sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر با ون شخصی

سفر یا انتخاب یک سبک زندگی!؟

سفر-با-ون

 

برای ماجراجویانی که کمی با جیب پُرتر سفر میکنند گزینه های جذاب تری هم وجود دارد. اگر دقت کرده باشید چند سال اخیر در ایران هم سفر با ون تا حدی رواج پیدا کرده است. بعضی از افراد که برای سفر طولانی مدت برنامه ریزی میکنند سفر با ون را جزو گزینه های خوب این نوع سفر میدانند. دلیل آن هم مشخص است. در حالی که سفر با خودرو شخصی راحت تر است، سفر با خودرویی که شما را از هتل، آشپزخانه و حتی سرویس بهداشتی بی نیاز کند شگفت انگیز است!

مالکان  ون های قدیمی در این چند سال فهمیده اند که خودرو عزیز آنها این روزها هواداران زیادی پیدا کرده است! از کسانی که میخواهند با مجهز کردن ون، آن را به رستوران سیار تبدیل کنند تا کسانی که برای سفرهای طول و دراز برای آن نقشه های زیادی کشیده اند. اقبال به سمت نونوار کردن این خودروها روز به روز بیشتر است، برای همین کسانی که حالا دست بکار شوند میتوانند با هزینه نه چندان زیاد، به دائم السفرهای حرفه ای و جذابی تبدیل شوند.

 

کاهش هزینه ها

اولین مزیت در خصوص سفر با ون کمتر کردن هزینه هاست. درست است که شما بابت هزینه اولیه خرید و یا بازسازی یک ون حسابی دست به جیب میشوید اما در مورد ادامه سفر اینبار نوبت شماست که در هزینه ها صرفه جویی کنید. معمولا کسانی که به این شکل سفر میکنند ون هایی مجهز به تخت خواب و تجهیزات اقامت دارند که آنها را از استراحت در هتل ها و هاستل ها بی نیاز میکند! ممکن است شما حتی با داشتن یک حمام صحرایی همراه، نیازی به استحمام در هتل یا اقامتگاه هم نداشته باشید. بنابراین در اولین اقدام شما از بابت هزینه های اقامتی بی نیاز هستید.

سفر-با-ون

 

بحث بعدی در خصوص تهیه غذاست. شما به راحتی میتوانید در یک فضای یک متری و حتی کمتر در داخل ون یک آشپزخانه سیار و کوچک را ترتیب دهید. این کار چندین مزیت دارد. اول اینکه در صورت داشتن همراه و کسی که بتواند همراه با رانندگی شما آشپزی کند لازم نیست برای هر وعده غذایی به درون شهرها و جاهایی که جزو مقصد شما نیست توقف کنید. اینکار علاوه بر اینکه زمان شما را بسیار ذخیره میکند، روش بسیار خوبی برای کم کردن هزینه ها هم هست. شما میتوانید هرجا که خواستید، با توقف کوتاهی وعده غذایی ارزان تر و سالم تر خودتان را بخورید.

 

امکان درآمد زایی

وقتی شما با ون شخصی به سفر میروید قطعا جای مانور بیشتری برای کسب درآمد در سفر دارید. در همین ایران کسانی هستند که با داشتن یک دستگاه قهوه ساز و یا آب میوه گیری تقریبا حرفه ای و یا دستگاه خیاطی کوچکی از پس هزینه های سفر برمی آیند. شرط این کار داشتن خلاقیت است. برای کسانی که خلاقیت درآمدزایی دارند سفر با ون به یک تجربه دلچسب و بعدها به یک نوع سبک زندگی تبدیل خواهد شد. در واقع وقتی شما بتوانید روی درآمدی که در سفر دارید حساب کنید میتوانید این کار را برای همیشه ادامه دهید! در ادامه مطلب در مورد این موضوع بیشتر میخوانید.

