sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر به اصفهان، بدون دست به جیب شدن

مجموعه نقش جهان

با ما همراه شوید تا تجربه ای متفاوت در سفر به اصفهان داشته باشیم. می خواهیم در گوشه گوشه نصف جهان بگردیم و به تماشای زیبایی های آن برویم. اما یک شرط وجود دارد، رایگان گردی! قرار نیست هیچ پولی بابت گشت و گذارمان در مکان های دیدنی اصفهان خرج کنیم.

مطمئناً بازدید از خیابان های شهر خرجی ندارد. پس بازدید از مهم ترین خیابان اصفهان را می توان اولین جاذبه رایگان گردی در اصفهان به شمار آورد. خیابان چهارباغ که سی و سه پل آن را به دو نیم تقسیم کرده است، یکی از خیابان های زیبای اصفهان است، که حتی اگر قصد خرید از مغازه های آن را نداشته باشید، قدم زدن در آن روحتان را جلا می بخشد.

مسجد شیخ لطف‌الله

بازدید رایگان از یادگارهای صفوی

شهرت جهانی اصفهان عمدتا به خاطر معماری زیبای آن است.  معماری برجسته ای که زیبایی هایش را مدیون هنر صفوی است. جلوه معماری صفوی را در اکثر جاذبه های اصفهان می توان دید. اما اوج شکوه آن را در سازه های اطراف میدان نقش جهان نظاره گر خواهید بود. میدان نقش جهان، را می توان یکی از زیباترین جاذبه های اصفهان به شمار آورد. از هر دری که وارد مجموعه نقش جهان شوید، نیازی به پرداخت ورودیه ندارید. می توانید ساعت ها در اطراف میدان نقش جهان قدم بزنید، تک تک حجره های صنایع دستی را تماشا کنید. شکوه و جلال معماری صفوی را در بناهای اطراف میدان همچون مسجد امام و شیخ لطف اله، عالی قاپو و سردر قیصریه به تماشا بنشینید. اگر دوست دارید علاوه بر نمای بیرونی عمارت ها و مساجد اطراف میدان کمی هم در داخل آن ها بدون پرداخت ورودیه بگردید، بهتر است ساعت نماز به مساجد امام و مسجد شیخ لطف الله سری بزنید. زیرا در این ساعات به جز موزه های اصلی، به راحتی می توانید از داخل مساجد به رایگان بازدید کنید. تماشای صف کاسبان نمازگزار در این مساجد خود یکی از جاذبه ها در سفر به اصفهان است.

خیابان چهارباغ

یکی از دلایل شهرت اصفهان پل های زیبایی است که بر بستر زاینده رود در ادوار مختلف تاریخ ساخته شده است. سی و سه پل و پل خواجو مشهورترین این پل ها هستند، که گشت و گذار در نصف جهان بدون دیدن آن ها معنا ندارد. تماشای پل مارنان، پل چوبی و قدیمی ترین پل زاینده رود پل شهرستان علاوه بر این که هیچ هزینه ای ندارند، شما را با معماری های مختلفی که در هر دوره وجود داشته آشنا می کند.

گشت و گذار در بافت قدیم اصفهان به خصوص قدیمی ترین محله اصفهان، جویباره، نیز در ادامه رایگان گردی هایمان در سفر به اصفهان قرار دارد. میدان عتیق یا کهنه، مسجد علی، مناره های سلجوقی، بقعه ها، آرامگاه ها و خانه های تاریخی مثل خانه شیخ الاسلام در این محله ها را بدون صرف یک ریال می توان دید. در جنوب محل جوباره، محله ای به نام امامزاده اسماعیل وجود دارد که امام زاده ای با همین نام دارد. این امام زاده را بدون تردید شاهکار مشترک معماری صفوی، سلجوقی و دیگر دوران های تاریخی در اصفهان دانست. علاوه بر معماری ویژه امام زاده فضای معنوی مجموعه قطعا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بازدید از این امام زاده مانند تمام امام زاده های دیگر در ایران کاری با جیب شما ندارد.


اصفهان نیز مانند تمام شهرهای تاریخی دیگر بازاری قدیمی دارد که از زیباترین و بزرگترین بازارهای تاریخی در خاورمیانه به شمار می آید. این بازار بزرگ حجره هایی دارد که سالیان سال است بدون تغییر کاربری محصول خاصی را عرضه می کنند. بازار صنایع دستی اصفهان هم از باشکوه ترین مراکز عرضه صنایع دستی در ایران به شمار می رود. بازدید از این بازار به عنوان یکی از مکان های دیدنی اصفهان، اگر وسوسه تان نکند که برای خود یک یادگاری از هنر مردم اصفهان بخرید، برای شما خرجی نخواهد داشت.

پارک کوهستانی صفه، در دامنه کوه صفه، یکی از مکان های دیدنی در اصفهان است که نباید آن را در سفر به اصفهان از دست بدهید. قلعه دژ، چشمه پاچنار و چشمه خاچیک از جمله دیدنی های این گردشگاه هستند. اگر اهل کوهنوردی هم باشید که می توانید از امکانات مجموعه صفه استفاده کنید و صعود خاطره انگیزی در سلسله جبال زاگرس تجربه نمایید.