sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

گوش درد در هواپیما : چرا اتفاق می‌افتد و چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟

گوش درد در هواپیما از شایع‏ترین مشکلات افراد هنگام پرواز است.
گوش درد در هواپیما

اینکه برای خرید بلیط هواپیما چقدر هزینه کرده‌اید، در کدام کلاس سفر میکنید یا هواپیما چقدر مدرن است یا صندلیتان چقدر راحت است خیلی فرقی ندارد. گوش درد در هواپیما از شایع‏ترین مشکلات افراد هنگام پرواز است. به جز این مشکلاتی مانند احساس فشار در گوش و گرفتگی هم بسیار رایج و برای مسافران بسیار ناراحت‌کننده است. اگر چه این مسائل در بیشتر مواقع به یک ناراحتی در حین پرواز ختم می‌شود اما در مواردی هم گزارش شده که به دردهای شدید یا آسیب‏های شنوایی منجر شده بنابراین بهتر است نکات کوچکی را قبل و بعد و در حین پرواز رعایت کنید تا این مشکل برایتان پیش نیاید.

چه اتفاقی می‌افتد؟

گوش درد در هواپیما به دلیل فشار هوا اتفاق می‌افتد. به طور نرمال و معمول فشار هوا داخل گوش و خارج از آن با یکدیگر یکسان است و یا تفاوت اندکی دارند که مشکل خاصی ایجاد نمی کند. در هنگام کوهنوردی حتی اگر به بالای قله بلندی صعود کنید باز هم دچار مشکل نمی‌شوید چرا که مدت زمان بالا رفتن از کوه به گوش شما این اجازه را می‌دهد تا خودش را با فشار هوا مطابقت دهد. مشکل زمانی پیش می‌آید که تغییر ارتفاع به قدری ناگهانی و سریع اتفاق می‌افتد که فشار هوای داخل و خارج گوش فرصت انطباق و متعادل شدن پیدا نمی‌کنند.

مشکل زمانی پیش می‌آید که تغییر ارتفاع به قدری ناگهانی و سریع اتفاق می‌افتد که فشار هوای داخل و خارج گوش فرصت انطباق پیدا نمی‌کنند
نکاتی برای کاهش گوش درد در پرواز

هنگامی که هواپیما از زمین بلند می‌شود و صعود آغاز می‌شود فشار هوای داخل گوش میانی بیشتر از فشار هوای خارجی می‌شود و در نتیجه پرده گوش به طرف خارجی متورم می‌شود درست مثل نانی که هنگام پخت باد می‌کند و حجم پیدا می‌کند. بر عکس این قضیه اگر فشار هوای گوش داخلی کمتر از فشار هوای خارجی باشد پرده گوش به سمت داخل کشیده می شود درست مثل مکش یک جاروبرقی. در هر دوی این حالت به دلیل کشش پرده گوش درد شدیدی ایجاد می‌شود. در این وضعیت پرده گوش قادر به لرزیدن نیست به همین علت شنوایی کم شده یا صداهای مبهم می‌شنوید. همه افرادی که پرواز را تجربه می‌کنند تاثیر تغییرات ارتفاع بر روی گوش خود را حس می‌کنند. احساس گرفتگی یا پر بودن گوش بسیار شایع است.

راههای متعادل‌سازی فشار هوای داخل و خارج گوش

برای رهایی از مشکلات و ناراحتیهایی که ذکر شد باید از راههای مختلف سعی کنید هوا وارد گوش کنید تا این فشار متعادل شود.

قورت دادن– وقتی چیزی را قورت می دهید صدایی که میشنوید ناشی از حباب هوای کوچکی است که از پشت بینی از طریق شیپور استاش وارد گوش میانی می‌شود. شیپور استاش هوای گوش میانی را به طور مداوم تجدید و تازه می‌کند. این هوای تازه وارد گوش داخلی می شود و این چرخه مدام تکرار می‌شود و در نهایت منجر به این می‌شود که فشار هوای خارج گوش و داخلش متعادل شود. در هنگام پرواز با قورت دادن آب دهانتان باعث می‏شوید که شیپور استاش بیشتر کار کند و باز شود تا هوای بیشتری جابجا شده و فشار متعادل شود در نتیجه گوش درد در هوایپما کمتر آزارتان خواهد داد.

آدامس جویدن یا مکیدن آب نبات– این کار به معنای قورت دادن مداوم است که باعث متعادل شدن فشار هوا می‌شود. شیپور استاش در گوش نوزادان باریکتر و تنگتر از بزرگسالان هست و به همین علت گوش درد در هواپیما برای آنها بسیار طاقت فرسا و آزاردهنده است. در این شرایط خوردن شیشه شیر یا پستانک می‌تواند به آنها کمک کند. کودکان بزرگتر می‌توانند آب نبات چوبی بمکند یا با نی چیزی بنوشند تا از دردشان کاسته شود. پیش از پرواز با پزشک فرزندتان مشورت کنید تا در صورت نیاز از قطره گوش استفاده کنید.

کودکان می‌توانند آب نبات چوبی بمکند یا با نی چیزی بنوشند تا از دردشان کاسته شود.
گوش درد کودکان در هواپیما

باد کردن لپها و بینی – دهانتان را پر از هوا کنید و ببندید و دماغتان را هم بگیرید. سعی کنید هوا را از گوشهای خود بیرون بدهید. اگر سرما خورده‌اید یا آلرژی دارید به هیچ عنوان این کار را نکنید چون باعث عفونت گوش می‌شود. به جای این کار، دهان خود را ببندید و بینی خود را بگیرید و چندین بار آب دهان خود را قورت دهید.

نکات دیگر:

در طول صعود و فرود هواپیما نخوابید.

در طول پرواز به میزان کافی مایعات بنوشید.

خمیازه بکشید.

از گوشی هایی استفاده کنید که فیلترهایی برای تنظیم فشار هوا دارند.

از اسپریهای مخصوص بینی یک ساعت پیش از پرواز یا فرود استفاده کنید البته استفاده بیش از حد از آنها باعث گرفتگی گوش می‌شود.

اگر دچار سرماخوردگی، آنفلونزا، آلرژی یا گرفتگی گوش و بینی هستیددر صورت امکان با هواپیما سفر نکنید.  زیرا باعث می‌شوید ویروسهایی در کابین هواپیما پخش شود در نتیجه دیگران هم مریض می‌شوند همچنین امکان دارد گوش درد در هواپیما به شدت آزارتان دهد و عدم تعادل فشار هوا می‌تواند باعث آسیب به پرده گوش و یا عفونت و آسیب دائمی به گوش شود. اگر تا چند روز پس از پرواز وضعیت شنواییتان به حالت عادی برنگشت حتما به متخصص گوش مراجعه کنید و مشکلتان را پیگیری کنید.