sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

همه ما شهر پاریس، این شهر عشق را با نماد برج ایفل میشناسیم، تراولچی در این مقاله قصد دارد اطلاعات جالبی را در مورد این برج مشبک ساخته شده از آهن و تاریخچه و مراحل ساخت آن به شما ارائه دهد، با ما همراه باشید:

تاریخچه و مراحل ساخت برج ایفل

نامگذاری برج

نام ایفل از روی نام گوستاو ایفل سازنده این برج برداشته شده است. ساختن این برج در سال ۱۸۸۷ شروع شد و در ابتدا بسیاری از هنرمندان فرانسوی بخاطر طراحی و شکل این برج مورد انتقاد قرار گرفتند. اما بعدها این برج به نماد کشور فرانسه مبدل گشت به نحوی که در سال ۲۰۱۵ بیشترین بازدید کننده را از گردشگران سراسر دنیا داشت. ارتفاع برج ایفل ۳۲۴ متر بوده و بلندترین سازه شهر پاریس می باشد.

سطوح برج ایفل

برج ایفل دارای سه سطح برای بازدید کنندگان می باشد: در سطح نخست و دوم  آن رستوران ها قرار دارند. در آخرین سطح آن که حدود ۲۷۶ متر از سطح زمین ارتفاع دارد، عرشه دیده بانی قرار دارد که دسترسی به آن از طریق آسانسور و پلکان میسر می باشد. برای رسیدن به سطح نخست این برج حدود ۳۰۰ پله باید طی شود که معمولا افراد از آسانسور استفاده می کنند.

طراحی برج

طراحی برج ایفل توسط دو مهندس به نام های ماریک کوکلین و امیل نویگیر انجام شد که مبنای آن ایجاد یک نماد برای صد سالگی انقلاب فرانسه بود. ایفل اشکارا اذعان کرد که در طراحی این برج از مجسمه مشاهیر لاتین که در سال ۱۸۵۳ در نیویورک ساخته شد الهام گرفته است.

در ماه می زمانی که کوکلین در خانه مشغول به کار بود ایده خود را مطرح کرد: ایده او بعنوان یک پیلون بزرگ بود که ۴ ستون مشبک داشت و این ۴ ستون در انتها یکی شده و به هم میرسیدند. ایفل در ابتدا شور و اشتیاق زیادی از خود نشان می داد اما پس از آنکه مطالعاتش را بیشتر کرد، از مهندس ارشد دپارتمان معماری آقای استفان ساوستر خواست که طرح اولیه را بهبود بخشیده و آن را کامل نماید. ساوستر آرک هایی تزیینی را به پایه های این برج اضافه کرده و یک پاویلون شیشه ای را به طبقه اول اضافه نمود و تزیینات دیگری را به برج اضافه کرد.

ایفل نمادی از فرانسه

پس از آن ایفل حق اختراع و ثبت طراحی برج ایفل را از کوکلین، نویگر و ساوستر خریداری کرد و طرح برج ایفل در نمایشگاه هنرهای دکوری که در پاییز سال ۱۸۸۵ برگزار شده بود رونمایی شد. در مارس سال ۱۸۸۵ ، ایفل طرح های خود را به جامعه مهندسین عمران ارائه کرد و پس از بحث های طولانی در مورد مشکلات فنی و کاربردی بودن این برج، ایفل با بیان اینکه این برج نمادی از انقلاب فرانسه است این بحث را به پایان رسانید. گوستاو ایفل اذعان کرد:

٭ نه تنها برای  هنر مهندسی مدرن بلکه برای عصر علم و صنعتی که ما در ان زندگی می کنیم و برای راهی که جنبش بزرگ علم که در قرن ۱۸ به واسطه انقلاب ۱۷۸۹ ایجاد شد، این بنا برای یاد بود و قدردانی از فرانسه ساخته خواهد شد.٭

پس از بحث های متعدد در مورد مکان ساخت برج ایفل، بلاخره قرارداد ساخت آن در ۸ ژانویه سال ۱۸۸۷ امضا شد. این قرارداد توسط خود ایفل بعنوان نماینده شرکت امضا شد و بودجه ۱.۵ میلیون فرانک (کمتر از یک چهارم هزینه های تخمینی ساخت برج که به مبلغ ۶.۵ میلیون فرانک بود) بعنوان هزینه های ساخت و ساز پرداخت شد. ایفل تمام درآمد حاصل از بهره برداری تجاری برج را در طول نمایشگاه و برای مدت ۲۰ سال آینده دریافت نمود و بعدها یک شرکت جداگانه برای مدیریت برج ایجاد کرد و نیمی از سرمایه لازم را به خود اختصاص داد.

مراحل ساخت برج ایفل به روایت تصویر:

تاریخچه ساخت برج ایفل به روایت تصویر
تاریخچه ساخت برج ایفل به روایت تصویر