sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

راهنمای خرید کوله‌پشتی | توصیه حرفه‌ای‌ها برای خرید کوله‌پشتی مناسب سفر

خرید-کوله-پشتی

 

در دنیای سفر و کوله گردی یکی از جالب ترین کارها صحبت از کوله پشتی های مختلف و متنوعی ست که هر کدام خصوصیات و کارایی های خود را دارند. در خصوص کوله پشتی قبل از هرچیز به عنوان یک اصل بدانید که کوله پشتی بهترین دوست و نزدیک ترین همراه شما در طول سفر است! هرچند که شما در تمام طول سفر در حال سواری دادن به او باشید!

کوله پشتی میتواند از اندازه و کیفیت گرفته تا زیبایی و کارآمدی مدل های مختلفی داشته باشد. پس پیش از اینکه برای خرید کوله پشتی سر از وب سایت ها و فروشگاه های مختلف در آورید بهتر است بدانید در مورد کوله سفر شما چه نیازهایی دارید و چه چیزهایی ضروری ست. در ادامه قصد داریم با جمع آوری توصیه کوله گردهای حرفه ای در این خصوص شما را در خرید کوله مناسب سفر یاری برسانیم.

اگر در خصوص اولین کوله ای که میخرید دقت و سعی زیادی به خرج ندهید، ممکن است پس از چند سفر کوتاه حسابی از آن دل زده شده و شاید حتی به سفرکردن بدبین شوید. کوله ی سفر از آن آیتم هایی ست که در کنار کفش و لباس های مناسب به شما کمک میکند در عین حال که در حال جابجایی بار هستید، بتوانید تعادل بدن خود را حفظ کرده و فارغ از همه اینها از دیدن مناظر لذت ببرید! بهتر است هرچه زودتر بپردازیم به خصوصیات و نکاتی که بایستی در خرید کوله سفر رعایت کنید.

خرید-کوله-پشتی

 

بی خیال برند ها بشوید!

ما در ایران معمولا برای اینکه به یک برند خوب اروپایی برسیم هزینه زیادی میپردازیم و گاها هم تنها خیال میکنیم که رسیده ایم. در بازار کوله پشتی هم همینطور است. اگر سری به فروشگاه ها بزنید میبینید که مدل های اصل برندهایی مثل deuter و یا North Face با اختلاف چند برابری از لححاظ قیمتی فروخته میشوند. این در حالی ست که شما حتی با پرداخت آن مبالغ از داشتن کوله اصل مطمئن نیستید. بنابراین بهتر است که با بررسی مدل های ارزان تر و به اصطلاح کپی های درجه بالاتر، حساسیت خود را در خصوص پرداخت پول اضافی به برندها کمتر کنید.

خرید-کوله-پشتی

 

اگر هم که احتمالا به کشورهای اروپایی یا همسایه قصد سفر دارید، چه بسا بهتر باشد خرید کوله خود را از آنجا و با خیال راحت تری انجام دهید. هرچند که میتوان به جرات گفت اغلب دیگر وسایل کوهنوردی و سفر با کیفیت های خوبی در کشور خودمان وجود دارند. پس یا بی خیال برندها بشوید و سعی کنید با هزینه معقول نسخه کپی آنها را تهیه کنید و یا اگر قرار است یک کوله پشتی یک برند اصل را از ایران خریداری کنید، احتمالا باید پول زیادی بپردازید.

 

دسترسی از جلو

اگر برای خرید کوله پشتی سری به فروشگاه ها بزنید، انواع مختلف آن را از کوله های Day-Pack گرفته تا کوهپیمایی و غیره مشاهده میکنید. کوله های مد نظر ما اغلب کوله های دراز و سیلندری، کوله های کوهپیمایی و کوله هایی ست که تنها از بالا باز میشوند. در واقع اگر حدف شما طبیعت گردی و یا سفرهای شهر به شهر است بهتر است کوله پشتی انتخاب کنید که در قسمت جلوی آن توسط یک زیپ دستری داشته باشد. در غیر این صورت شما بایستی هربار که قصد دارید چیزی را از درون آن بردارید تمام محتویات کوله را زیر و رو کنید و دوباره بچینید.

