sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر با خودروهای بدون راننده در آينده نزدیک

خودروهای بدون راننده رو چندین سال پیش فقط در فیلم‌های ژانر علمی و تخیلی می‌دیدیم ولی امروز خودروهای بدون راننده در حال تولید هستن و به سرعت در حال رشد و تکامل هستن. شرکت‌هایی مانند تسلا؛ وایمو (که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گوگل است) و چندین شرکت دیگه تلاش میکنن که این بازار مستقل رو بدست بیارن. هر شرکتی که در این مسابقه برای بدست آوردن تکنولوژی برنده بشه باعث تغییر زیادی در صنعت خودرو میشه مثل تغییر رانندگان تاکسی و حامل‌های حمل و نقل؛ در هر صورتی این تغییرات اجتناب ناپذیر و بدون شک آینده سفرها رو هم تغییر میده و سفر با خودروهای بدون راننده در آينده ۲۰ ساله دنیا شاهدش خواهیم بود. اگر به آینده امیدوار باشیم پیش بینی میشه که در دهه‌های آینده تغییرات بزرگی رو ببینیم.

سفر با خودروهای بدون راننده

سفرها در تعطیلات میتونه خیلی کمتر خسته کننده باشه

تعطیلات براتون چجوری تعریف میشه؟ گردش در طبیعت؛ کباب و غذای رنگارنگ؛ دریا و شنا کردن؛ بودن با خانوادتون و … یا اینکه ساعت ها موندن در ترافیک خسته کننده و خودروهایی که ساعت‌ها در انتظار این هستن که در اتوبان‌ها فقط چندین کیلومتر حرکت کنن که واقعا زجرآور و خسته کننده است.

بزرگ‌ترین هدفی که خودروهای بدون راننده دارن کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ها ست. مسئله‌ایی مهم که تقریبا تمام بزرگراه‌ها با اون روبه رو هستن.

خودروهای بدون راننده میتونن ترافیک رو بررسی کنن و با سرعت بیشتر و فضای کمتری حرکت کنن کاری که هر راننده انسانی قادر نیست در ایمنی کامل انجامش بده. این خودروها حتی به خطوط حاشیه ایی جاده‌ها نیاز ندارند و میتونن نسبت به خودروهای معمولی نزدیک‌تر به هم حرکت کنن و اینطوری خودروهای بیشتری در جاده‌ها حرکت میکنن. و تعداد لاین‌های حرکت خودروها بیشتر میشه. جالبه که بدونید خودروهای بدون راننده برای شرایط گوناگون مثل آب‌وهوای بد؛ سقوط اجسام مختلف؛ کارهای جاده‌ایی و هر چیزی که باعث کند شدن حرکت خودروها بشه برنامه ریزی شدن و به صورت اتوماتیک مشکلی که در جاده‌ها اتفاق میوفته رو حل میکنن تا شرایط رو به حالت عادی برگردونن.

همچنین این خودروها براتون پیشنهاداتی هم دارن و قبل از اینکه بخوایید چمدون‌هاتون رو ببنید؛ به شما میگن که دیرتر یا زودتر از زمانی که برنامه‌ریزی کردید حرکت کنید تا از مشکلاتی که شاید در مسیر ایجاد بشه دوری کنید؛ نگران این نباشید که باید ساعت دو صبح به جاده بزنید این کمترین مشکلیه که دارید وقتی که خودرو بدون راننده حرکت میکنه و میتونید چندین ساعت در مسیر چرت بزنید.

خطوط هواپیمایی احساس خطر کرده‌اند

به نظرتون بدترین قسمت یک سفر چیه؟ برای اکثر افراد مثل ما پراوزی که ما رو فقط مقصد میرسونه ممکنه خیلی پردردسر باشه. مخصوصا که بخواهیم در آخر هفته فقط برای چند روز مسافرت کنیم.

بازرسی‌های امنیتی؛ محدودیت‌های وزن بار؛ صندلی‌های کوچک و غذای بد؛ لیستی از مشکلاتی است که خطوط هوایی دارن که با این اوضاع بد گردشگران و مسافران ترجیح می‌دهند ساعت‌ها پشت فرمون خودروهای خود بشینن و رانندگی کنند.

