sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

   اعتیاد به سفر و 15 نشانه آن

اعتیاد به سفر

سفر باحالترین کار در جهان است. حتی شاید مانند اعتیاد است البته از نوع خوبش! سفر حس غیرقابل وصفی را در شما بیدار می‏کند و حتی جسم شما را با هیجاناتش راضی می‏کند که این شادمانی خوشایند همیشه و همه جا همراه شما خواهد بود و تکرار این احساس اعتیاد به سفر همراه می آورد!

سفر تجربیات و ماجراهای فراموش نشدنی همراه خود به ارمغان می ‏آورد. با هر سفر رشد می‏کنید و هرزمان که به خانه برمی‏گردید، اشتیاق بیشتری برای دوباره ترک کردن خانه دارید. این حس و رهایی که به شما می‏گوید هرچیزی امکان‏پذیر است، بسیار اعتیادآور است! هر سفر اشتیاق شما برای سفرهای بعدی را بیشتر و بیشتر می‏کند.

اطمینان دارم در این مساله، من تنها نیستم و بسیاری از شما چنین احساسی دارید. من به جهان و تمام ماجراهایش، من به سفر معتادم. اگر شما هم اینگونه حس می‏کنید و می‏خواهید بدانید که به سفر اعتیاد دارید یا نه، این 15 نشانه را بخوانید تا از وضعیت خود آگاه شوید.

1.به ندرت در خانه هستید و در حال حاضر مشغول برنامه ‏ریزی برای سفر بعدی خود هستید.

تازه به خانه رسیده‏ اید و به نظر نمی‏رسد که قصد ماندن طولانی مدت در خانه را داشته باشید. خاطرات سفر گذشته مدام جلوی چشمتان است و باعث می‏شود رویای دیدن کشورهای دیگر را در سر داشته باشید. در جاده با کسی هم‏صحبت شده ‏اید که داستانهای جذابی از سری‏لانکا و مالزی برایتان تعریف کرده است. وقتی نگاهی به لیست خود می‏ اندازید، می‏بینید که ایسلند از آرزوهای دور و دراز شما بوده. همیشه در ذهن خود تصور می‏کنید که کوله پشتی خود را بسته‏ اید و در هواپیما راهی ماجراجویی بعدی خود هستید. برنامه ‏ریزی و پیش بینی‏ های  قبل از سفر، از جذابترین بخش‏های سفر برای شماست. این هیجان و کنجکاوی پیش از روبرو شدن با مقصد جدید، نیازی را در شما به‏ وجود می‏ آورد که تنها هنگام روبرو شدن و دیدن مقصد با چشمان خودتان رفع می‏شود. این حس و این واقعیت-  همین که پا به خانه گذاشتید به دنبال برنامه ‏ریزی برای سفر بعدی هستید – اولین و واضحترین نشانه اعتیاد به سفر است.

2. پروازهایی که رزرو می‏کنید، فوق‏ العاده هستند.

به محض تصمیم ‏گیری در مورد مقصد جدید و تعیین تاریخ سفر، وقت رزرو کردن پرواز است. شما اطلاعات موجود را تحلیل می‏کنید، ایرلاین‏ها، مسیرها و پلت‏فرم‏های مختلف را جستجو می‏کنید و به دنبال بهترین پیشنهاد می‏گردید و همین که آن را پیدا کردید، سریعا پرواز خود را رزرو می‏کنید و در این لحظه از شادی در پوست خود نمی‏گنجید. به زودی وقت آن می‏رسد که وسایلتان را جمع کنید و راهی ماجراجویی تازه‏ ای شوید. پس از رزرو پرواز روزها را می‏شمارید و هر چه به روز موعود نزدیک می‏شوید هیجانتان بیشتر می‏شود و سرانجام روزی می‏رسد که راهی فرودگاه و مقصد جدیدتان شوید.

3.تمام پس ‏انداز خود را صرف سفر می‏کنید.

از وقتی سفررفتن را آغاز کرده ‏اید، اولویتهایتان به کلی تغییر کرده. به جای خرج کردن برای آخرین تکنولوژی‏ها و یا خریدهای آنچنانی، همه پول خود را برای سفر بعدی پس ‏انداز می‏کنید. همیشه با خود فکر می‏کنید که آیا این 60 یورو را برای یک تکه لباس هزینه کنم یا برای چند شب اقامت بیشتر. انتظارتان از هدیه روز کریسمس و یا روز تولدتان هم تغییر کرده و مقداری پول در یک پاکت، تنها چیزی است که خوشحالتان می‏کند.

اعتیاد به سفر

4.اگر برنامه‏ ای برای سفرهای آینده نداشته باشید، حالتان خوب نیست.

بی‏ حوصله و ناراحت و آزرده‏ خاطر هستید و دلیل آن کار و چیزهایی مثل آن نیست. احتمالا شما به یک هیجان و ماجرای تازه نیاز دارید و می‏خواهید از شر روزمرگی‏ها خلاص شوید. میخواهید چیزهای جدیدی در این دنیا تجربه کنید و خانه را پشت سر خود رها کنید. اینکه سفرتان به کجا و چگونه باشد، کوتاه یا بلند باشد مهم نیست همین که به دنبال پروازی به نیوزلند، آسیا یا اروپا می‏گردید حس خوبی وجودتان را فرا می‏گیرد و این سفر جدید برای هفته ها و ماهها به شما انرژی خوب می‏دهد.

