sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

اولین تجربه تور دوچرخه سواری و نکات مهم آن

تور دوچرخه سواری

آیا شما هم از طرفداران مسابقات تور دو فرانس هستید و آن را دنبال می کنید؟ اگر چنین است در اینجا می توانید نکاتی را پیرامون  سفر با تور دوچرخه سواری از زبان یکی از حرفه ای های این ورزش یعنی اندی ماس، بخوانید.

این طور به نظر می رسد که افراد زیادی دلشان میخواهد با دوچرخه دنیا را زیر پا بگذارند. از کسانی که میخواهند با بودجه کم سفر کنند تا کسانی که دوست دارند تعطیلات آخر هفته را خوش بگذرانند و یا عاشقان ورزش و فعالیتهای جسمانی.

بنابراین بسیاری از ما دوست داریم که نقطه ای را پیدا کنیم که در آنجا از دوچرخه سواری لذت ببریم و یا کل برنامه سفر را با دوچرخه برنامه ریزی کنیم. دوچرخه سواری ارزان، راحت، سازگار با محیط زیست و هیجان انگیز است. اما برنامه ریزی یک سفر چند روزه با دوچرخه قدم بزرگی است که باید برای آن آماده باشید و باید بدانید چه مسیری را میخواهید طی کنید و چه چیزهایی احتیاج دارید.

اندی ماس نکات مهمی را در این رابطه مطرح میکند و به سوالات متداول در این زمینه پاسخ میدهد.

چرا با دوچرخه به سفر بروم؟

تور دوچرخه سواری و دیدن جاهای مختلف با دوچرخه تجربه کاملا منحصربفرد و متفاوتی است. برای مردم محلی بسیار جالب است که کسی با دوچرخه از محل زندگی آنها دیدن کند. در بیشتر جاها مردم فکر میکنند کسی که توانایی مالی داشته باشد و در اصطلاح دستش به دهنش برسد حتما ماشین خریده و با دوچرخه سفر نمی کند بنابراین احتمالا واکنشهای جالبی در برخورد با شما خواهند داشت.

با دوچرخه شما بیشتر به آن منطقه نزدیک میشوید و آشنایی پیدا میکنید. اگر با اتوبوس به جایی سفر کنید احتمالا فقط زمانی افراد بومی به سراغ شما می آیند که میخواهند چیزی به شما بفروشند. اما زمانی که با دوچرخه سفر میکنید با مردم بیشتری در روستاها و شهرهای کوچک مختلف برخورد خواهید داشت و در نتیجه با حال و هوای آن منطقه بیشتر آشنا خواهید شد.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که اگر میخواهید خودتان برای یک تور دوچرخه سواری برنامه ریزی کنید حتما همه جوانب را بررسی کنید و اطلاعات کافی راجع به مقصد کسب کنید تا ببنید چنین سفری برایتان مناسب هست یا نه.

آیا برای یک تور دوچرخه سواری آمادگی جسمانی دارم؟

مجریان تورهای دوچرخه سواری معمولا در این مورد راهنمایی های لازم را ارائه می دهند و یک سیستم درجه بندی هم برای تعیین میزان سختی این تورها دارند و به عنوان مثال به شما میگویند که این تور برای افراد مبتدی مناسب است یا حرفه ای. به این ترتیب شما به خوبی متوجه می شوید که این تور برای شما و میزان آمادگی که دارید مناسب است یا نه. اطلاعاتی را که این راهنمایان به شما میدهند به خوبی مطالعه کنید و اگر واقعا فکر میکنید که برایتان سخت است در آن ثبت نام نکنید. تورهایی که معمولا برای افراد مبتدی یا افرادی که تجربه اولشان است ارائه میشود چندان سخت نیست و همین که دوچرخه سواری بلد باشید کافی است. اگر دفعه اول هست که میخواهید به تور دوچرخه سواری بروید از یک سفر کوتاه شروع کنید تا بتوانید تواناییهای خود را بهتر محک بزنید.

تور دوچرخه سواری

اگر به مقصد رسیدم ولی توانایی ادامه دادن نداشتم چه کار کنم؟

اگر با یک گروه به این سفر رفته اید احتمالا یک وسیله نقلیه برای کمک شما را همراهی می کند که در صورت لزوم می توانید از آن استفاده کنید. مردم برای سوار شدن به یک ون به چنین سفری نیامده اند اما وجود چنین وسیله ای مایه دلخوشی است.

بیشتر گردشگران در ابتدا نگران و مضطرب هستند اما در عمل خودشان را سورپرایز میکنند و حتی متوجه نمی شوند که چه مسافت زیادی را با دوچرخه طی کرده اند. وقتی در خانه با دوچرخه ثابت تمرین میکنید ممکن است پس از یکی دو ساعت به شدت خسته شوید اما در یک تور دوچرخه سواری شما کل روز را رکاب میزنید اما چون هدف فقط رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر نیست نه تنها خسته نمی شوید بلکه از دیدن مناظر بسیار لذت میبرید. برای غذا خوردن، عکس گرفتن، خرید کردن یا لذت بردن از یک منظره توقف میکنید و در نتیجه احساس خستگی نمیکنید.

