sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

تجهیزات مورد نیاز برای کوله‌گردی و طبیعت‌گردی

با داشتن این تجهیزات در کوله‌پشتی آمادگی هر چالشی را در سفرهای کوله‌گردی و طبیعت‌گردی خواهید داشت.

عاشقان طبیعت با هر چیزی سر مست می‌شوند. در پیچ و خم جاده‌ها و با ردیف گیاهان کنار راه و یا چشم انداز سلسله کوه‌ها و دره‌ها و یا در حیاط وحش. موضوع این است که وقتی شما با دست خالی و فقط با تکیه بر پاهای خودتان قدم به طبیعت و حیات وحش می‌گذارید باید آنچه همراه می‌برید با دقت انتخاب شود تا وزن آزاردهنده نداشته باشد.

همیشه در سفر اول نگرانی بردن همه مایحتاج وجود دارد و باعث بردن وسایل بی‌مصرف می‌شود به همین دلیل بهتر است قبل از یک شبگردی در طبیعت برای آمادگی یک کمپینگ در روز داشته باشید و در این شرایط تجربه حمل چیزهای بی‌مصرف و بار سنگین را خواهید داشت. پس در ذیل آنچه بک‌پکرهای مبتدی برای سفر نیاز دارند را بخوانید:

بهترین بوتی که می‌توانید بخرید

مهمترین چیز در این سفرها مراقبت از پاهاست که شما را به مقصد می‌رسانند پس برای خرید بوت بهترین سرمایه‌گذاری را داشته باشید. پس حسابی تحقیق کنید و چندین مدل از بوت‌ها را  امتحان نمایید. پس برای خرید این بوت‌ها همه جا را جستجو کنید. بعلاوه برای شروع با بوت‌های جدید بیشتر از چند از ساعت پیاده روی نکنید. چون پیاده‌روی طولانی و شب در طبیعت ماندن باعث صدمه به کفش‌های دوست داشتنی‌تان می‌شود.

جای خواب امن

خوابیدن زیر سقف اسمان خوب است ولی ممکن است در چند لحظه باران بگیرد یا باد شروع شود یا پشه‌ها شما را بارها نیش بزنند و در این شرایط آرزو می‌کنید کاش چادر خوبی داشتید. سعی کنید چادرهای بسیار سبک و با قابلیت برپا کردن سریع و آسان انتخاب کنید. فراموش نکنید بنا به فصل و موقعیت مقصد سفر و آب و هوا، پوشش ضد آب و لایه گرم‌کننده چادر نیز همراه داشته باشید. پتو بادی و کیسه خواب هم در شرایط نامساعد حتما به کار خواهند آمد.

روش خوابیدن راحت

اگر صعود خود را کامل کرده باشید احتمالا روی پاهایتان هم به خواب خواهید رفت . خوشبختانه شرایط استراحت در حیات وحش و گذراندن یک عصر لذتبخش با داشتن کیسه خواب و پتوی بادی امکانپذیر می‌شود. فناوری جدید به معنی حفظ نرمی و گرمایش و راحتی کیسه خواب به همراه سبک سازی این لوازم است. و باید درنظر داشته باشید که هوا در ارتفاعات بسیار از تصور شما سردتر می‌شود و باید در انتخاب وسایل راحتی این مهم را لحاظ کنید. و از اینکه چادر بزنید و استراحت کنید ابدا احساس خجالت نداشته باشید چون کمر و پاهای شما قطعا از شما تشکر خواهند کرد.

بیشتر از یک راه برای تامین آب بدن داشته باشید

آب مایه حیات است ولی با وزن سنگینی که دارد حمل آن در سفرهای پیاده مشکل ایجاد می‌کند پس علاوه بر یک بطری پر آب وسایلی مثل فیلتر و یا تصفیه‌کننده‌ی آب و یا آب‌شیرین‌کن به همراه داشته باشید.

وسایل مسیریابی در صورت قطع شدن GPS

به یاد داشته باشید که به حیات وحش می‌روید و برای یافتن نزدیک‌ترین سر پناه و یا جریان آب شرب نمی‌توانید فقط به وای‌فای یا جی‌پی‌اس و… متکی باشید. پس نقشه منطقه و راهنمای سفر و قطب‌نما و یا همه آنها را داشته باشید و آنها را در جیب‌های زیپ‌دار و یا ضدآب حفظ کنید تا در صورت باریدن باران ناگهانی و یا افتادن کوله در آب از خیس شدن در امان باشند. البته باید نقشه خوانی و طرز استفاده از قطب نما را بلد باشید و قبل از سفر حتما مسیریابی و نقشه خوانی را تمرین کنید.

