sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

 سفرهای گروهی و نکاتی که باید در آنها رعایت کنید

نکات ضروری در سفرهای گروهی

تورهای گروهی در شکل و تعداد نفرات بسیار متفاوتند – دانش ‏آموزان، افراد مرفه و تجملاتی، افراد ماجراجو، افراد بالای 65 سال و …-   این سفرهای گروهی غالبا توسط یک یا چند نفر اجرا و راهنمایی می‏شوند و روش بسیار خوبی برای تجربه یک مقصد جدید هستند. سفرهای گروهی علاوه بر حضور راهنما ( که منبع ارزشمندی است حتی برای گردشگران باتجربه) مزایای دیگری نیز دارند از جمله برنامه‏ های سفر از پیش تعیین‏ شده، پرداخت تمام هزینه ‏ها به صورت یکجا که شامل پرواز، هتل و غذا می‏شود، تجربیات فرهنگی و فرصتهای بیشمار برای برقراری ارتباط بادیگر اعضای تور. اگر چه این مزایا می‏توانند یک سفر عالی و فوق العاده را رقم بزنند اما می‏توانند مشکلاتی هم ایجاد کنند. به عنوان عضو یک تور گروهی، شما حق انتخابی در اینکه چه کاری انجام دهید، چه بخورید و یا کجا اقامت کنید ندارید… و در حقیقت در بیشتر زمان سفر خود به گروهتان چسبیده و درگیر آن هستید. در هرحال، چه به تازگی سفر با تورهای گروهی را شروع کرده‏ اید و یا اینکه بارها آن را تجربه کرده‏ اید، این 8 نکته برای داشتن سفر بهتر و زیباتر به دردتان خواهد خورد.

 

  1. سبک سفر کنید.

همیشه به عنوان یک نکته در مورد رفتن به سفر گفته شده که سبک سفر کنید، اما وقتی صحبت از تورهای گروهی است، این نکته اهمیت بیشتری می‏ یابد. از زمانی که به مقصد می‏رسید تا هنگام خروج از آن، شما مسئول اداره کردن و نگهداری از وسایل و چمدانهایتان هستید. شما مجبورید خودتان چمدان ها را از پله‏ های اتوبوس بالا ببرید، آن را در محفظه کوپه قطار جا دهید و یا در یک اتاق کوچک هتل برای آن جا پیدا کنید. تصور کنید مجبورید یک چمدان بزرگ را در راه پله‏ های باریک و پیچ در پیچ یک هتل تاریخی بدون آسانسور در فلورانس، و یا در متروی شلوغ توکیو به دنبال خود بکشید. به ما اطمینان کنید، وقتی شما تنها کسی هستید که باید تمام مدت این بار سنگین را همراه خود حمل کند، بار سبکتر بهتر است.

  1. صبور باشید.

سفر گروهی ، یک مشارکت و همراهی آسان نیست (اگر چه ما جروبحث می‏کنیم اما ارزشش را دارد). مسیری که شما به تنهایی 5 دقیقه ‏ای طی می‏کنید تا به مقصد موردنظر برسید، با همراهی اعضای گروه امکان دارد تا 20 دقیقه هم طول بکشد. شما ممکن است مدت زیادی را معطل کسی بمانید که می‏خواهد از فروشگاهی هدیه بخرد و یا یک موزه را سریعتر ترک کنید برای اینکه یک نفر می‏خواهد به دستشویی برود. مهم نیست گروه بزرگ یا کوچک باشد، احتمال اینکه چیزی اتفاق بیافتد یا کسی حضور داشته باشد که ظرفیت صبر و تحمل شما را بسنجد زیاد است. در این مواقع، آنچه می‏توانید بیاموزید این است که با جریان همراه باشید. بدانید که شرایط برای سفر با گروه با سفر انفرادی متفاوت است و هرچقدر هم که سخت است اجازه ندهید کسی با عادات و رفتارهای آزاردهنده ‏اش سفر شما را خراب کند.

  1. روشنفکر باشید.

هرزمان که به سفر می‏روید، سعی کنید روشنفکر باشید و ذهن خود را باز نگاه دارید. گاهی برای تجربه یک فرهنگ جدید لازم است از منطقه آسایش خود خارج شوید و این هیچ اشکالی ندارد. آماده باشید تا کارهایی را انجام دهید که قبلا انجام نداده‏ اید، غذاهای جدید و روش‏های جدید خورد و خوراک را امتحان کنید و با افرادی آشنا شوید که با شما کاملا متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که شما در آن مقصد یک مهمان هستید – چه در یک شهر آمریکایی هستید چه در یک منطقه بومی خارجی- در هر حال مهم است که به آداب و رسوم و روش زندگی مردم آن منطقه احترام بگذارید. یکی از مزایای سفرهای گروهی این است که راهنمای تور به شما نکاتی را در رابطه با آنچه باید انتظار داشته باشید و آنچه باید انجام دهید توضیح می‏دهد.

نکات ضروری در سفرهای گروهی

 منعطف باشید.

