هواپیماهای ایران را بیشتر بشناسیم. ایران چه ایرباس و بوئینگ هایی دارد؟

با وجود مشکلات بسیاری که بعد از تحریم ها برای هواپیماهای ایران حادث شد، آنها همچنان در آسمان کشورمان در حال خدمت رسانی به مسافران هستند.کشور ایران با داشتن پهنه وسیعی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب جزو سرزمین های ست که نیاز اساسی به داشتن خطوط هوایی کارآمد دارد. از آنجاکه صحبت از هواپیماها تقریبا برای هرکسی جذاب است با ما باشید تا کمی بیشتر درباره هواپیماهای رایج در کشور بدایند.

 

بوئینگ 747

اگر بخواهیم از هواپیماهای ایران بیشتر بدانیم بوئینگ قطعا یکی از معروف ترین آنهاست. مدل 747 بوئینگ در زمان رونمایی انقلابی در صنعت هوایی دنیا بود. این بوئینگ چهارموتوره با ساختار دوطبقه خود میتواند چیزی در حدود 550 مسافر را جابجا کند. ایران در اوایل ورود مدل SP از سفارش دهندگان آن بود. اما در پی این سفارش اتفاق عجیبی رخ داد و هواپیما در سفر خود برای تحویل به ایران دچار سانحه شد و سقوط کرد! بعد از این اتفاق بوئینگ با اعمال تغییراتی در طراحی بال و مخازن سوخت، مدل اصلاح شده را به ایران فرستاد. بوئینگ 747SP ایران مدت ها ماموریت طولانی ترین سفر هوایی دنیا را از تهران به نیویورک را بر دوش داشت.

هواپیمایی ایران ایر با 8 فروند و ماهان با 5 فروند بیشترین تعداد بوئینگ 747 را در میان هواپیمایی های ایران دارند. (که البته حدود 50 درصد این ناوگان متاسفانه زمین گیر است و امکان پرواز ندارد)

 

ایرباس A320

یعد از موفقیت این مدل غول پیکر در اروپا، ایران هم به این فکر افتاد تا آن را به جمع هواپیماهای ایران اضافه کند. ایرباس در پی موفقیت این این مدل A318، A319 و A321 را هم در دستور کار تولید کرده بود. ظرفیت این هواپیما چیزی در حدود 250 نفر می باشد. از مزیت های خوب این این هواپیمای تک راهرو، عرشه پرواز الکترونیکی با شش مانیتور رنگی و کنترل پیشرفته توسط سیستم پروازی و نقش کم انسان در هدایت آن است. ایران ایر با داشتن 6 فروند و هواپیمایی آتا و معراج با داشتن هریک 3 فروند بیشترین تعداد ایرباس A320 در ایران را دارند.

 

بوئینگ 737

بچه بوئینگ لقبی است که برای این هواپیمای محبوب آمریکایی در نظر گرفته شده. این پرنده تک راهرو و پیشرفته اولین بار در سال 1967 با کاربری تجاری به پرواز در آمد و بوئینگ بلافاصله با ایجاد تغییراتی کوچک به میزان هفت هزار سفارش برای ساخت آن دریافت کرد! ایران مدل EP-AGA آن را در سال 1977 خریداری کرد. این هواپیما با وجود داشتن VIP و استانداردهای مورد قبول اروپا، امکان پروزا به این قاره را دارد.

ایرباس A310

A310 یا همان برادر کوچکتر A300B هواپیمایی ست که اولین بار در سال 1983 وارد آسمان جهان شد. پیکر کوچکتر این مدل نسبت به A300 باعث شده ظرفیت مسافر در آن به 200 تا 230 نفر تقلیل پیدا کند. مساحت بال و دهانه کمتر از خصوصیات این پرنده ایرباس است. در کنار اینها سیستم دیجیتال و به روز آن باعث شده خدمه اصلی پرواز در آن به دو نفر کاهش پیدا کند که قطعا مطلوب تر است.

