sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

مقصد سفر

چطور مقصد مناسبی برای سفر انتخاب کنیم؟

مقصد-سفر

 

اینکه شما برای انتخاب مقصد سفر بعدی دچار چالش باشید اتفاق عجیب و یا بدی نیست. در واقع ممکن است شما جاهای مختلفی را نشناسید و برای آشنا شدن با مقاصد دید نیاز به کمک داشته باشید و یا برعکس آنقدر سفر رفته اید که نمیدانید حالا باید کجا را برای سفر انتخاب کنید! در این خصوص چند توصیه ساده وجود دارد که میتواند با بکار بستن آن بهترین مقاصد را مطابق با موجودی، علاقمندی ها و زمانی که دارید پیدا کنید.

قبل از هر چیزی یک قلم و کاغذ بردارید و با نکته برداشتن از تاپیک هایی که در خصوص یافتن مقصد سفر میخوانید، سعی کنید کشف کنید برآیند چیزی که شما برای آن به سفر میروید چیست، چه محدودیت هایی دارید، چه اولویت هایی دارید و چه چیزهای خاصی ممکن است سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

 

اهداف و انگیزه ها را مشخص کنید

یک: علاقمندی تان چیست؟

مقصد-سفر

 

ممکن است شما عشق طبیعت باشید و یا همچنین عشق عاشق دید و بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی. همچنین شاید انگیزه ای شخصی باعث شده تا مثلا صنایع دستی و یا موسیقی های محلی، شما را از این سر ایران به آن سر آن بکشاند. قبل از هرچیزی بایستی مشخص باشد شما برای چه به سفر میروید و علاقه های شما در چه زمینه ای میتواند تصمیم شما را در مورد مقصد سفر شفاف تر کند.

 

دو: نیازهایی که اکنون دارید چیست؟

ممکن است شما اکنون بیشتر از هرچیزی به سفر برای ابزاری جهت راضی و خوشحال کردن خانواده خود احتیاج داشته باشید و یا ممکن است از آب و هوای گرم شهر خود خسته شده اید و میخواهید چند روزی را زیر پتو بخوابید! شاید از آخرین باری که کارهای تکراری هر روز را به قصد سفر کردن رها کرده اید زمان زیادی گذشته و میخواهید با چالش و هیجان جدیدی خود را سرحال کنید. ممکن هم هست قرار است در حین سفر یک سری اهداف کاری را هم پیش ببرید. پس دفترچه را باز کنید و بنویسید اکنون به چه چیزی در سفر نیاز دارید و کدام مقصد سفر از بین گزینه های موجود به آن نزدیک تر است.

 

سه: اگر جمعی سفر میکنید

اگر با عده دیگر سفر میکنید (مانند پدر و مادر و یا دوستان) از آنها بخواهید لیست بالا را هرکدام برای خودشان پر کنند. سپس این لیست ها را کنار هم بگذارید و سعی کنید فعالیت های مشترک بین آنها را پیدا کنید. بسیار خب، حالا آنها را با همه چک کنید. خاصیت سفر گروهی این است که بایستی همه در انتخاب سرگرمی ها و مشارکت داشته باشند و در صورتی که قرار است در آن شرکت نکنند به نوعی خود را با فعالیت دوست داشتنی دیگری مشغول کنند.

 

چهار: چند مقصد سفر را جستجو کنید

حالا وقت آن است که در اینترنت جستجو کنید. برای اینکار کافی ست سری به بلاگ کسانی که در مورد سفر مینویسند سری بزنید. همچنین وب سایت های بسیاری هستند که به شما در خصوص مکان های دیدنی و انگیزه های سفر مختلف پیشنهادهای جذابی میدهند. برای مثال میتوانید اینگونه جستجو کنید: “10 ساحل مناسب برای شنا کردن” و یا “معرفی پل های معلق جذاب در ایران”.

مقصد-سفر

 

نکته بعدی این است که باید دقت کنید تاریخ اطلاعاتی که بدست می آورید چقدر به حال نزدیک است. اگر احساس میکنید ممکن است اطلاعاتی که درسافت کرده اید قدیمی و یا سطحی باشد، آن را از منابع دیگری مثل وب سایت ها و یا تماس با آنجا بررسی کنید.

