sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

قلعه جلال الدین در جاده گرمه-جاجرم، بر روی تپه نسبتاً مرتفع سنگی قرار گرفته است. این قلعه با پلانی ۶ گوش، دارای ۶ برج مدور در اطراف است و در ورودی آن در ضلع جنوبی قرار دارد که در گذشته عمارتی نیز بالای در ورودی قرار داشته است. قلعه جلال الدین در داخل از ۴ اطاق در میان برج ها ساخته و خمره هایی نیز در بدنه دیوارهای داخلی جهت جمع آوری آب و آذوقه ایجاد شده است.


معماری قلعه جلال الدین

در ضلع جنوبی و سمت راست در ورودی این قلعه راه پله ای جهت دسترسی به برج های نگهبانی قرار دارد و روزنه هایی در تمام طول دیوارهای اطراف و برج ها نیز ایجاد شده است. در پایین و ضلع جنوب غربی قلعه چشمه آب شیرینی وجود دارد که آن نیز موسوم به جلال الدین می باشد و آب آن به طرف جنوب شرق و به طرف جاجرم جریان دارد. عمده مصالح این قلعه از سنگ و ملاط ساروج و در بعضی نقاط از آجر می باشد. ارتفاع برج ها و دیوارهای آن حدود ۱۲ متر می باشد. این قلعه در گذشته ۲ یا ۳ طبقه بوده و گفته می شود که یک تونل یا راه زیرزمینی مخفی، این قلعه را به شهر جاجرم مربوط می ساخته است.


کدام جلال الدین؟

نظریات مختلفی در خصوص این که این قلعه متعلق به چه کسی می باشد، وجود دارد. عده ای این قلعه را به جلال الدین سلجوقی و عده ای آن را به جلال الدین؛ بنیان گذار سلسله جلالیه نسبت می دهند اما نظریه ای که در حال حاضر مطمئن تر و محتمل تر از بقیه به نظر می رسد این است که قلعه جلال الدین یک قلعه نظامی است که مربوط به قرن ۷ هجری قمری می باشد و آن را به سلطان جلال الدین خوارزمشاه نسبت می دهند.

بر اساس این نظریه به نظر می رسد که این قلعه به دستور سلطان جلال الدین و در هنگام حمله مغول به ایران و در جریان جنگ و گریزهای سلطان جلال الدین و در زمانی که وی پس از مرگ پدرش در جزیره آبسکون (آشوراده کنونی) از جانب مازندران به سمت شرق ایران حرکت نمود تا خود را برای مقابله با سپاهیان مغول آماده سازد، ساخته شده باشد.