sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

هیچهایک و بایدها و نبایدهای آن (1)

بایدها و نبایدهای هیچهایک

هیچهایک یکی از ارزانترین راههای سفر است.  کنار جاده می ایستید، انگشت خود را بالا می گیرید تا راننده ای که با شما هم مسیر است شما را سوار کند. در این راه دوستان جدید پیدا می کنید و با افراد جدیدی آشنا میشوید. ممکن است میانه مسیر خسته شوید و یا احساس خطر کنید. حتی امروزه رانندگان هم برای سوار کردن افراد غریبه میترسند و شاید مجبور شوید مدت زیادی منتظر بمانید تا سوارتان کنند. اما زمانی که بعد از این انتظار طولانی سوار یک ماشین می شوید احساس خیلی خوب و شیرینی خواهید داشت. رانندگانی که شما را سوار میکنند معمولا افراد خوش رو و صمیمی هستند اما گاهی هم ممکن است درست رانندگی نکنند یا خطرناک باشند بنابراین باید حواستان جمع باشد.

هیچهایک کردن معمولا قانونی است اما گاهی در برخی کشورها قوانینی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. برخی اصول و باید و نبایدهایی نیز هستند که با رعایت کردن آنها می توانید یک تجربه دلنشین و امن به دست آورید. این بایدها و نبایدها را در اینجا مطالعه کنید و با آنها آشنا شوید.

قبل از هیچهایک کردن

  • آماده باشید که همه روز را راه بروید. بهتر است اینگونه فکر کنید که عازم یک پیاده روی ماجراجویانه هستید و در این مسیر ممکن است کسی پیدا شود که شما را سوار کند. با این پیش فرض راحتتر می توانید سختی های این راه را تحمل کنید. عدم همکاری رانندگان بزرگترین مشکل این روزهای کسانی است که با هیچهایک سفر می کنند.
  • نقشه منطقه را همراه داشته باشید تا متوجه شوید که کجا هستید و آیا راننده شما را به مقصد مورد نظرتان نزدیک می کند یا نه.
  • زبان آن کشور را در حد کمی یاد بگیرید. از طریق هیچهایک می توانید مهارتهای خود را در مکالمه ارتقا دهید. رانندگان هم دوست دارند کسی را سوار کنند که در این راه طولانی بتوانند چند کلمه ای با او صحبت کنند.
  • برای سفرهای طولانی به اندازه کافی غذا و آب همراه خود داشته باشید. سوپرمارکتهای پمپ بنزینها ممکن است کمی گران باشند.
  • به فکر جای خواب ارزان قیمت باشید. هاستلها، کوچ سرفینگ و پانسیونها میتوانند برای شروع خوب باشند. اگر جایی را پیدا نکردید یک چادر یا کیسه خواب همراه خود داشته باشید تا هرجا لازم شد بتوانید راحت اقامت کنید.
  • به خاطر داشته باشید که هیچهایک در برخی مناطق و جاده ها ممکن است ممنوع باشد. فشارهای قانونی در جاهای مختلف متفاوت است. در این مورد از افراد محلی سوال کنید. سعی کنید جوری رفتار نکنید که با پلیس برخورد داشته باشید.
  • اگر شرایط آب و هوا متغیر است چندلایه لباس بپوشید. یک لایه کلفت لباس داشته باشید تا از شما در مقابل باران و هوای سرد ناگهانی محافظت کند اما جوری نباشد که سنگینی آن شما را اذیت کند. برخی می گویند رنگهای روشن به شما کمک می کند که بهتر دیده شوید و رانندگان سریعتر شما را سوار کنند.
  • برخی هیچهایکرها همراه خود دوچرخه های تاشو میبرند که به راحتی پشت ماشین جا میشود و از این دوچرخه هم استفاده میکنند.
  • با خود یک کلاه، چراغ قوه، چاقوی جیبی، کرم ضدآفتاب و حوله همراه داشته باشید. این وسایل وزن زیادی ندارند اما شما را آماده می کنند.
بایدها و نبایدهای هیچهایک