5.به خواندن وبلاگهای سفر شدیدا علاقمندید.

به جای رمان و داستان‏های جنایی همه وقت خود را صرف خواندن وبلاگهای سفر می‏کنید و از خواندن آنها برای کشف مکان‏های جدید ایده می‏گیرید و همیشه هم اطلاعات خوبی راجع به برنامه ‏ریزی سفر و فعالیت‏های جذابی که می‏توانید در مقصد داشته باشید به دست‏ می‏ آورید و به آنچه که می‏خواهید می‏رسید. تنها کتابهایی که میخوانید کتابهایی در مورد سفر است، فعالان یوتیوب در حوزه سفر را دنبال می‏کنید، به پادکستهای سفر گوش می‏کنید و سعی میکنید هیچ مقاله ‏ای را در این رابطه از دست ندهید. همه اینها نشانه دیگری از اعتیاد شما به سفر است.

6.کیف پول شما پر از ارز کشورهای مختلف است.

طی چند ماه یا چند سال گذشته، انبوهی از سکه‏ ها و اسکناسهای کشورهای مختلف را جمع کرده‏ اید- جوری که می‏توانید یک بانک باز کنید!- پس از هر سفر، ارز جدیدی به کیف پول شما اضافه می‏شود و مجموعه کوچک شما به مرور رشد می‏کند. به جای اینکه آخرین سکه‏ هایتان را خرج چیزهای بی ارزش و اسنکهای ناسالم کنید، آن‏ها را به خانه برمی‏گردانید. ترجیح می‏دهید آنها را پس ‏انداز کنید چون به احتمال زیاد دوباره به آن کشور بازخواهید گشت.

7.هیچ وقت چمدانتان را به طور کامل باز نمی‏کنید.

این مساله به این علت است که سفر بعدی در انتظارتان است. از آنجایی که شما همیشه در حالت بین دو سفر هستید، ارزش ندارد که چمدان خود را کاملا خالی کنید. گذرنامه شما، آداپتورها، دمپایی و لباسهای راحتتان همیشه در کوله پشتی یا چمدانتان است و همیشه کنار آپارتمان شما خواهند ماند زیرا می‏دانید مدت زیادی طول نخواهد کشید تا مجددا از آنها استفاده کنید.

8.در سراسر دنیا دوستانی دارید.

بسیار آسان است که در سفر با افراد جدید ملاقات کنید و آشنا شوید. در هاستل‏، کافه و حتی در سفرهای گروهی به طبیعت، با افراد جدیدی آشنا می‏شوید. اولین سوالاتی که در این آشناییها پرسیده می‏‏شوند مشابه است و شما می‏توانید ساعتها در رابطه با سفر با یکدیگر گپ بزنید! در پایان مکالمه ممکن است فقط آیدی فیس بوک یکدیگر را داشته باشید، ممکن است هرگز یکدیگر را نبینید و یا اینکه امکان دارد بین شما دوستی شکل بگیرد که حتی با وجود کیلومترها فاصله ادامه یابد.

حتی اگر ساعات یا روزهای کمی را با این افراد بگذرانید، می‏دانید که با یکدیگر در ارتباط خواهید ماند. بنابراین سفر باعث می‏شود در سراسر دنیا دوستانی داشته باشید که حتی می‏توانید چند روزی را در خانه‏ آنها بگذرانید و مسلما آنها کشورشان را به شما نشان خواهند داد جوری که احساس کنید در کشور خودتان هستید و چه چیزی بهتر از این؟

9.می‏توانید چند جمله کاربردی به زبان‏های مختلف بگویید.

اینکه در چه کشوری هستید فرقی ندارد، مهم این است که همیشه در پایان یک روز خسته کننده یک نوشیدنی می‏نوشید. هنگام غروب چه در ساحل نشسته باشید چه در یک کافه، به زودی با دیگران ارتباط برقرار می‏کنید. مسافرین و افراد محلی در کشورهای مختلف بسیار گشاده‏ رو هستند و دوست دارند که با دیگران ارتباط برقرار کرده و وارد مکالمه شوند. بنابراین در هر شهر و کشوری که باشید احتمالا می‏توانید چند جمله به آن زبان بگویید و یا حتی یک لطیفه بامزه تعریف کنید!

10.در کمد لباستان تنها چند تکه لباس کاربردی پیدا می‏شود.

چه در منطقه گرم و مرطوبی از آسیا باشید چه در آمریکا فرقی نمی‏کند، شما فقط چند تکه لباس کاربردی دارید. از تیشرتهای خنک گرفته تا سویشرتهای سبک، همه لباسهایتان مناسب هرگونه ماجراجویی است. به جای خرید کردن در فروشگاههای مد علاقمند به هزینه کردن پولتان در فروشگاههایی هستید که پوشاک مناسب سفر و فعالیت در فضای باز می‏فروشند.