در کنار صبور و روشنفکر بودن، لازم است که منعطف باشید. هرچقدر که راهنمای شما تلاش کند باز هم ممکن است بخشی از سفر، مطابق برنامه پیش نرود. یک راهپیمایی یا اعتصاب در سطح شهر‏، میتواند حمل و نقل شهری را مختل کند. یک اعتراض ممکن است ورودی یک موزه را ببندد و یا تغییرات شدید جوی پیش بینی نشده تمامی  برنامه پروازها و کشتی‏ها را لغو کند. در همین زمان که همه برنامه‏ هایتان زیروبالا شده سعی کنید به این شرایط به عنوان یک فرصت تازه نگاه کنید. متروی پاریس بسته شده؟ به جای آن پیاده بروید و از دیدن معماری شگفت‏ انگیز پاریس لذت ببرید. ورودی موزه ملی به دلیل اعتراضات میدان ترافالگار مسدود شده؟ از موزه زیبای دیگری در لندن بازدید کنید.  کشتی تفریحی شما به دلیل بدی آب و هوا نمی‏تواند حرکت کند؟ پس یک روز دیگر فرصت دارید تا آتن/ رم/ بارسلونا را بگردید. تغییرات غیرمنتظره در برنامه سفر، تنها چیزی است که می‏تواند سفر شما را خراب کند، اگر شما به آن اجازه  دهید. نیمه پر لیوان را ببینید، این تغییرات می‏توانند یک ماجراجویی و هیجان جدید به سفرتان اضافه کنند.

  1. خوب گوش کنید.

ساعت هفت صبح است و شما در اتوبوس نشسته‏ اید و مسیری یک ساعته را برای رسیدن به مقصد بعدی پیش رو دارید. به نظر می‏رسد خوابیدن گزینه بهتری است نسبت به گوش دادن به راهنمای تورتان که توضیحاتی درباره تاریخچه دیوار چین می‏دهد. وقتی بعد از یک بیخوابی 13 ساعته به آتن می‏رسید، احتمالا زمانیکه راهنمایتان پیشنهاد بالا رفتن از آکروپلیس را می‏دهد بهت زده به او خیره می‏شوید. در پایان یک روز خسته کننده، زمانیکه تنها دوست دارید روبروی آبنمای تروی بنشینید و جلاتو بخورید، راهنمایتان میخواهد از این فرصت استفاده کرده و مهارت شما در زبان ایتالیایی را بسنجد. ما می‏دانیم که مسافرت ممکن است گاهی خسته ‏کننده باشد اما تمام تلاشتان را بکنید تا از تمام زیباییهای تاریخی و فرهنگی اطرافتان بهره ببرید.  به آنچه که راهنمایتان میگوید خوب گوش کنید، گنجینه دانش و تجربه او بسیار ارزشمند است. علاوه بر این، در هیچ کجا بهتر از یک مکان تاریخی نمی‏توانید درس تاریخ یاد بگیرید و در هیچ کجا بهتر از یک کشور نمی‏توانید زبان آن کشور را بیاموزید و تمرین کنید.

  1. مسئولیتهایی را به دیگران واگذار کنید.

قابلیتها و تواناییهای اعضای گروهتان را بشناسید و از آنها برای منفعت و مصلحت خود بهره ببرید. آیا کسی در نقشه‏ خوانی مهارت دارد؟ این مسئولیت را به وی واگذار کنید. آیا کسی یک زبان خارجی را به خوبی صحبت می‏کند؟ او مسئول ارتباطات است. وظیفه کنار هم نگاه داشتن گروه را بسپارید به کسی که مسئوولیت پذیر است. به فردی که روحیه هنری دارد بگویید عکسها ر ا بگیرد و به آن کسی که شوخ طبع است وظیفه شاد کردن گروه را بدهید. اگر هرکسی احساس کند که در گروه مفید است، گروه منسجم و با کارایی بالا خواهد ماند.

نکات ضروری در سفرهای گروهی
  1. یادتان باشد انعام دهید.

رستوران‏هایی که می‏خواهند پذیرای گروه‏های بزرگ باشند غالبا پرسنل خوب و مهربانی را استخدام می‏کنند که شایسته گرفتن کمی انعام هستند. طبیعتا شما می‏خواهید به راهنمای تور خود، راننده اتوبوس و یا راهنمای محلی انعام دهید زیرا همه این افراد تلاش می‏کنند که خاطره و تجربه خوبی را برایتان بسازند. اما کمی انعام اضافه دادن به رستورانها، هتلها و یا دیگر خدمات هم بسیار خوب و پسندیده است حتی اگر در آن جامعه مرسوم نباشد. دقت داشته باشید که ارائه خدمات به گروههای بزرگ بسیار مشکل است بنابراین اگر با پرسنل مهربان و باتوجهی برخورد داشتید پرداخت انعام به عنوان تقدیر و تشکر حرکت بسیار خوبی است.

  1. اعضای گروه خود را بشناسید.

شناخت اعضای گروهتان یکی از مهمترین نکات در سفرهای گروهی است. چه آنها را از ابتدا بشناسید یا نشناسید، اشتراک در تجربه سفر شما را به هم نزدیکتر می‏کند. در آینده، وقتی یاد سفرتان می‏کنید اتفاقات ناخوشایند و یا افراد آزاردهنده را به خاطر نمی‏ آورید، اما لحظات خاطره انگیز بالا رفتن از نوتردام با همسفرتان را قطعا به خاطر خواهید آورد. سفر همواره میتواند جادویی باشد، اما بیشترین بهره بردن از آن در کنار افراد دیگر می‏تواند به تجربه ‏ای تبدیل شود که فقط یک بار در زندگی اتفاق می‏افتد.