 

پول و زمان تان را دقیق بدانید

یک: مشخص کنید چه مقدار پول دارید

اول به طور دقیق مشخص کنید قرار است برای سفر چقدر پول خرج کنید. (یا اینکه مقصد سفر احتمالیتان به چقدر پول احتیاج دارد؟) این به شما کمک میکند تا حدودا بدانید قرار است در چه سطح مالی سفر کنید. مشخص کنید که سطح لوکس بودنی که شما از سفر انتظار داری کجاست و قرار است تا چه اندازه باشد. برای اینکه این کار را شفاف تر انجام دهید به این سوال ها جواب بدهید.

  • قرار است در هتل اقامت کنید و یا در هاستل؟ هتل و هاستل شما باید چه چیزهایی داشته باشد تا شما را راضی نگه دارد؟
  • در خصوص غذا خوردن توقع شما چیست؟ آیا بایستی هر وعده را در رستوران خوبی صرف کنید و یا ممکن است گاهی خود را با یک ساندویچ هم سیر کنید؟ ممکن هم هست تصمیم داشته باشید کلا خودتان آشپزی کنید و غذای سالم تر و خوشمزه تری داشته باشید!

مقصد-سفر

 

دو: در مورد زمان تصمیم بگیرید

در خصوص زمان حداقل بایستی بدانید قرار است کی از مبدا حرکت کنید و کی از مقصد سفر بازگردید. داشتن برنامه دقیق در سفر درجهت بازدید از شهر ها و مقاصد دیدنی که در نظر گرفته اید میتواند به مقدار زیادی به ذهن شما نظم و آرامش دهد. ممکن است دیگران از شما بپرسند مقصد بعدی کجاست و قرار است تا چه زمانی در اینجایی که هستید بمانید. زمان بندی درست به شما کمک میکند وقت پر ارزش سفر را به بهترین شیوه ممکن پر کنید.

 

سه: حالا شیوه سفر را تعیین کنید

مقصد-سفر

 

دانستن زمان و هزینه سفر میتواند تا حد زیادی به شما در خصوص پیاده کردن برنامه کامل سفر کمک کند. شما به توجه به بودجه و زمان تان میتوانید تصمیم بگیرید با زمان بیشتر و با قطار به سفر بروید و یا با رزرو بلیط هواپیما مقدار زیادی از زمان سفر خود را ذخیره کنید. ممکن است تصمیم بگیرید. همچنین در خصوص اقامت، دانستن فاکتور میزان هزینه ها میتواند بسیار کمک کننده باشد. حالا میتوانید با سر زدن به وب سایتهای رزرو هتل و یا هاستل در شهرهای مقصد، از میزان هزینه ها و یا شرایط آنها برای میزبانی مطلع شوید و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

راحتی و امنیت مقصد سفر

یک: امنیت مقصد سفر

مطمئن شوید که مقصد امن است. برای اینکار میتوانید از وبلاگ های سفرنامه نویسان و یا از فروم هایی که در آنها در مورد شهرها و کشورهای مختلف بحث شده کمک بگیرید. همچنین در خصوص امنیت نقشه هایی وجود دارد که میزان امنیت برای سفر را با رنگ مشخص کرد اند. نکته دیگر این است که ممکن است مقصد شما از نظر بسیاری از گردشگران و یا اخبارهایی که از رسانه ها میشنوید امن باشد اما در واقع آن چیزی که شما در سفر با آن مواجه میشوید بسیار متفاوت جلوه کند. برای مثال شهر پاریس را همه به عنوان یک مقصد گردشگری امن میشناسند، در حالی که آمار دزدی و کیپ قاپی در این شهر به دلیل وجود مهاجرهای بسیار، تاحدی چشمگیری بالاست!

 

دو: راحتی سفر را ارزیابی کنید

برای اینکار اول باید خودتان و شرایطی که شما به عنوان یک اقامت، پرواز و یا گردش راحت در ذهن دارید را بررسی کنید. برای کوله گردها، چادر کوچکشان جای امن و راحتی برای استراحت است و برای کسانی که لوکس سفر میکنند اقامت در هتل های 3 یا 4 ستاره هم آسان نیست! همچنین در خصوص تجهیزاتی که همراه میبرید هم دقیق باشید. ممکن است چمدانی که به همراه میبرید چرخ ها و یا دسته مناسبی نداشته باشد و شما را حسابی کلافه کند. ممکن است کفش مناسب نپوشید و یا در پرواز لباس راحتی به تن نکرده باشد و حسابی عصبی شوید. بنابراین ابتدا ببینید کجای سفر و چه شکل و درجه ای از راحتی برای شما مهم است، سپس با دانستن آن سعی کنید آن شرایط را برای خود و همراهانتان فراهم کنید.

