون رو بیشتر کنید

وقتی که همه‌ی دارایی‌هاتون رو گذاشتین توی یک چمدون، خیلی مهمه که امنیتش رو هم حفظ کنید. حتی اگه وسیله‌هاتون ارزش زیادی نداشته باشن ممکنه از چشم یک محلی خیلی با ارزش جلوه کنه و براش جلب توجه کنه. پس بهتره برای چمدون‌ها و کوله‌هاتون یه قفل درست و حسابی بگیرید تا در مواقعی که از شما دوره کسی نتونه به راحتی به محتویاتش دست‌درازی کنه.

 

همرنگ جماعت بشید

اگه تصمیم دارید قاطی مردم بشید و کمتر جلب توجه کنید بهتره که همون روز اول به دوروبرتون نگاه کنید و ببینید که چجوری لباس می‌پوشن و شما هم شبیه اونا بپوشید. جایی که همه لباس سفید یا تیره پوشیدن لباس‌های رنگی‌رنگی و پرزرق‌وبرق نپوشید. اگه می خواین امینت در سفر داشته باشین یه دوربین به گردنتون آویزون نباشه. طوری نباشه که نقشه از گوشه‌ی جیب‌تون همیشه بیرون باشه و در جایی که همه پوشیده هستن با شلوارک و تی‌شرت رفت‌وآمد نکنید.

 

قاطی تظاهرات و راهپیمایی‌ها نشید

آره می‌دونم ممکنه خیلی هیجان‌انگیز باشه که با مردم محلی همراه بشید و وارد تظاهرات بشید و اعتراض کنید و آنارشی و اینا ولی اگه با محیط آشنایی ندارید بهتره که وارد قضیه نشید تا امنیت در سفرتون از بین نره. با این کار ممکنه حتی ویزاتون هم به خطر بیفته. شاید این هیجان ارزشِ ریسکش رو نداشته باشه.

 

همیشه راه خروج رو بشناسید

وقتی که دارید در محیط‌های ناآشنا قدم می‌زنید، مخصوصا در تاریکی شب، به ساختمان‌های اصلی و بزرگ توجه کنید و برای خودتون نشانه‌گذاری کنید. اگر زمانی حس کردید چیزی شما رو تهدید می‌کنه، خوبه که یک مکان «دوستانه» در ذهن داشته باشید (یه مغازه، یک بار، کافه، پمپ بنزین، رستوران، هرچی) و سریع خودتون رو بهش برسونید تا درخواست کمک کنید یا اینکه منتظر بمونید تا خطر برطرف بشه.