شرایط موجود در چند دهه آینده تغییر میکنه حداقل برای سفرهایی که شامل پروازهایی که کمتر از سه ساعت میشه اما خودروهای بدون راننده که باعث کاهش زمان ترافیک میشن؛ امکانات مختلفی رو برای سفرهای طولانی‌تر  ارائه میدن که نسبت به خطوط هوایی برتری‌های مختلفی دارند. این نکته که دیگه خودروها نیاز به راننده ندارن باعث میشه که برای راحتی و انعطاف بیشتر دوباره خودروها رو طراحی بکنیم. مثلا صندلی‌هایی مانند صندلی‌های بیزینس کلاس هواپیما داشته باشن یا بشه صندلی‌ها رو به عقب چرخوند و باهم‌دیگه صحبت یا بازی‌های ویدیویی بازی کرد.

٪ حتی کسایی که خودروهای بدون راننده خودشون رو ندارند با توجه به خواسته شون و قیمتش میتونن خدمات مختلفی رو با افراد دیگه تجربه کنن مثل مسافرت‌های گروهی؛ فردی؛ دونفره که مقصدهای مختلفی داره.

انتظار میره که قیمت خودروهای بدون راننده بعد از معرفی و اومدن به بازار کاهش پیدا کنه و باعث کاهش قیمت سفر به ازای هر شخص بشه. شاید زمانی برسه که وسایلتون رو جمع کردید و شب سوار خودروی بدون رانندتون میشید و در حالیکه جنوب به شمال کشور رو خواب بودید؛ صبح به مقصد میرسید. همه این اتفاق‌ها شاید زمانی کمتر از قیمت یک بلیط هواپیما بشه و ماهیت سفرها رو کاملا تغییر بده. جالبه که مردم بیشتر ترجیح میدن به جای هواپیما از ماشین استفاده کنن و این در آینده باعث میشه که تعداد سفرهای هوایی خیلی کم بشه.

با افزایش استفاده از خودروهای بدون راننده و کاهش تصادفات جاده‌ایی حق بیمه سوانح جاده‌ایی برای افرادی که از خودروهای معمولی استفاده میکنن افزایش پیدا میکنه و حتی در سالهای نه چندان دور استفاده از خودروهای معمولی غیر قانونی میشه با اینکه عواقب استفاده‌اش رو بپذیرم.

دیگه نیاز ندارین ساعت ها فقط به جاده نگاه کنین و حواستون رو جمع کنین که تصادف نکنین و خودتون رو از مناظر و طبیعت اطرافتون محروم کنید. به جای اینکه با رانندگی در مسیرهای طولانی و محروم موندن از طبیعت اطرافتون خسته بشید میتونید از دیدن منظره‌های گوناگون لذت ببرید و خستگیتون رو رفع کنین. جنبه دیگه استفاده از خودروهای بدون راننده ایمنی بالای اوناست. دیگه تصادفات جاده‌ایی که به علت خستگی راننده؛ ندانستن مسیر رانندگی یا در حالت عادی نبودن راننده؛ رخ میده وجود نداره و برای افراد سالخورده و پیر که دیگه توانایی رانندگی ندارند استفاده از خودروهای بدون راننده میتونه اونا به سفرهای جاده‌ایی که تا حالا نرفتن ببره و به آرزوشون برای دیدن دنیا برسونه.

به نظرتون با این مزیت‌هایی که خودروهای بدون راننده دارن باز هم ما از روش‌های سنتی برای مسافرت کردن استفاده می‌کنیم؟ این بستگی به ما دارد که چه تصمیمی بگیریم البته استفاده از خودروهای بدون راننده اجتناب ناپذیر به نظر میاد و باید در این مسیری که داریم میرم تجربه‌های بیشتری بدست بیاریم.

با گذشت یک یا دو نسل دیگه فرمان و پدال گاز خودرو هم نوستالژی میشه مثل اتفاقی که امروز برای فلاپی و ترانزیستورهای رادیویی افتاده.!