sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

مکان های دیدنی

چطور پاتوق های خوب یک شهر را پیدا کنیم؟

مکان-های-دیدنی

 

به نظر می آید مانند خیلی های دیگر انگیزه شما برای سفر به یک شهر یا کشور دیگر، دیدن مکان های دیدنی آنجا باشد. طبیعی ست وقتی شما شهر و دیار خود را ترک میکنید، امیدوارید به جای تازه با مناظر و اتفاقات تازه ای پابگذارید. احتمالا در خصوص شهر خودتان هم این تجربه را دارید که وقتی مسافر و یا گردشگری از شما میپرسد جاهای دیدنی این شهر کجاست، با خود گفته باشید ای کاش وقت داشتم و او را به جاهای زیبایی میبردم که فقط یک محلی میداند آنجا وجود دارد!

در واقع این یکی از حسرت های سفر است، اینکه شما مثلا از مسافرت اصفهان برگردید و وقتی با دوستتان صحبت میکنید متوجه شوید یکی از مکان های دیدنی و فوق العاده اصفهان را از دست داده اید. بسیار تلخ تر است اگر ما این حسرت را درخصوص شهری در خارج از کشورمان تجربه کنیم و در واقع به این سادگی ها نتوانیم دوباره آن شهر و آن مکان دیدنی را بازدید کنیم.

اما خب به لطف تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی، این روزها امکان سرک کشیدن به هر گوشه دنیا وجود دارد! کافی ست به اینترنت وصل باشید تا از دنیای بیکران اطلاعات استفاده کنید. گاهی اینکار ممکن نیست، آن هم راه چاره دارد! سعی میکنیم در ادامه راه هایی که به شما کمک کند تا به اصطلاح زیر و روی یک شهر را درآورید معرفی کنیم!

 

برنامه ریزی داشته باشید

قرار نیست شما در دهلی از هواپیما پیاده شوید و بعد شروع کنید به جستجو و تحقیق در خصوص اینکه باید از کجاها دیدن کنید! برنامه ریزی شرط اول آخر هر سفری ست. پس بعد از اینکه بلیط هواپیما و هتل را رزرو کردید، آدرس هتل را روی نقشه علامت بزنید. احتمالا منظور ما از نقشه یک برگه رنگی بزرگ نیست! امروزه به کمک گوگل مپ شما میتوانید به راحتی هر نقطه ای که دلخواهتان هست را علامت گذاری کنید. بعد از آن قرار است شما فاصله حدودی از هتل یا اقامتگاه تان را به مکان های دیدنی شهر بسنجید و آنها را جهت بازدید اولویت بندی کنید!

پس قدم اول این است که شما قبل از سفر برای بازدید از مکان های دیدنی شهر یا کشور مقصد تحقیق کنید نه در زمانی که در سفر به سر میبرید. اینکار در طول سفر میتواند با از کار افتادن موبایل شما و یا دسترسی نداشتن به اینترنت ناممکن شود. پس این توصیه را حسابی جدی بگیرید.

 

از نرم افزارها کمک بگیرید

خوشبختانه نرم افزارهای زیادی در خصوص راهنمای گردشگری در تمام شهرهای دنیا وجود دارد. یکی از بهترین آنها Lonely Planet Guides است. با نصب این نرم افزار میتوانید به طور رایگان در آن عضو شده و نقشه هر شهری که خواستید را دانلود کنید. مزیت اینکار این است که شما لازم نیست برای چک کردن مکان ها به اینترنت دسترسی داشته باشید. در واقع مثلا با دانلود نقشه شهر تفلیس، میتوانید هرزمان که خواستید به تصاویر و توضیحاتی که در خصوص مکان های دیدنی آن ذکر شده دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن-های-سفر

 

نرم افزار Visit a City و فروم های بحث در پلتفرم Couchsurfing هم منابع خوبی در خصوص کسب اطلاعات از مکان های دیدنی و در کل پاتوق های خوب یک شهر هستند.

 

کتاب های راهنمای سفر

کتاب های راهنما و برای مثال کتاب راهنمای سفر Lonely Planet یکی از محبوب ترین همراهان سفر در سرتاسر دنیاست! این انتشارات تقریبا در خصوص هر کشوری که فکرش را بکنید کتابی شامل معرفی شهرها و مکان های دیدنی آنها کرده است. قبل از سفر بهتر است یک جلد از کتاب راهنمایی که در خصوص کشور یا شهر مقصدتان است را تهیه کنید و قبل از اینکه به آنجا پاگذارید حسابی آن را زیر و رو کنید. حقیقت این است که شما فرصت این را ندارید که به تمام مکان های دیدنی یک کشور سر بزنید! پس قبل از سفر، با توجه به زمان وهزینه ای که برای سفر در نظر گرفته اید میتوانید لیستی از مکان های دیدنی را تهیه کرده و برای دیدن و لذت بردن از آنها برنامه ریزی کنید.

مکان-های-دیدنی

 

از یک راهنمای تور شخصی کمک بگیرید

آیا تا بحال به وب سایت withlocals سری زده اید!؟ افرادی از تمام دنیا در شهرهای زیبای خود اعلام آمادگی کرده اند تا در ازای دریافت مبلغی مشخص شما را در بازدید از مکان های دیدنی شهرشان همراهی کنند. این یکی از بهترین روش هایست که میتوانید در خصوص شهرهای بزرگ خیال خود را درباره گشت و گذار در آن راحت کنید. مبالغ پیشنهادی برای مثلا یک تور 5 ساعته در مادرید چیزی در حدود 50 یورو به ازای هر نفر است.

از دیگر مزیت های وب سایت هایی نظیر withlocals این است که میتواند قبل از انتخاب لیدر شخصی خود، نظرات مسافران قبلی را در خصوص او بدانید و با توجه به خصوصیات مختلفی که مد نطر دارید هر لیدری را که تمایل بیشتری به او داشتید انتخاب کنید!