خرید-کوله-پشتی

کوله هایی که از بالا باز میشودند یا همان Top-Loading ها، در واقع مانند یک گونی و یا یک سطل تنها از بالا دسترسی دارند. فراموش نکنید که این کوله ها هم مصارف خاص و بسیار کاربردی خود را دارند. اما ما در نطر داریم برای طبیعت گردی و سفرهای ماراجویانه شما بهترین گزینه ها را معرفی کنیم.

خرید-کوله-پشتی

 

پس نظر ما انتخاب کوله هایی با قابیلت به اصطلاح Front-Loading است. این کوله ها مثل چمدان به شما این امکان را میدهند که با باز کردن زیپ جلو بتوانید در چشم به هم زدنی همه محتویات کوله پشتی تان را رصد کنید!

 

ضد آب بودن

خرید-کوله-پشتی

 

در خرید کوله پشتی ضد آب بودن به معنی این نیست که همراه با گوشی موبایل سونی خود و کوله پشتی تان به درون آب بپرید! ضد آب بودن یعنی کوله شما قرار است حتی در باران شدید و یا در عبور از کنار آبشاری زیبا، خشک ماندن وسایل شما را تا حد قابل قبولی تضمین کند. خصوصیت کوله های ضد آب جنس پارچه آب گریز و درز بندی مناسب در محل زیپ ها و هواکش هاست. همچنین بایستی پوشش روی زیپ ها به شکلی باشد که اجازه ندهد بارش باران از بالا به درون زیپ ها نفوذ کرده و موجب مرطوب شدن فضاهای درونی شود. همچنین کوله های حرفه ای و مدعی ضد آب بودن با داشتن Rain Cover و یا همان کاور بارانی به شما این آسودگی را میدهند که در صورت بارانی شدن هوا، با باز کردن و کشیدن آن روزی کوله پشتی تان با خیال راحت به ادامه گردش در طبیعت یا شهر بپردازید.

 

جا دار بودن

قبل از خرید کوله پشتی این مساله را خوب بررسی کنید. ببینید یک سری کوله ها هستند که تنها یکی دوتا محفظه برای وسایل شما دارند و بعضی دیگر تا دلتان بخواهد جاهای بدرد بخور برای جا دادن وسایل دارند. یک کوله خوب معمولا یکی دوتا محفظه روی در برای وسایل خرده ریز، یک محفظه در کف کوله برای کفش یا لباس های کثیف، دو یا سه جیب کناری برای وسایل دم دستی و یک جیب کمری برای گذاشتن پول و غیره است.

خرید-کوله-پشتی

 

خوبی وجود محفظه های مختلف این است که میتوانید مدیریت خوبی روی وسایلی که به همراه می برید داشته باشید. این به معنی این است که شما میتوانید با تفکیک آنها و پیدا کردن جای مناسب با دسترسی مناسب برای آنها در طول سفر استفاده راحت تری داشته باشید. معمولا یکی از مفیدترین محفظه ها جیب کمری ست که روی کمربند کوله قرار دارد. همچنین وجود جیب های روی در کوله میتوانند دسترسی شما را به چیزهایی مثل شارژر و یا پاور بانک تان آسان تر کند.

 

قفل شدن زیپ ها

دقت کنید که قبل از خرید کوله پشتی بایستی مطمئن شوید زیپ های اصلی آن با وجود دوتایی بودن قابل قفل کردن هستند. در واقع این امکان هست که با وجود وسایل ارزشمندی مثل دوربین و یا تبلت مجبور شوید کوله تان را در هواپیما تحویل دهید و یا در محل اقامتتان بگذارید و به گشت و گذار بروید.