سفر-با-ون

 

راه های دیگری هم برای درآمد زایی در سفر هست. برای مثال مسافرانی هستند که در دنیا با داشتن یک ون و شغل فری لنسری یا آزادکاری که دارند میتوانند روزها و ماه های بسیای را در سفر بگذرانند و حتی پول ذخیره کنند! برای مثال شما میتوانید برای وب سایت های معروف عکاسی کنید و یا برای بلاگ های مطرح نویسندگی را تجربه کنید. عده هم شغلهایی دارند که برای آنها نیاز به بودن در محل نیست. برای مثال برنامه نویس ها، سرمایه گذارها، ادمین ها و بسیاری از مشاغل تازه و مبتنی بر دنیای وب.

 

تعمیر یا خرید

این سوال بستگی به چند چیز دارد. اولین مساله بحث مالی خرید است. کسی از یک ون نو و آب بندی نشده بدش نمی آید! خصوصا اینکه خودروهای نو اغلب تکنولوژی های تازه تر و سلامت موتور و دیگر اجزای بهتری دارند. اما اگر وسیله نقلیه مناسب برای سفر شما در ایران پیدا نمیشود و یا اینکه قیمت آن ابدا منطقی نیست، گزینه های دیگری هم پیش رو است. شما میتوانید به مراجعه به وب سایتهای فروش مدلهای متنوعی از ون های قدیمی را پیدا کنید که میشود به راحتی و با صرف هزینه کمتری آنها را مجهز کرد.

سفر-با-ون

 

اما در این خصوص نکته ای که هست اینجاست که شما بایستی سبک سفر خود را مشخص کنید. در واقع ممکن است که شما برای سفر خود برنامه درآمدزایی مثل داشتن یک کافه و یا کتاب فروشی همراه را داشته باشید. برای اینکار لازم است ابتدا ابعاد و ملزومات تجهیزات را برآورد کنید و سپس متناسب با آن به دنبال یک خودرو قدیمی بگردید. مسئله مهم بعدی این است که شما مطمئن شوید اگر قصد خروج از کشور با این خودرو را دارید، آیا راهنمایی و رانندگی آن را برای شما پلاک خواهد کرد یا خیر! علاوه بر آن قوانین شفاف و مشخصی در مورد اجاره تردد کانکس ها و باربندهای مختلف وجود ندارد. پس قبل از اینکه برای این کار هزینه و زمان بگذارید در مورد قوانین آن تا حد زیادی مطمئن شوید.

 

نظم شخصی در سفر

یکی از مزیت های سفر با ون امکان حفظ نظم شخصی ست. شما میتوانید کتاب خانه همراه خود را داشته باشید، برای خود میز کاری را فراهم کنید و یا در وصورتی که اهل ورزش هستید وسایل آن را به همراه داشته باشید. بسیاری از افرادی که به این شکل سفر میکنند علاقمندی های خود را در سفر حفظ میکنند. برای مثال اگر کسی ساز میزند، میتواند ساز خود را همراه خود به سفر ببرید و در جاهای مختلف سفر از آن لذت ببرد. شما تمام چیزی که در منزل به صورت ضروری احتیاج دارید را در سفر با ون به همراه دارید، پس تنها چیزی که مورد نیاز است برنامه ریزی ست.

سفر-با-ون

 

در واقع کسانی که سفرهای زیادی رفته اند میدانند که وقتی چند روز از سفر میگذرد، امکان اینکه فعالیت های روتین شما به شدت بهم بریزد و یا اینکه برای داشتن نظم به مشکل بربخوردید بسیار زیاد است. برای همین بهتر است قبل از اینکه سفر را آغاز کنید در مورد اینکه قرار است حدودا در طول روز چه مقدار رانندگی کنید، به چه شکل پخت و پز کنید، کجاها استراحت کنید و توقف های چند روزه داشته باشید فکر کنید. سفر با ون میتواند امکان برنامه ریزی بسیاری به شما بدهد، برای اینکه شما هرچه نیاز دارید را به راحتی به همراه دارید.