در سال 2000 ایران ایر مدل A310-304 آن را بعد از 20 سال کارکرد از خطوط هوایی امارات خریداری کرد. همچنین هواپیمایی تابان یک مدل از همین ایرباس را در سال 2009 از خطوط هواپیمایی افغانستان اجاره کرد. در حال حاضر هواپیمایی ماهان با 10 فروند و ایران ایر با 6 فروند از این مدل بیشترین تعداد A310 را در میان شرکت های ایرانی در اختیار دارند.

بوئینگ 727

ظاهر عجیب این هواپیمای سه موتوره باعث شده تا در میان دیگر مدل های بوئینگ جزو کارامدترین و محبوب ترین های آنها باشد. این هواپیمای پیشرفته، زیبا از نظر مصرف سوخت به طور بهینه ای طراحی شده است. قدرت تیک آف و لندینگ در باندهای کوچک و امکان پرواز امن در ارتفاعات کم و دیگر ویژگی های این هواپیما باعث شد تا روس ها به فکر طراحی توپولوف بیفتند. آنها اعتراف میکنند علاوه بر شباهت های ظاهری در طراحی اصلی هواپیمای خود هم از این پرنده زیبا الهام گرفته اند.

بوئینگ 727 در ایران داستان جالبی دارد. 727 ایران ایر در سال 2005 به دلیل نقص فنی زمین گیر شد و در سال 2009 در پرواز زاهدان به چابهار دچار افت شدید کابین گردید. روز سه شنبه 26 مهرماه سال 90 پرواز مسکو به تهران این این هواپیما با حادثه ای عجیب همراه بود. 15 مایل قبل از فرودگاه امام خمینی کاپیتان هوشنگ شهبازی و خدمه پرواز متوجه باز نشدن چرخ دماغه این هواپیما میشوند. بعد از تلاش های بی ثمر، خلبان شهبازی تصمیم میگیرد با وجود امکان امداد و نجات بهتر در فرودگاه مهرآباد به آن سمت تغییر مسیر دهد. با تلاش مجدد همچنان چرخ های دماغه باز نشده و در طی چند دقیقه بعد کاپیتان شهبازی با درایت و تجربه بسیار هواپیما را بدون چرخ دماغه و با حداقل آسیب دیدگی در باند فرودگاه مهرآباد نشاند. تمام 97 مسافر و 19 خدمه پرواز این هواپیما در سلامت کامل به زمین نشستند.

شرکت آسمان مدل 777-228 این بوئینگ را که در ایتدا به سفارش ایرفرانس ساخته شده بود از شرکت اورال ایر خریداری کرد. این شرکت همچنین 5 فروند دیگر از این مدل را اختیار دارد که همگی عمر حدودا 35 ساله دارند.

 

فوکر 100

هرچند با ورود ایرباس و بوئنیگ به بازار هواپیماهای کوچک، رقابت برای فوکر تا حد بسیاری سخت شده اما ایران در سالهای اخیر تمایل بسیاری به استفاده از این هواپیماهای هلندی نشان داده است. مدل F100 فوکر با ظرفیت حدود 100 نفر جزو پر پروازترین پرنده های موجود در کشور است. ایران ایر با داشتن ۱۶ فروند فوکر ۱۰۰ و آسمان با داشتن ۲۰ فروند یکی از بزرگترین ناوگان های این هواپیما در جهان را دارند.

 

همچنین هواپیماهای ایران شامل تولیدات شرکت های دیگری مثل مک‌دانل داگلاس و یا BAE نیز هستند. در سالهای اخیر وجود تحریم ها و عدم امکان سرویس دهی و تامین قطعات از طرف شرکت های تولیدکننده باعث شده تا هواپیماهای ایران دچار مشکلات زیادی شده که گاها منجر به زمین گیر شدن و بلااستفاده ماندن فروندها هواپیما گردیده است.

شماره تلگرام پشتیبانی
09907712004