sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر به شمال کشور

نکته هایی تازه در خصوص سفری بهتر

سفر-به-شمال

 

برای بسیاری از ما ایرانی ها و مخصوصا پایتخت نشین ها شمال کشور یکی از بهترین مقاصد سفر کوتاه مدت است. مخصوصا اینکه این روزها هرکسی یا برای خود ویلایی در شمال ایران دست و پا کرده و یا به نوعی دوست و آشنایی در آنجا دارد! در خصوص سفر اصول کلی هست که بایستی رعایت شود و ابدا ربطی هم به مقصد ندارد. اما بسیاری از ما وقتی سفر را شروع میکنیم بیشتر این نکات را به کل فراموش میکنیم.

امروز قصد داریم در مورد سفر به شمال کشور مطالب جدید عنوان کنیم. مسیرهای کلاسیک، روش های سفر، عادت های بد، شیوه های تهیه غذا و یافتن رستوارن ها را باهم مرور میکنیم. همچنین در خصوص رعایت یک سری نکات محیط زیستی بایستی دقت بیشتری به عمل آور که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

سفر به شمال را فراموش کنید!

حقیقتا برای کسانی که در عصر دیجیتال زندگی میکنند، توانایی دسترسی به انبوه اطلاعات و نقشه ها را دارند و قرار است روزهای تعطیل خود را در قسمت شمالی کشور سپری کنند پر از ایراد است که ندانند برای چه و کجا میروند. ما تقریبا از شمال غربی ترین نقطه گیلان یعنی آستارا تا شمال شرقی ترین نقطه گرگان یعنی مراوه تپه را کلا شمال مینامیم! اصلا نمیدانیم وقتی قرار است آخر هفته تهران نباشیم، بایستی کجا باشیم!؟ برای همین معمولا پشت سر ترافیک راه می افتیم و همین جاده های اصلی را پی میگیریم تا به یک ساحل برسیم!

سفر-به-شمال

 

بسیاری سالهاست همین جاده چالوس را صاف گرفته اند و رفته اند سر همان کبابی که بیست سال پیش میرفتند و همان هتلی که بار قبل خوب بود و همان ساحلی که دیگر از خود محلی ها هم بهتر آن را بلدند! ما اصلا هنوز درست نمیدانیم فرق رشت و ساری گرگان چیست! چون تنها میدانیم همه شان شمال است و شمال کلا خیلی خوب است! ما هنوز نمیدانیم قصد سفر تنها نبودن در تهران و در منزلتان نیست، بخشی از هدف سفر به شمال یا هرجای دیگر برای انسان توسعه یافته امروزی بایستی شناخت فرهنگ و طبیعت مقصد باشد.

برای همین اینبار به جای اینکه بگویید میرویم شمال، میتوانید اسم شهری را که قرار است انتخاب کنید را بکار میبرید.

 

از مسیرهای اصلی خارج شوید!

همه ما مسیر های کلاسیک سفر به شمال کشور را میدانیم.

تهران-رشت که برای رفتن به شهرهای گیلان مثل انزلی، لاهیجان، تالش، ماسال و غیره اکثرا این مسیر را انتخاب میکنند. این مسیر در میانه راه از استان قزوین هم مرور میکند و سرانجام بعد از ورود به جنوب گیلان و شهرهای لوشان و منجیل و رودبار به شهر رشت میرسد.

تهران-چالوس که اغلب برای رفتن به چالوس، نمک آبرود، کلارآباد، عباس آباد و تنکابن از آن تردد میکنند.

جاده هراز که بعد از عبور از آمل مسیر اصلی برای بازدید از شهرهای محمود آباد، بابل، ساری و بهشهر است. همچنین ادامه این مسیر به شهر گرگان و بند ترکمن ختم میشود.

جاده فیروز کوه که بعد از طی از رودهن و بومهن مسیر اصلی برای رفتن به شهر فیروزکوه و همچنین در ادامه قسمت شرقی استان مازندران است.

سفر-به-شمال
آبشار شاهاندشت – جاده هراز

 

بسیار خب، این از مسیرهای کلاسیک. حالا سوال این است که، چند بار سعی کرده اید این مسیر ها را فراموش کنید و یا در میانه مسیر جاده های محلی را برای تردد انتخاب کنید؟ علاوه بر این شهرهای مننتهی به مسیرهای اصلی همیشه شلوغ ترین و گران ترین مقصدها هستند! یعنی شما در کنار از دست دادن پول، زمان و لذت سفر را هم از دست میدهید. در بسیاری از منازل و اقامتگاه های روستایی بابت کرایه یک شب اقامتگاه، میتوانید مبلغ بسیار پایین ترین را پرداخت کنید. علاوه بر آن ضمن تجربه یک جای جدید مکان دنج تر و آرامش بخش تری را یافته اید.