موقعیت مکانی

  • سه فاکتور مهم برای سوار شدن : موقعیت، موقعیت و موقعیت. شما باید در نقطه ای قرار بگیرید که به راحتی دیده شوید و راننده هم فرصت فکر کردن داشته باشد و جایی باشد که راننده به راحتی بتواند کنار بزند. بهتر است جایی باشد که کمی ترافیک باشد تا سرعت کمتری داشته باشند اما ترافیک سنگین هم نباشد تا بتوانند توقف کنند و فکر نکنند رانندگان زیاد دیگری هم هستند که شما را سوار کنند.
  • اگر در شهر هستید سعی نکنید از مرکز شهر سوار ماشینی شوید. سعی کنید با وسایل حمل ونقل عمومی خود را به حاشیه شهر و نزدیک جاده برسانید. راننده های درون شهری معمولا مسافتهای کوتاهی را سفر می کنند. نفشه را چک کنید و خود را به بهترین نقطه در حاشیه شهر برسانید.
  • در سفرهای طولانی و برای عبور از شهرهای بزرگ به مرکز شهر نروید زیرا برگشتن به جاده برایتان سخت می شود. سعی کنید در حاشیه شهر و در اتوبانها پیاده شوید.
  • یکی از بهترین جاها برای هیچهایک، نزدیکی محل توقف کامیونها در اتوبانها است البته دقیقا در خود آن محل نایستید چون ممکن است به دلیل اینکه بی اجازه وارد شده اید شما را بیرون کنند. در بسیاری اتوبانها می توانید محل توقف اتوبوسها را هم پیدا کنید که  گزینه خوبی هستند برای اینکه شانستان را امتحان کنید.
  • مرزهای کشورها جایی است که ماشینها باید توقف کنند و بنابراین شما میتوانید به راحتی هیچهایک کنید. البته احتمال دارد که رانندگان برای سوار کردن افراد غریبه هنگام عبور از یک مرز بین المللی محتاط باشند و همین کار را سخت میکند. بهتر است که پیاده از مرز عبور کنید و آن طرف مرز هیچهایک کنید. اگر تصمیم دارید چنین کاری کنید مراقب باشید که از قسمتهای غیرقانونی که حق پیاده رد شدن ندارید عبور نکنید. برای مثال مرز میان ترکیه و یونان این چنین است و برای چند متر هم که شده باید سوار ماشین شوید و حق ندارید پیاده مرز را رد کنید. فکر یواشکی رد کردن مرز را هم از سر بیرون کنید که خطرناک و غیرقانونی است. پس همه شرایط عبور از مرز را کاملا بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام دهید.

     پمپ بنزین ها هم محلهای مناسبی هستند و اگر از رانندگان در آنجا بخواهید و با آنها وارد صحبت و مکالمه شوید احتمال بیشتری دارد که سوارتان کنند. حواستان باشد که اگر مسوولین آنجا از شما خواستند که محل را ترک کنید بدون بحث و دردسر از آنجا بروید.
  • محلهایی که کنار جاده ها برای پیک نیک در نظر گرفته شده هم مناسب هستند منتها دقت کنید در وسط ناکجاآباد نباشند و واقعا کنار جاده قرار گرفته باشند.
  • دقت کنید که در محلهایی نباشید که توقف مطلقا ممنوع است مانند ایستگاههای تاکسی. تنها کسی که ممکن است در چنین مکانی شما را سوار کند پلیس است  که قطعا شما با آنها هم مسیر نیستید!
  • ماشین پیدا کردن هنگام تاریکی هوا و شب بسیار مشکل است. شاید بتوانید شانس خود را در جایی مثل پمپ بنزین امتحان کنید اما بهتر و امن تر است که شب را جایی اقامت کنید و صبح به مسیرتان ادامه دهید.
  • از افراد محلی بیشتر سوال بپرسید و از آنها کمک بخواهید. به مناطقی که گردشگر زیاد تردد دارد بروید و از آنها هم کمک بگیرید تا بتوانید راههای بهتری پیدا کنید.