مقصد-سفر

 

میتوانید به این سوال ها به عنوان معیارهایی برای سنجیدن راحتی در سفر پاسخ دهید:

  • هتل شما بایستی چه امکاناتی داشته باشد تا شما لذت ببرید؟ داشتن وان، غذای سلف سرویس، استخر و یا دیگر امکانات چقدر برای شما مهم است و یا چقدر با هزینه های شما سازگار است.
  • تردد شما در مسیرهای بین شهری به چه شکل باشد تا حس راحتی داشته باشید؟ مثلا میتوانید با خودرو کرایه ای به مقصد بعدی برسید و یا استفاده از قطار و یا اتوبوس برای کاهش هزینه ها چندان در راحتی شما اثری ندارد؟
  • میتوانید سوال های زیادی از این قبیل مطرح کنید و پاسخ آن را در دفترچه خود یادداشت کنید.

 

سه: آب و هوا را در نظر بگیرید

برای اینکار هم بایستی پیش از هرچیزی طبع خودتان و همسفران را بشناسید. ممکن است شما از باران لذت ببرید، اما همسرتان ابدا علاقه ای به گذراندن وقت سفر در هوای بارانی نداشته باشد. شاید کودک خردسالی دارید که شرایط هوایی بسیار گرم و یا بسیار سرد برای او مضر باشد. همچنین ممکن است داشتن آلرژی و یا برعکس علاقه به فصل و یا نوع بخصوصی از شرایط آب و هوایی بر روی انتخاب مسیر سفر شما تاثیر داشته باشد.

مقصد-سفر

 

برای چک کردن آب و هوا پلتفرم های بسیار دقیق وجود دارد که میتواند انواع اطلاعات در خصوص مقصد را ازجمله حداکثر و حداقل دما، میزان رطوبت، میزان باد، شرایط جوی مثل برفی و یا بارانی و غیره را به طور رایگان در اختیار شما قرار دهد.

 

تصمیم نهایی را بگیرید

یک: هدف نهایی را مرور کنید

مقصد-سفر

 

هدف نهایی چه چیزی بود؟ سفر برای دیدن قوم و یا فرهنگ خاصی بود و یا اینکه قصد داشتید آبشار تازه ای را برای آب تنی پیدا کنید؟ انگیزه از سفر شناخت بیشتر آثار باستانی ایران بود و یا تجربه یک سفر خارجی جدید؟ دانستن هدف کلی و اصلی از سفر اولین قدم برای گرفتن تصمیم نهایی ست.

 

دو: احساستان را دنبال کنید

اگر تصمیم برای یافتن مقصد سفر زیاد ازحد دشوار و پیچیده شده راهکار بهتری هم هست. جزئیات و تاثیر آنها را بر سفر فراموش کنید، به احساستان رجوع کنید و هرچیزی که از طرف ذهنتان به شما پیشنهاد شد را با دانسته های بالا محک بزنید. لازم نیست شما اسم بیست شهر را بنویسید و شرایط آن را با شرایط سفر خود بسنجید، راه دیگر این است که از حس ششم و یا احساس خود کمک بگیرید و سپس آن را ارزیابی کنید

 

سه: با دیگران در میان بگذارید

به چند گزینه ایده آل رسیدید؟ خب حالا وقت آن است که آنها را با دیگران در میان بگذارید. برای اینکار بهتر است اگر شما لیدر یا تصمیم گیرنده هستید کمی جسارت و قاطعیت هم بخرج دهید. قرار نیست همیشه همه را راضی نگه داشت، زیرا در این صورت سفر به صورت دسته جمعی ناممکن است. پس بهتر است برای اینکه به یک تصمیم جامع برسید، کمی در خصوص مشورت با همسفران قاطع و محتاط باشید.

 

امیدواریم توصیه های بالا در خصوص یافتن مقصد سفر بتواند به شما در مورد این تصمیم گیری لذت بخش یاری کننده باشد. دفترچه یادداشت را فراموش نکنید، کمتر کسی میتواند بدون نوشتن آیتم های محتلف و تاثیر گذار در خصوص تصمیم گیری را از قلم نیندارد.