 

قبل از حرکت پروازها را چک کنید

شاید تصور کنید سفر با ماشین و یا قطار ارزان تر است، در واقع شاید همینطور هم باشد. اما گاهی قیمت بلیط هواپیماها در فصلهایی که ترافیک سفر پایین تر است، خیلی ها را مشتاق این میکند که با پرواز مستقیم با صرفه جویی در زمان لذت بیشتری از سفر ببرند. و یا حتی در زمان اوج سفرها هم ساعت ها نشستن در ماشین و نظاره کردن ترافیک پیش رو مایه عذاب است. اگر برنامه سفر مشخصی دارید رزرو بلیط از مدتی قبل هم میتواند از راهکارهای سفر هوایی ارزان تر باشد.

 

مسیر ریلی را امتحان کنید

سفر-به-شمال
پل ورسک

 

همچنین برای مسیرهای زیبایی مثل تهران-ساری و گرگان-تهران سفر با قطار بسیار لذت بخش و خاطره انگیز است. حتی اخیر بعضی از دفاتر برگزارکننده تور، برای این مسیرهای ریلی زیبا تور گردشگری برگزار میکنند. پل های زیبایی که در مسیر قرار دارد و مخصوصا مناظر طبیعی بسیار زیبای آن میتواند مشوق خوبی برای سفرهای ریلی بعدی باشد. مخصوصا در صورت همراه داشتن فرزند و یا سالمند سفر به شمال با قطار بسیار گزینه مطلوب تری ست. هم اکنون خط ریلی تهران-رشت هم در حال اتمام است که میتواند نوید بخش شروع سفرهای ریلی به بخش غربی شمال کشور باشد.

 

محیط زیست را نابود نکنید!

اگر فکر میکنید هرجایی که شهر شما نیست، نیاز به مراقبت ندارد بهتر است اصلا به شمال کشور و هیچ جای دیگر سفر نکنید. تحقیقات نشان داده یک مسافر به طور عمومی بین دو تا سه برابر زباله بیشتری در سفر تولید میکند. همچنین یک مسافر چندین برابر مصرف آب و دیگر اقلام را در سفر افزایش میدهد که این به طور مستقیم به معنی تولید زباله بیشتر است. بسیاری از شهرهای کوچک و مخصوصا روستاهای شمالی کشور مکانیزمی برای جمع آوری این حجم از زباله ندارند. پس چه بهتر که با کنترل مصرف و خروج زباله از مناطق آسیب خیز این آسیب را به حداقل برسانیم.

سفر-به-شمال
مقبره خالد نبی – گرگان

 

همچنین بایستی بدانید از روغن و دود ماشین سواری شما گرفته تا چرخهای آن برای طبیعت مضر است. پس بهتر است از شستن دیوانه وار ماشین خود در دریا و یا رفتن تا دم ساحل یا دل جنگل با خودرو پرهیز کنید. همچنین بسیاری بسیاری از مواد غذایی که شما ارگانیک تصور میکنید و از ریختن آنها در جنگل ابایی ندارید، برای حیوانات غیر اهلی مضر بوده و علاوه بر آن موجب آلودگی بصری محیط زیست هم میشود.

 

به اقتصاد محلی کمک کنید

شاید تا به حال به این نکته توجه نکرده باشید اما یکی از کارهای مفید و سازنده و تا حدی عقلانی که میتوانید در سفر انجام دهید، تهیه خورد و خوراکی هایتان در شهرهای بین راهی و مقصد است. بسیاری از ما عادت داریم از سیر تا پیاز سفر را از همان بقالی سر کوچه خریداری کنیم و حتی پوشالی را از شهر مقصد نخریم! شاید ندانید اما طبق تحقیقات سفرهای مکرر شما و دیگر همشهری هایتان به شهرهای توریستی، منجر به سخت تر شدن شرایط زندگی برای آنها میشود. به تدریج با افزایش توریست قیمت زمین ها بالاتر رفته، موادغذایی و گوشت وغیره گران تر میشود و مهم تر از همه اینکه ازدحام و ترافیک بالا زندگی مردم را مختل خواهد کرد!