 

انعطاف پذیری

برای شما که با ون سفر میکنید یک خصوصیت اساسی وجود دارد و آن انعطاف پذیری ست. شما بلیط پروازی ندارید که قرار باشد به آن برسید و یا هتلی رزرو نکرده اید که اگر یک روز دیرتر برسید، هزینه های شما به باد رفته باشد. برای اینکه بدانید چقدر میتوانید انعطاف پذیر و راحت سفر کنید کافی ست به یاد آورید که شما هرچیزی که نیاز دارید را همراه خود دارید! بنابرین اگر تصمیم گرفتید به جای یک روز دو روز از یک دریاچه لذت ببرید و یا اینکه بخشی از برنامه سفر را به کل حذف کنید هیچ محدودیتی جلودار شما نیست!

 

شبکه های اجتماعی

سفر با ون یک استایل خاص از سفر است. برای همین بسیاری از افرادی که به این شکل در سفر هستند میتوانند توجه افراد بسیاری را در شبکه های اجتماعی به خود جلب کنند. برای اینکار کافیست شما مهارت های خود در نوشتن و یا عکس گرفتن را تقویت کنید. بد نیست در خصوص تاثیر گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بیشتر مطالعه کنید و البته خلاقیت را چاشنی کار بکنید! تاثیرگذاری بر افراد و پیدا کردن هزاران کاربری که سفر شما را پیگیری میکنند میتوانند حتی نقطه شروعی برای درآمد زایی باشد.

 

ایمنی

سفر-با-ون

 

سفر با ون شخصی، خصوصا اگر در قالب یک پروژه طولانی مدت باشد، بسیار با سفر با به شمال یا سفر چند روزه به کویر متفاوت است! شما قرار نیست 500 کیلومتر رانندگی کنید تا به مقصد برسید، مقصدی وجود ندارد! شما دائما در حال رفتن هستید و برای اینکار بایستی آماده باشید. آمادگی هم از لحاظ بدنی ست و هم ذهنی. برای کسی که ساعت ها پشت فرمان است و نسبت به حالت بدن خود حساسیتی ندارد، میتوان از حالا مشکلات بسیاری را تصور کرد! به هیچ وجه قرار نیست سلامت شما در طول سفر تحلیل برود. برعکس، سفر بایستی موجب شود تا شما تندرست تر باشید، برای همین ورزش های مخصوصی را در طول روز در نظر بگیرید تا بدن شما را آماده نگه دارد.

 

سفر یا سبک زندگی

ممکن است سفر را با مشکلات عدیده ای از سر بگذرانید، اما این جمله از سنت آگوستین را فراموش نکنید که:

جهان مثل یک کتاب است و کسانی که سفر نمیکنند، تنها یک برگ از آن را میخوانند!

شما یک برگ دیگر را هم مطالعه کردید! آماده شوید تا صفحات بسیاری از این کتاب را بخوانید. برای کسانی که سفر میروند، چه سفر با ون و چه هر نوع دیگری، هر سفر به معنی ورق زدن برگ دیگری از این کتاب است. کتابی که سراسر تجربه و لذت عمیق کشف ناشناخته هاست. برای همین، اگر از چند سفر اول خود با ون لذت بردید، ممکن است تصمیم بگیرید آن را به سبک زندگی خود تبدیل کنید. تجهیزات خود را کامل تر کنید، مطالعه بیشتری بکنید، اهداف بزرگتری در نظر بگیرید و سرانجام سفر طولانی تری را شروع کنید!

 

همکاری با موسسه های جهانی

سفر-با-ون

 

اگر قصد دارید ارزش سفر خود را دو چندان کنید، میتوانید برای خود یک شعار صلح طلبانه و یا کمک کننده انتخاب کنید. میتوانید به کمک موسسه های خیریه بروید و در طول سفر با معرفی آنها مردم را به کمک به آنها تشویق کنید. میتوانید بخشی از سفر را به درآمد زایی برای آنها اختصاص دهید. اینکار علاوه بر اینکه امکان دوستی و نزدیکی شما با افراد محلی را بیشتر میکند، میتواند حس مفید بودن و انگیزه ادامه سفر را هم در شما به شدت افزایش دهد. برای همین، پیش از اینکه به سفر بعدی بروید، کمی هم در خصوص این سبک سفر فکر کنید.