sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر به سیستان و بلوچستان اساطیری

شاید بتوان گفت که سیستان و بلوچستان از مناطقی بوده که علی رغم دیدنی هایی که دارد کمتر مورد توجه گردشگران ایرانی واقع شده است. اگر به سیستان و بلوچستان سفر نکرده اید نمیتوتنید خیلی تصور داقعی و راستینی از این منطقه داشته باشید زیرا متاسفانه مسئولین گردشگری نیز تلاش زیادی برای شناساندن منطقه ی زیبای سیستان و بلوچستان انجام نداده اند. جلوه های زیبا و دیدنی سیستان و بلوچستان  از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف، تنوع دل انگیز ی را به همراه دارد. همانطور که می دانید مرکز استان سیستان و بلوچستان “زاهدان” است. حال در این مطلب می خواهیم به دسته بندی اماکن تاریخی، طبیعت و گردشگری این استان بپردازیم.

شهر سوخته

شهر سوخته سیستان بلوچستان در حاشیه ی جاده ی زاهدان-زابل واقع شده است. این بقایا بازمانده ی یک دولتشهر متمدن در شش هزار سال پیش است. مطالعات نشان می دهد که شهر سوخته ی سیستان و بلوچستان شهری بسیار پیشرفته و متمدن بوده است و در مقایسه با دولتشهرهای دیگر بسیار پیشرفته تر بوده است. شهر سوخته نیز مانند اکثر تمدن های باستان در کنار آب (ساحل هیرمند و هامون) شکل گرفته است. نخستین بار یک مامور نظامی انگلیسی در سفر به ایران نام این منطقه را “شهر سوخته” نهاد.

آتشکده کوکو

آتشکده ی کوکو در 30 کیلومتری جاده ی زابل واقع شده است. آتشکده ی کوکو در سیستان و بلوچستان از مهمترین آتشکده های دوران باستان است. این آتشکده از دوره ی ساسانی به جای مانده است و بعد از آذرفرنبغ و آذربرزین مهر مهمترین آتشکده به حساب می آمده است. آتشکده ی کوکوی سیستان بلوچستان برای مراسم خاص مذهبی مورد استفاده قرارا می گرفته است. این آتشکده تا قبل از حمله ی مغول همچنان برپا بوده و رونق زیادی داشته است. نقوش برجسته و دیوارهای مستحکم این آتشکده هنوز مورد توجه باستان شناسان قرار دارد.

ایرانشهر

اگر اهل قلعه گردی و آثار باستانی هستید حتما سری به ایرانشهر بزنید. شما می توانید یک سفر توریستی جالب در ایرانشهر سیستان بلوچستان داشته باشید. قلعه های این شهر عبارتند از: قلعه ی بمپور (ساسانی)، قلعه ی چل دختر، قلعه ی دامن، قلعه ی پیشین (دوره ی اسلامی)، قلعه ی ناصری (قاجار) و قلعه ی اسپیدز

قلعه رستم

در 70 کیلومتری جنوب زابل، جزیره ای در میان هامون خود را نشان می دهد. در این جزیره اولین چیزی که به چشم می خورد قلعه ی عظیم رستم و آتشکده است که باقی مانده از دوران ساسانیان و اشکانیان می باشد.

تالاب صورتی

جزر و مد قرمز در چابهار، از جمله دیدنیهای شگفت انگیز سواحل سیستان و بلوچستان است که هر گردشگری را به حیرت و البته شعف وا می دارد. در این تالاب به علت وجود گیاهان خاص و وفور مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می شوند، طبیعتی خاص دارد که این تالاب را به رنگ صورتی درآورده است.

آبشار اوگینک

این آبشار بزرگترین آبشار سیستان بلوچستان است و از توابع نیکشهر در سیستان بلوچشتان قرار دارد. این آبشار به غایت زیبا اشت و در حاشیه ی آن مناطق سرسبز زیبا در محاصره ی کوههای کهن خودنمایی می کنند که می توان گفت این منطقه برای طبیعت گردان و کوهنردان جایی ایده آل به حساب می آید.

سواحل چابهار

اگر به سیستان و بلوچستان می روید باید بدانید که نیاید بدون رفتن به سواحل چابهار این منطقه را ترک کنید. چابهار به این دلیل “چابهار” نام گرفته است که زمیتان در آن معنایی ندارد و این منطقع همیشه دارای هوای گرم و معتدل است. چابهار نیز به معنی چهار بهار در سال است. سواحل صخره ای چابهار سیستان و بلوچستان بسیار زیباست و به علت صخره های شگفت انگیز آن جزر و مد نیز در این منطقه جلوه ای خاص دارد به طوریکه هر موج دریا حدودا تا پنج متر ارتفاع دارد. در این سواحل است که انواع خرچنگها و لاک پشتها را میتوان مشاهده کرد.

درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد که شاید در داستان ها نام آن را شنیده باشید در منطقه ی سیستان و بلوچستان ریشه دارد. این درخت از خانواده ی درخت توت است و نام های دیگری نیز دارد که یکی از آن ها درخت “مکر زن” است. دانه های این گیاه از درون فضله ی پرندگان به روی درختان دیگر می افتند و پس از رشد دانه ها این دانه ها شاخه های درخت میزبان را در برمیگیرند و به تدریج آن درخت را خفه کرده و خودشان به رشد ادامه می دهند. این درختان بسیار دیدنی و شگفت انگیز هستند.

حرف آخر

در این مطلب تنها به ذکر نمونه هایی از دیدنی های استان سیستان و بلوچستان بسنده کردیم اما باید بگوییم که مناطق ذکر شده تنها جاذبه های سیستان و بلوچستان نیستند و در این مناطق جاذبه های فراوان دیگری نیز وجود دارند که بسیار دیدنی و ویژه هستند که شاید یک گردشگر نتواند جز در این منطقه تجربه ای شبیه آن را پیدا کند.