sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

7 راه برای غلبه بر ترس از پرواز با هواپیما

بعضی از مردم از پرواز می ترسن، طوری که حتی حاضر نیستن به فرودگاه برن و اصلا به مسافرت های هوایی فکر نمی کنن. اما افراد بیشتری هستن که با هواپیما سفر می کنن، اما طی پرواز، استرس و اضطراب شدیدی رو تجربه می کنن. برای غلبه بر ترس از پرواز با هواپیما با ما همراه باشین تا در ادامه شما رو بیشتر راهنمایی کنیم.

ترس از پرواز با هواپیما

اغلب، افرادی که این استرس و اضطراب رو تجربه می کنن از قرص و داروهای مختلفی استفاده می کنن تا بتونن درهواپیما بدون ترس و استرس باشن.  اما بهتره بدونید که راه های سالم تری برای آرامش داشتن و حتی لذت بردن از پرواز وجود داره.

1.برای غلبه بر ترس از پرواز با هواپیما خودتون رو سرگرم کنین

در حین پرواز، برای اینکه روی افکار منفی متمرکز نشین، سعی کنین حواس خودتون رو پرت کنین و با انجام یک کار کوچک مسیر فکری ذهن رو تغییر بدین. مثلا با خواندن یک کتاب، حل کردن جدول کلمات، و یا تماشای یک فیلم، و هر چیزی که ذهن شما رو مشغول می کنه، می تونین به راحتی از دست افکار مخرب فرار کنین.

2.صندلی خودتون رو عاقلانه انتخاب کنین

هنگام رزرو بلیط و یا سوار شدن به هواپیما، سعی کنید یک صندلی در قسمت های جلویی کابین انتخاب کنید. حالت ترس و نگرانی معمولا در انتهای هواپیما بیشتر هست. ممکنه در جلوی هواپیما این ترس از پرواز با هواپیما  رو کمتر احساس کنین.

3.از خوردن کافئین بپرهیزید

ممکنه شما قهوه رو خیلی دوست داشته باشین، اما قبل از پرواز و در طول پرواز نباید از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنین. چون خوردن این نوشیدنی ها در حالی که اضطراب هم دارین، باعث تکرر ادرار میشه و در هواپیما مدام باید دنبال سرویس بهداشتی باشین. همچنین ممکنه اضطراب و ترس از پرواز با هواپیما شما رو تشدید کنه.

4.سعی کنید آهسته و منظم نفس بکشید

اینکه در حین پرواز، با داشتن استرس و اضطراب، ضربان قلب شما بیشتر بشه، یک واکنش بسیار رایج و طبیعی هست. شما می تونید با کشیدن نفسی عمیق از طریق دیافراگم، خودتون رو کنترل کنین. تنفس آهسته و منظم به شما کمک می کنه تا ماهیچه های خودتون رو آرام کنین. همچنین تنفس های کنترل شده، با استشمام تدریجی اعصاب شما رو آروم می کنه و سطح استرس رو قبل و بعد و همچنین در حین پرواز و ترس از پرواز با هواپیما رو کاهش میده.

5.از چاله های هوایی نترسین

به جای فکر کردن به چیزهای منفی، تصور کنین در حال رانندگی هستین و دست اندازهای زیادی رو رد می کنین و ترس از پرواز با هواپیما رو فراموش کنین.

6.از یک نوار لاستیکی استفاده کنین

یک نوار لاستیکی رو به مچ دست خودتون ببندید. اگر در هر زمانی قبل و یا در طول پرواز احساس اضطراب و استرس کردین، نوار لاستیکی رو به پوست دست خودتون بکشین. درد جزئی که ایجاد می شه، واقعا به شما کمک می کنه که از آن حالت بیرون بیاین و ذهن شما را از سر و صدا و یا آشفتگی ها آسوده می‌کنه.

7.به یک موسیقی آرامش بخش گوش بدین

وقتی که چیزهای منفی وارد افکار ما می شن، موسیقی می تونه خیلی مؤثر باشه و از آشفتگی ذهن کم می کنه. گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش و ملایم ممکنه به کاهش استرس شما در حین پرواز کمک کنه. به علاوه، در هواپیما طبیعتا صداهای زیادی شنیده می شه که ممکنه ترس از پرواز با هواپیما رو بیشتر کنه، پس با موسیقی گوش دادن، دیگه این صداها رو هم نمی شنوین و آرامش خودتون رو خواهید داشت.

بنابراین اگه این مواردی که گفته شد رو رعایت کنین، می تونین از سفر خودتون بدون هیچ استرسی لذت ببرین و بر ترس از پرواز با هواپیما غلبه کنین.