سفر-به-شمال
ییلاقات ماسال – گیلان

 

حالا با وجود همه اینها، شما حتی قصد ندارید زغال قلیونتان را هم از آنجا بخرید! در واقع دیدن صندوق عقب ماشین های سواری که به شمال سفر میکنند گویای همه چیز است! چه بهتر که حداقل مواد خوراکی و مورد نیاز مصرفی را در شهرهایی که به آنها نیاز دارید خریداری کنید. با اینکار هم به اقتصاد محلی کمک میکنید و هم خودتان زحمت کمتری بابت مدیریت این حجم وسایل متحمل میشوید. به قول معروف بار و بندیل کمتری با خودتان به سفر میکشید!

 

به شناخت جاذبه های گردشگری بها بدهید

سفر-به-شمال
عباس آباد – مازندران

 

در اطراف گرگان و ساری و رشت بسیاری قلعه ها، گورستان ها، کاخ ها، خانه های تاریخی، پوشش های گیاهی و گونه های جانوری وجود دارد که میتواند بازدید از آنها و دادن اطلاعات در خصوص آنها به کودکان بسیار ارزشمند و آموزنده باشد. علاوه بر آن شما هم بعد از سفر نام و تاریخ و داستان چند جای بیشتری را برای تعریف کردن به دیگران در ذهن دارید! همچنین توجه به آثار ملی و ارزش قائل شدن در خصوص آن شما را به مسافر حرفه ای تر و کار درست تری تبدیل میکند.

 

با محلی ها بیشتر گرم بگیرید

اگر تابحال همیشه و یک راست به رستوران های شیک میرفتید، بد نیست در سفر جدید یکی دوبار هم غذای محلی را امتحان کنید. شمالی ها، مخصوصا اهالی استان گیلان سلیقه بسیار خوبی در طبخ این غذاهای محلی دارند. برای پیدا کردن خوشمزه ترین آنها، یکبار هم که شده سراغ گران ترین آنها نروید. رستوران های محلی و نشناخته بسیاری هست که غذاهای بینظیری سرو میکنند. کافیست از محلی ها اسم غذاهای محلی و یا رستوران هایی خوب را به شما معرفی کنند.

 

دنبال ماجراجویی باشید

بسیاری از جاذبه های دیدنی شمال کشور در شهرهای بزرگ و ساحلی نیست. برای پیدا کردن آنها کافیست به محلی ها اعتماد کنید. محلی ها میتوانند دوستان شما و یا کسانی باشند که در سفر با آنها آشنا میشوید. اهمیت و ارزش اطلاعات محلی ها در این است که به روز و اغلب دقیق است. برای مثال شاید شما اسم روستایی را شنیده اید و قصد رفتن به آنجا را دارید. محلی ها بهتر از هر کسی میدانند اکه آیا جاده دسترسی به آن سالم است و یا در این فصل امکان ماهیگیری هست یا خیر.

سفر-به-شمال
آبشار خزه ای کبودوال – گرگان

 

برای ماجراجویی اینترنت و فروم های گردشگری هم شروع خوبی ست. از آنها سرنخ بگیرید و در محل با محلی ها مشورت کنید. ممکن است عکس ها و اطلاعات قدیمی باشد. اما به هرحال اینترنت گزینه خوبی برای پیدا کردن جاهای دیدنی و خاص در سفر به شمال ایران است.

 

آرامش طبیعت را بهم نزنید

یکی از نکات منفی در مسافرت به مناطق آرام و دلپذیری مثل سفر به شمال ایران، بهم ریختن سکوت و آرامش و در کل فضای حاکم به آن جاست. ممکن است و احتمال زیاد هم دارد در اطراف جایی که شما با تور رفته اید و یا شخصا کمپ کرده اید افرادی برای فرار از هیاهو شهر آمده باشند. مثل خود شما که احتمالا اهواز گرم و یا تهران آلوده را رها کرده اید و خودتان را به اینجا رسانده اید. پس همه مثل شما به صدای بلند ضبط و یا بزن و برقص های مرسوم در سفر ما ایرانی ها علاقه ندارند!

 

اینها نکاتی بود که در سفر به شمال ایران میتواند سطح و میزان رضایت مندی شما از سفر را افزایش دهد. در کنار همه نکات گفته شده، نکات خاص تری در خصوص کمپینگ و سفر وجود دارد که میتوانید در بخش بایدهای سفر تراولچی به آن دسترسی داشته باشید.