بیشتر دزدها علاقه ای به کوله پشتی سنگین و پر دردسر شما ندارند، اما اگر در آن باز باشد یا بتوان آن را به راحتی باز کرد، شاید بدشان نیاید که سرکی در آن بکشند. در واقع شما با یک قفل بامزه و کوچک میتوانید در مواقعی که از کوله خود دورهستید و یا در اماکن شلوغی قرار دارید خیال راحت تری داشته باشید.

خرید-کوله-پشتی

 

پدهای کمری های کوله

به نظر خیلی ها مهمترین نکته در خرید کوله پشتی پدهای کمری هستند که دور کمر و باسن شما بسته میشوند. در کوله های حرفه ای در واقع تمام وزن کوله از طریق این کمری ها به پاهای شما منتقل میشوند. در صورتی که این پدها کارایی خوبی نداشته باشند شما بایستی وزن کوله را روی دوش های تان تحمل کنید که کار بسیار طاقت فرسایی ست!

خرید-کوله-پشتی

 

حالت ارگونومیک این پد ها کمک میکند تا شما بدون هیچ دردسری با سفت کردن آنها بتوانید تعادل وزن کوله را در پشت تان حفظ کنید. اما اگر در این میان مشکلی وجود داشته باشد بدون شک شما نمیتوانید مسیر زیادی را با کوله پشتی خود طی کنید. پس در این خصوص توصیه ما این است که حتما با کسی که تجربه سفر با کوله را دارد به خرید بروید، زیرا شما تصوری از حالت درست و مناسب این پدها ندارید.

 

ستون پشتی کوله

از خرید کوله پشتی با ستون پشتی صاف و صلب جدا دوری کنید. یکی از نکات مهم در ارگونومیک طراحی شده کوله پشتی ها، انحنای انعطاف پذیری است که در قسمت پشتی خود دارند. این کوله ها با داشتن فرمی خاص، باعث میشوند بدن در وضعیت مناسبی قرار بگیرد که در واقع میتواند ضامن سلامت و به خطر نیفتادن ستون فقرات شما باشد.

خرید-کوله-پشتی

 

ساپورت های داخلی

مطمئن شوید کوله ای که تهیه میکنید از داخل قابی فلزی و یا حداقل سخت برای ساپورت کردن داشته باشد. بیشتر کوله های ارزان و همچنین کوله های راهپیمایی همچین چیزی را در خود ندارند. کوله هایی که این قاب ها را ندارند اکثرا قابل تشخیص هستند، میتوان آنها را به راحتی به هم فشرد و مچاله کرد، بدون اینکه چیزی مانع شما بشود. اما در واقع عدم وجود آنها میتواند باعث شود کوله شما تعادل بهتری داشته باشد و فرم ارگونومیک خود را بهتر حفظ کند.

خرید-کوله-پشتی

 

رنگ مناسب

شاید اگر از همه این نکات فنی بگذریم انتخاب رنگ هم به لحاظ بصری مهم باشد. اما در این خصوص هم نکته ای هست که ذکر آن بی فایده نیست. اگر از آنهایی هستید که بسیار به تمیزی اهمیت میدهید و طاقت وجود لکه ها را ندارید، بایستی بدانید سفر دقیقا همان موقعیتی ست که شما دوست ندارید در آن قرار بگیرید. در .اقع از این ماشین به آن ماشین رفتن و از این قطار به آن قطار کشیدن باعث میشود کوله پشتی شما همواره کثیف تر و پر لکه تر شود. با این وجود رنگ های روشن میتواند دردسر آفرین باشد. شاید به همین دلیل است که بیشتر کوله هایی که شما بر دوش مسافران میبینید سیاه رنگ است!

اما پیشنهاد ما این نیست که شما لزوما کوله سیاه خریداری کنید. رنگ های قرمز، قهوه ای، فیروزه ای و آبی هم رنگ هایی هستند که در کنار زیبایی وجود لکه ها را کمتر نشان میدهند.