آیا من خیلی آهسته رکاب میزنم؟

اگر به صورت مستقل و تنها به این سفر میروید این مساله هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. با هر سرعتی که دوست دارید دوچرخه سواری کنید فقط دقت کنید که هنگام برنامه ریزی سفرتان واقع بین باشید و برای خود مسیرهای خیلی طولانی در نظر نگیرید.

اما اگر با گروه عازم  یک تور دوچرخه سواری هستید باید بدانید که معمولا افراد با تواناییها و سرعتهای مختلف و متفاوت در یک گروه هستند و شما میتوانید کسی را در گروه پیدا کنید که تقریبا سرعت مشابهی دارید. همچنین به طور معمول دو راهنما در تور حضور دارند یکی جلوی گروه حرکت میکند و دیگری در انتهای گروه که اگر مشکلی باشد حتما به شما کمک خواهند کرد. در نهایت اینکه شما برای مسابقه یا کمپ تمرینی به این سفر نیامده اید و اگر با سرعت زیاد رکاب بزنید بسیاری از مناظر زیبا را از دست خواهید داد. بنابراین از فرصت استفاده کرده و از سفرتان لذت ببرید.

تور دوچرخه سواری

بهتر است یک دوچرخه کرایه کنم یا دوچرخه خودم را ببرم؟

اگر شما یک دوچرخه سوار حرفه ای هستید و در این کار مهارت زیادی دارید و عازم یک سفر دشوار نیز هستید بهتر است دوچرخه خود را که با آن راحتترید همراه خود ببرید.  بیشتر ایرلاین ها برای جابجایی دوچرخه هایتان هزینه اضافی دریافت میکنند و البته در نظر بگیرید که این جزو خدماتی است که باید از قبل رزرو کنید. قیمتها هم متفاوت است اما برای هر پرواز نرخی بین 20 تا 30 دلار در نظر بگیرید.

قبل ازسفر باید دوچرخه خود را به خوبی بسته بندی کنید. میتوانید از افراد یا شرکتهای متخصص در این امر کمک بگیرید تا مطمئن شوید دوچرخه شما آسیب نخواهد دید اما در نظر داشته باشید که باید این بسته بندی به گونه ای باشد که در مقصد بتوانید آن را به راحتی باز کنید و دوچرخه خود را سرهم کنید. همچنین حتما همراه خود ابزار ساده تعمیر دوچرخه مثل پنچرگیری را همراه داشته باشید.

کرایه دوچرخه گزینه راحتتری است زیرا هزینه جابجایی و بسته بندی ندارد و دردسر سرهم کردن مجدد دوچرخه هم ندارید اگر هم مشکلی برای دوچرخه پیش بیاید به راحتی میتوانید آن را تعویض کنید. هزینه کرایه دوچرخه برای یک سفر یک تا دو هفته ای بین 50 تا 150 دلار است.

چه چیزهایی نیاز دارم؟

کلاه ایمنی: در صورتیکه کلاه ایمنی ضربه خورده باشد، حتی اگر ظاهر آن سالم باشد باید از امنیت آن اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن است به دلیل آن ضربه، محافظتی را که شما نیاز دارید برایتان تامین نکند. بنابراین سعی کنید همیشه کلاه خودتان را همراه داشته باشید. مطمئن باشید که کلاه استانداردهای لازم را دارد و برای اندازه سر شما مناسب است و در جای درستی قرار میگیرد. بندهایش هم باید درست باشند و وقتی بندش را میبندید باید تنها به اندازه دو انگشت بین چانه و بند فاصله باشد.

شلوار مناسب دوچرخه سواری: اکر برای یکی دوهفته به تور دوچرخه سواری می روید از شلوار یا شلوارکی استفاده کنید که پدهای محافظ داشته باشند.

تی شرت : از لباسهای نخی استفاده نکنید و به جای آن از لباسهای ورزشی استفاده کنید که عرق و رطوبت را از پوستتان دور نگه دارند.

دستکش: برای مسافتهای طولانی در جاهای گرم حتما از دستکش مخصوص استفاده کنید چون دستهایتان عرق میکند و کار بدون دستکش برایتان سخت میشود.

کفش: برای دوچرخه سواری به کفشهای خاصی اختیاجی ندارید اما کفشهای چندکاره ورزشی که کفی های مستحکمی دارند گزینه های مناسبی هستند. از صندل استفاده نکنید زیرا هنگام توقف دوچرخه احتمال آسیب دیدن پاهایتان زیاد می شود.

کیف: بهتر است از کیفهای بزرگ یا ساک مانند استفاده نکنید زیرا تعادل شما را بر روی دوچرخه برهم میزنند. کبفهای کمری کوچک بسیار مناسب هستند که میتوانید فقط وسایل ضروری مانند پول و دوربین و مدارک بیمه را در آنها نگه دارید. اگر یک وسیله نقلیه شما را همراهی میکند باقی وسایلتان را برای شما حمل خواهد کرد. کسانی که تنها سفر میکنند کیفهای خورجین مانند برای آنها مناسب است.

در نهایت باید بدانید که این سفر با وجود سختیهایی که دارد تجربه شگفت انگیزی است که چشمان شما را به روی زیباییها باز میکند و قطعا از آن نهایت لذت را خواهید برد.