راهی برای دیدن در تاریکی

دید در تاریکی
دید در تاریکی هنگام کمپینگ اهمیت ویژه‌ای دارد.

معمولا در جنگل تاریکی ناگهانی از راه می‌رسد و ممکن است شما از محل استقرار فاصله داشته باشید. هدلامپ‌ها بهترین گزینه هستند چون در حین استفاده دستان شما آزادند تا بتوانید چادر بر پا کنید یا آتش روشن نمایید. از داشتن باطری اضافه حتما اطمینان داشته باشید.

مواد غذایی و خوراکی

در چنین سفرهایی مقدار کالری که از دست می‌دهید زیاد است و برای توانایی ادامه سفر در روز بعد باید این کالری را جایگزین کنید. وقتی راه را گم کنید و یا آب و هوا شما را متوقف کند ارزش مواد غذایی اضافه‌ای که دارید را متوجه می‌شوید.

مواد غذایی پر آب مناسب هستند (قاشق و چنگال فراموش نشود) البته میان وعدهایی مثل مغز گردو و نوشیدنی انرژی‌زا و گوشت خشک شده هم گزینه‌های هوشمندانه‌ای هستند.

محافظت از پوست

هیچ صدمه‌ای سریع‌تر از آفتاب‌سوختگی در سفر نیست. پس فراموش نکنید که کرم ضد افتاب و کلاه و نرم‌کننده لب‌ها و عینک آفتابی (نه لزوما بهترین عینک بلکه تیره‌ترین که اگر اتفاقی در آب افتاد ناراحت نشوید). ضمنا حشره‌کش هم برای محافظت از پوست بدرد می‌خورد.

بیشتر از یک وسیله برای روشن کردن آتش همراه داشته باشید

آتش روشن کردن در طبیعت

در طبیعت با بیرون آمدن خورشید شما هم از خواب بیدار می‌شوید و حتما دوست ندارید شروع به کوبیدن دو تکه سنگ کنید به امید روشن کردن اتش و خوردن قهوه صبحانه. پس کبریت (ضد آب) و فندک و آتش زنه و یا حتی یک بسته کامل آتش‌روشن‌کن سفری همراه داشته باشید. و برای اطمینان از خشک شدن، آنها را در جای مناسبی محفوظ کنید.

برای هر اتفاق احتمالی کمک‌های اولیه داشته باشید

تاول نشانه گذراندن عمر فرد در حالیکه چکمه کوهنوردی به پا دارد است. حتی بهترین جفت کفشها نیز با داغ شدن در هوای گرم و مرطوب شدن پاها داخل کفش باعث تاولهای درد اور میشوند. باندهای مخصوص یا چسب میخچه  شما را مطمئن میکنند که پیاده روی تفریحی شما تبدیل به رژه بدبختی نمیشود. وسایل دیگر نظیر گاز استریل و قرص مسکن و لوازم دیگر نظیر انتی بایوتیک و لوازم شکستگی استخوان . بسیاری از فروشگاهها بسته کمکهای اولیه رایه میگنند که همه ملزومات را دارد.

کاربرد ابزارآلات

اگر مایلید از همه ابزارهای چاقو سویسی خود استفاده کنید فقط در مسافرت بک پک این امکان فراهم می‌شود. این مدل ابزار  کاربردهای گوناگون در شرایط مختلف دارند که در طول سفر و کمپ پیش برای همه پیش میاید .

لباس و لباس‌های اضافه

یک سری لباس راحت و با قابلیت عبور هوا برای تنفس بهتر بدن و بدون پنبه همراه داشته باشید. به یاد داشته بشاید که حتی در گرمای تابستان شبها سرد میشود و اب و هوا بدون اطلاع قبلی تغییر میکند و ناگهان در گرفتار باران شدید و یا حتی برف میشوید. و اگر برای هر اب و هوا لباس خشک و مناسب داشته باشید که لباس عوض کنید یا روی لباس قبلی بپوشید راحت تر به سفر ادامه میدهید. یک دست جوراب و لباس اضافه کافیست و بار اضافه با خود حمل نکنید.