sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

مراقبت از خودتان در سفر هنگام  بارداری

مراقبت از سلامتی در طول سفر هنگام بارداری نیازمند رعایت اصول خاصی است...
بارداری در سفر

سفر خود را برنامه ریزی کرده اید اما ناگهان متوجه می شوید که باردارید. از دیگران می شنوید که به شما می گویند با هواپیما پرواز نکنید. در سفر هنگام بارداری چه کاری درست است؟ خطرات و ریسکهای احتمالی این کار چیست؟

متوسط دوران بارداری حدود 40 هفته است. طبق مطالعات کالج آمریکایی مامایی و بیماریهای زنان، امن ترین و بهترین زمان سفر هنگام بارداری، بین هفته 18ام و 24 ام است. پیش از هفته 18 ریسک سقط جنین و حاملگی خارج از رحم بیشتر میشود. البته این مسائل فقط به دلیل سفر اتفاق نمی افتد و دلایل زیادی دارد اما اگر پیش بیاید شما نیازمند مراقبتهای ویژه پزشکی هستید. پس از هفته 24 نیز خطر زایمان زودرس و فشار خون بالا برای مادر وجود دارد.

محدودیت های پروازی

بسیاری از خطوط هوایی محدودیتهایی برای سفر هنگام بارداری دارند. برای مثال، بریتیش ایرویز به خانمهایی که باردارند و حاملگی سختی ندارند تا هفته 36 اجازه پرواز می دهد اما خانمهایی که چندقلو باردارند فقط تا هفته 32 اجازه دارند سوار هواپیما شوند. پس از هفته 28 شما باید حتما نامه ای از پزشک یا مامای خود داشته باشید که در آن تاریخ تقریبی زایمانتان و شرایط بارداریتان را توضیح داشته باشد. پزشکتان باید تایید کند که از لحاظ سلامتی در وضعیت خوبی هستید و پرواز برای شما منعی ندارد. بریتیش ایرویز کمربندهای ایمنی بلندتر هم برای خانمهای باردار در نظر گرفته است.

یونایتد ایرلاینز هیچ محدودیتی برای هشت ماه اول بارداری ندارد اما در ماه نهم همراه داشتن نامه از پزشک الزامی است.

به طور کلی، خطوط هوایی تا 36 هفتگی اجازه پروازهای داخلی را می دهند و تا 32 هفتگی اجازه پروازهای بین المللی را میدهند. بهتر است که با خط هوایی خود تماس بگیرید تا اطلاعات کاملتر و دقیقتر بدست آورید.

برخی خانمها نگرانند که فشار هوای داخل کابین به جنین آسیب برساند. فشار هوا در هواپیما نسبت به ارتفاعات پایین کمتر است. در این شرایط به علت نیاز بیشتر بدن به اکسیژن، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد. برای خانمهایی که بدنی سالم دارند مشکلی برای خودشان یا جنین ایجاد نمی شود.

طبق مطالعات نهادهای متولی بهداشت و سلامتی، خانمهایی که مشکلات جسمانی مثل فشار خون بالا، دیابت، مسمویت خونی دارند یا چندقلو باردار هستند ممکن است از پرواز با هواپیما منع شوند. همیشه پیش از پرواز در مورد این مسائل با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از مشکلات خانمهای باردار ایجاد ورم یا خون مردگی در پاهاست. بنابراین سعی کنید در طول پرواز هر از گاهی از  جای خود بلند شوید کمی راه بروید و پاهای خود را حرکت دهید. به میزان کافی مایعات هم بنوشید.

پیش از رفتن به هر نوع سفر حتما با پزشک خود مشورت کرده و از او راهنماییهای لازم را بگیرید.
اصول مراقبت از خود و جنین در سفر هنگام بارداری

 

سفر جاده ای هنگام بارداری

اگر ترجیح می دهید پرواز نکنید سفر جاده ای را مدنظر قرار دهید. در طول سفر، مرتبا توقف داشته باشید، کمی نرمش کنید و در جاهای آرامش بخش قدم بزنید. یادتان باشد که در این استراحتها و توقفها حتما دستشویی هم بروید تا بین راه مشکلی برایتان ایجاد نشود.اگر خودتان رانندگی می کنید یا در هر حال در صندلی جلو مینیشینید حتما کمربند خود را ببندید اما سعی کنید کمربند به گونه ای قرار گیرد که دقیقا روی شکمتان نباشد و به آن فشار نیاورد. همچنین در نظر داشته باشید که ایربگ ها معمولا ایمن هستند اما سعی کنید صندلی خود را کمی بخوابانید و به عقب بکشید و تا جایی که امکان دارد از داشبورد فاصله بگیرید.

به نحوه بستن کمربند ایمنی ماشین و نحوه تنظیم صندلی دقت کنید.
رانندگی هنگام بارداری

نکات ضروری…

اگر به خارج از کشور میروید در مورد مسائل بیشتری باید احتیاط کنید. برخی از کشورها در هفته های آخر بارداری به شما اجازه ورود نمیدهند مگر اینکه حتما نامه پزشک را با تاریخ تقریبی زایمان همراه داشته باشید.

بیمه پزشکی از مواردی است که حتما باید در موردش فکر کنید. از بیمه مسافرتی خود در مورد پوشش هزینه های بارداری دقیقا سوال کنید. بسیاری از این بیمه ها محدودیتهای در این مورد دارند. به طور مثال بسیاری از بیمه ها، هزینه ها در هنگام زایمان و یا مشکلات اورژانسی را در برخی کشورهای دیگر پوشش نمی دهند.

شاید ترجیح بدهید پیش از سفر بیمه دیگری با مزایای بیشتر بخری. برخی از شرکتهای بیمه طرح ها و برنامه های خاصی برای سفر هنگام بارداری دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. وقتی می خواهید بیمه خود را از آنها بخرید باید بارداری خود را برای آنها روشن کنید و شرایط خود را کاملا برایشان شرح دهید در غیر این صورت ممکن است در بعضی موارد بیمه شامل حالتان نشود.

اگر در طول بارداری خود با علایمی مثل فشار خون بالا یا خونریزی مواجه بودید بهتر است اصلا به سفر نروید.

طبق مطالعات کالج آمریکایی مامایی و بیماریهای زنان، استفاده از این واکسنها برای سفر و در طول بارداری بلامانع است: هپاتیت آ و ب، آنفلونزا (از ماه سوم به بعد)، دیفتری، هاری، کزاز. برخی واکسنها توصیه نمی شود اما در موارد ضروری و هنگامی که در منطقه پرخطر هستید باید تزریق شوند. در هر صورت پیش از استفاده از هر واکسن حتما با پزشک خود مشورت کنید.