 

تورهای گروهی بازدید از شهر

برای کسانی که میخواهند خود را از دردسر هر برنامه ریزی و رفت و آمدی راحت کنند، تورهایی که موسسات گردشگری برگزار میکنند یک گزینه عالی ست. هرچند زمانی که گشت و گذار با تور گروهی هم محدودیت های خاص خود را دارد. برای مثال شما در هر مکان میتوانید به مدت زمان مشخصی توقف کنید و یا برای تردد احتمالا مسیرهای تعیین شده ای وجود دارد که میتواند شما را از دیدن باقی جاها محروم کند. اما با وجود همه اینها، تورها به شما این تضمین را میدهند که در زمان مشخص تعداد مشخصی از مکان های دیدنی شهر را به شما نشان دهند.

مکان-های-دیدنی

 

از افراد محلی بپرسید

این یکی بستگی زیادی به شرایط دارد! از جمله اینکه شما چقدر به زبان مردم آن جا مسلط هستید و یا مردم آنجا چقدر به زبان مشترکی مثل انگلیسی تسلط دارند. به نظر بهتر است قبل از سفر این موضوع را بررسی کنید. برفرض اگر شما به چین و یا هند سفر میکنید خیالتان راحت باشد که به وفور میتوانید افراد محلی پیدا کنید که به زبان انگلیسی بتوان از آنها آدرس و یا اطلاعاتی گرفت. اما برای مثال اگر به گرجستان، ارمنستان و یا شهرهای شرقی ترکیه سفر کنید احتمالا برای پرسیدن ساده ترین سوالات به مشکل جدی بربخورید!

چاره کار در اینجا استفاده از نرم افزار مترجم گوگل است. میتوانید در صورت مستعد بودن در تکرار هجاها، خود جمله را به زبان مورد نظر بیان کنید! علاوه بر این میتوانید ترجمه آن را به فرد محلی که از او سوال پرسیده اید هم نشان دهید تا منظور شما را متوجه شود!

نکته جالبی که در خصوص گرفتن اطلاعات از محلی ها هست اینست که در اغلب دنیا، مردم محلی به افراد مسافر و کسانی که تازه به شهر آنها سفر کرده اند لطف بیشتری دارند. اگر پای صحبت کوله گردها و یا مسافران حرفه ای بنشینید متوجه میشوید که خاطرات بسیاری از لطف، مهمان نوازی و راهنمایی افراد محلی دارند.

 

از دوستان تان کمک بگیرید

خجالت نکشید اگر به دوستتان که همین پارسال از مسکو دیدن کرده تماس بگیرید و از او در خصوص مکان های دیدنی آنجا پرسجو کنید. با اینکار احتمالا اطلاعات مفید دیگری هم بدست آوردید. ازجمله اینکه با کدام پرواز هزینه کمتری را میپردازید و یا اگر در کدام ناحیه از شهر هتل رزرو کنید دسترسی شما به مکان های مختلف راحت تر است.

 

راهنمایی گرفتن از مهمانداران هتل و پرواز را دست کم نگیرید!

اکثر کسانی که به عنوان مهمان دار پرواز و یا هتل مشغول بکار هستند به دادن اطلاعات به مسافران درخصوص مکان های گردشگری مقصد عادت دارند! به خاطر داشته باشد قرار نیست شما به عنوان یک مسافر، تمام اطلاعاتتان را از پیشخدمت هتل و یا مهماندار پرواز کسب کنید. اما اشکالی ندارد اگر یک سری نقاط شک در خصوص برنامه ریزی سفر و یا مسیرهای دسترسی از هتل و غیره را با آنها چک کنید!

 

یک دفترچه یادداشت تهیه کنید

هر اطلاعاتی که از وب سایت یا فردی میگیرید قرار نیست تا پایان سفر در ذهن شما بماند. به علاوه که بسیاری از نام ها و آدرس ها در زبان و شهر دیگر راحت تر از ذهن پاک میشوند. پس برای جلوگیری از این کار و اینکه هرچیز را دوبار از کسی نپرسید و یا دوباره جستجو نکنید، یک دفترچه یادداشت کوچک تهیه کنید. به همراه داشتن این دفترچه در طول سفر مزیت های بسیاری دارد. از جمله اینکه میتوانید مکان های جدید را در آن اضافه کنید، نام غذاهای محلی را بنویسید و در صورت لزوم هزینه های خود را در آن یادداشت کنید.

مکان-های-دیدنی

 

همچنین میتوانید تمام این نوشته ها را برای سهولت در دفترچه یادداشت موبایل خود و یا نرم افزاهایی که برای اینکار تدارک دیده شده است وارد کنید. چه بهتر که به عنوان کاری خلاقانه، از تصاویر مکان های دیدنی آنجا هم برای آرشیو خود استفاده کنید!

 

همه نکات را با هم مرور کردیم. حالا حاضرید تا بعد از رزرو بلیط هواپیما، محل هتل و یا اقامتگاهتان را مشخص کنید. به نظر بهتر است محل اقامت را بعد از بررسی شهر انتخاب کنید تا در واقع بتوانید مکان مناسب تری را از جهت دسترسی درنظر بگیرید. به خاطر داشته باشید، یکی از عواملی که سفر را برای شما دلچسب تر میکند، داشتن اطلاعات کافی در خصوص جایی ست که شهر و خانه خود را برای دیدن آن ترک میکنید. اما این به معنی این نیست که در جمع آوری اطلاعات وسواس و یا زیاده روی انجام دهید. پس تا جایی که ممکن است اطلاعات مفید و بدرد بخوری جمع آوری کنید.