11.هرجایی می‏توانید بخوابید.

یک نشانه واضح اینکه شما یک گردشگر حرفه‏ ای هستید این است که به راحتی می‏توانید هرجایی دراز کشیده و به خواب روید. فرقی نمیکند در هواپیما باشید یا در قطار و اتوبوس، ظرف چند ثانیه خواب هفت پادشاه را می‏بینید! شما به خوبی بلدید از کوله پشتی خود به عنوان بالشت استفاده ‏کنید و این ویژگی این مزیت را دارد که در پروازهای طولانی اذیت نشده و می‏توانید بلافاصله پس از رسیدن به مقصد برنامه خود را شروع کنید.

اعتیاد به سفر

12.فرودگاهها را با کدها و علایم اختصاریشان می‏شناسید و از اسامی شهرها استفاده نمی‏کنید.

تابحال پیش آمده که در صحبتهایتان گفته باشید که از DXB به BKK پرواز کرده اید و دیگران منظور شما را متوجه نشده باشند؟ و یا زمانیکه به دنبال یک پرواز می‏گردید به جای جستجو کردن نام مقصد، علامت اختصاری آن فرودگاه را جستجو کرده باشید؟ از آنجایی که شما یک گردشگر حرفه‏ ای هستید و بسیاری از فرودگاههای دنیا را دیده‏ا ید، آشنایی با علائم اختصاری فرودگاهها بسیار نرمال است.

شما دقیقا می‏دانید کدام فرودگاهها اینترنت رایگان دارند و یا بهترین قهوه را در کدام فرودگاه می‏توانید پیدا کنید. همه اینها نشان می‏دهد که شما دنیا را گشته‏ اید و قصد هم ندارید از این کار دست بکشید پس اعتیاد به سفر دارید!

13.لیست آرزوهای شما برای دیدن جاهای مختلف تمامی ندارد.

مدتی قبل لیستی تهیه کرده ‏اید از جاهایی که دوست دارید ببینید و ماجراهایی که دلتان می‏خواهد تجربه کنید و هدفتان این بوده که کم کم مطابق لیست پیش بروید و کنار آنها تیک بزنید، اما انگار همه چیز برعکس پیش می‏رود و لیست شما نه تنها کوتاهتر نمی‏شود بلکه روز به روز به آن اضافه هم می‏شود و شما همیشه به دنبال یک ماجرای تازه هستید. کنجکاوی شما برای دیدن و کشف دنیا به اندازه‏ ای زیاد است که شما برای ارضای آن فقط یک راه دارید: سفر رفتن، زندگیتان شود! البته شما دوست دارید به اندازه کافی در یک مقصد وقت بگذرانید و آن را تمام و کمال بشناسید بنابراین تنها تیک زدن این لیست برای شما کفایت نمی‏کند.

14.خانه برای شما تنها یک مکان نیست بلکه یک احساس است.

خانه چیست؟ شما به عنوان شخصی که اعتیاد به سفر دارید وقت کمی را در خانه می‏گذرانید. اما این خیلی هم بد نیست چون تمام دنیا خانه شماست! و هرچه بیشتر سفر می‏کنید، بیشتر این حس را دارید که در هر گوشه‏ ای از دنیا می‏توان احساس در خانه بودن را داشت. برای شما خانه تنها مفهوم یک مکان را ندارد بلکه یک احساس است ، احساس تعلق و راحت بودن. واژه نوستالژی برای شما غریب است زیرا شما می‏توانید نسبت به هرجای این جهان احساس تعلق خاطر داشته باشید و به جای حس نوستالژی فقط احساس عشق و علاقه زیاد به سفر را خواهید داشت و همه اینها باعث می‏شود شما شهروند همه جهان باشید.

15.صفحات گذرنامه شما پر است از مهر کشورهای مختلف

یکی از نشانه‏ های واضح اعتیاد به سفر، گذرنامه شماست. تمام جاهایی که رفته‏ اید اثری از خود در گذرنامه شما به جا گذاشته‏ اند. و زمانی می‏رسد که وقتی وارد کشوری می‏شوید، مامور کنترل گذرنامه باید به دنبال یک جای خالی در گذرنامه‏ تان بگردد تا مهر ورود بزند و دیگر وقتش است که برای گرفتن یک گذرنامه جدید اقدام کنید. اصلا تا بحال شده که یک پاسپورت را تا تاریخ انقضای آن داشته باشید؟

رویایتان را زندگی کنید و دنیا را خانه خود کنید!

اگر تمامی موارد بالا در مورد شما صادق است، نتیجه مشخص است: شما اعتیاد به سفر دارید! حس رهایی که هنگام سفر تجربه می‏کنید بی ‏انتهاست. اگر مدت زیادیست که در خانه مانده‏ اید و سفری هم پیش رو ندارید، حال خوبی ندارید اما زمانیکه یک پرواز رزرو می‏کنید حس میکنید آدم متفاوتی هستید! سرشار از هیجان و اشتیاق و انگیزه.