این سوالات را از مهمانداران هواپیما نپرسید

در این نوشته سعی داریم با سوالات نامناسبی که از مهمانداران ممکنه بپرسین آشناتون کنیم تا اگه می خواین که سرویس خوبی از مهمانداران بگیرین، بدونین چه چیزهایی رو بپرسین و چه چیزهایی رو نباید بپرسین. با تراولچی همراه باشین.

این سوالات را از مهمانداران هواپیما نپرسید

اگه عاشق مسافرت هستین و مهماندار هواپیما بودن به نظر شغل جالبی هست چون که هر روز یه پرواز بر فراز آسمان خواهید بود و جابجایی در کل کشور در عرض چند ساعت و یا دور دنیا رو هر هفته تجربه می کنین. اما این شغل اونقدرها هم که تصور می کنین پر زرق و برق و درجه یک نیست. برای مثال، این شغل یکی از بدترین مشاغل برای سلامتی کارکنان اعلام شده. فقط کافیه به ساعت های مختلف پرواز در شب و روز فکر کنین تا غذاهای غیر سالمی که در هواپیما داده میشه و… البته سخت ترین قسمت کار مهماندار هواپیما اینه که با مسافران بی دقت و غرغرو هر روز سروکله زدن هست.خلاصه به قولی آواز دهل از دور خوش است.

مسافرانی که به شکل نامناسبی برخورد می کنن قطعا نمی دونن که این مدل رفتارشون یکی از بدترین چیزهایی هست که نباید در طول پرواز انجام بدن و تشخیص نمیدن که اگه با مهمانداران هواپیما مودبانه رفتار کنن نه تنها موقعیت و احترام بیشتری پیدا می کنن و همچنین بهترین سرویس رو از مهمانداران خواهند داشت. توی این نوشته سوالاتی که توصیه می کنیم هیچوقت از یه مهماندار هواپیما نپرسین رو جمع آوری کردیم. فرقی نمی کنه که هواپیما شلوغ باشه یا پرواز طولانی باشه. شما با دونستن این نکات شخصیت تون رو بالاتر ببرین و سفر بهتری رو تجربه کنین.

1.قرص آسپرین دارین ؟

یکی از سوالاتی که نباید در طول پرواز پرسید درخواست برای داروهای معمولی هست. کادر هواپیما یه سری دارو به همراه خودشون دارن که فقط با نظر پزشک در مواقع ضروری در طول پرواز از اونها استفاده می کنن و اگه شما در طول پرواز احساس سردرد داشتین (که میتونه دلیلش ارتفاع گرفتن هواپیما باشه)، یا حالت تهوع پیدا می کنین یا احساس کمردرد دارین حتما باید همراه خودتون داروهای مورد نیازتون رو بیارین. (البته برای پروازهای خارجی دقت کنین که قرص ها جزو موارد غیرمجاز هستن و حتما با فرودگاه هماهنگ کنین.)

2.صندلی من کدوم یکیه ؟

شماره و جایگاه صندلی شما کاملا واضح روی بلیط شما نوشته شده، جایگاه صندلی تون موقع خرید بلیط هواپیما یا رزرو یا آژانس هواپیمایی برای شما خریده، ثبت شده و نیازی به سوال پرسیدن ندارین و نباید از مهماندار هواپیما نیز سوال بپرسین. همه ی صندلی ها برچسب شماره و ردیف رو دارن. البته مشکلی نیست اگه راهنمایی بخوایین یا اگه نمی تونین علائم روی صندلی ها رو بخونین و بخواین که سوال کنین، اما در هر صورت پیدا کردن صندلی کار راحتی هست.

3.می تونین چمدان من رو در محفظه ی بالا بذارین ؟

این همیشه توصیه خوبی هست که وزن و اندازه چمدان همراه خودتون رو کم وزن و سبک نگه دارین، مخصوصا اگه میخواین همراه خودتون داخل هواپیما باشه. فکر نکنین که وظیفه ی مهماندار هواپیما هست که کیف سنگین شما رو بلند کنه و بذاره توی محفظه ی بالاسری تون. در واقع مهمانداران هواپیما اجازه ی چنین کاری رو ندارن. توی این لینک از سایت مسافرت یاهو بخونین، چون باعث صدمات مختلفی به اونها میشه. هرچند شاید مهمانداران هواپیما بتونین موقعی که کیف رو در محفظه بالا گذاشتین براتون جابجاش کنن تا درب بالا سری بسته بشه. بهرحال اگه مطمئن نیستین که می تونین کیف تون رو بلند کنین و در محفظه بالا قرار بدین حتما قبل از سفر وزنش رو کم کنین. در غیر این صورت در طول پرواز به مشکل می خورین و همه متوجه میشن که شما دقت لازم رو برای انجام کارهاتون ندارین و این مورد رو بررسی نکردین.

4.چرا کیف همراه من باید چک ورودی داشته باشه ؟

بعضی وقتا این مشکل شاید براتون به وجود بیاد که وقتی سوار هواپیما شدین و کیف تون در محفظه بالاسرتون یا زیر صندلی جا نمیگیره دوباره برای چک ورودی برگردین.چون هرکسی میخواد محفظه های بالاسری رو خودش پر کنه و بیشتر از محفظه بالایی استفاده کنن تا استفاده از زیر صندلی ها استفاده کنن.

مخصوصا که شما در کلاس های اقتصادی پرواز باشین احتمال کمی هست که فضای به اندازه کافی در اختیارتون قرار بگیره و اگه میخواین مطمئن بشین که فضای لازم رو حتما دارین کیفی رو همراه خودتون داخل هواپیما بیارین که زیر صندلی جابگیره.

5.می تونین صندلی من رو با فرد دیگه ای عوض کنین؟

وقتی که شما بلیط می خرین سوار هواپیما می شین دیگه بعدش نمی تونین انتخاب کنین که ترجیح میدین کجا بشینین و بخواین جاتون رو داخل هواپیما عوض کنین. شاید دوست داشته باشین کنار دوستتون بشینین (البته اگه موقع خرید بلیط ها رو باهم تهیه کنین خب مسلما کنار هم هستین)، یا مثلا کنار فردی نشستین که از بوی زیاد عطرش اذیت میشین و…

در این موارد نباید از مهماندار هواپیما بخواین که کسی رو جابجا کنه برای شما. چون چنین اجازه ای رو ندارن و نمی تونن فرد دیگه ای رو هم مجبور به این کار کنن که صندلیش رو چون شما ناراضی هستین عوض کنن حتی اگه شما حرف بزنین و بخواین با پر حرفی از کارهایی که باعث ناراحتی شون شده جاتون رو عوض کنین. در این صورت شما فقط دارین مهماندار رو اذیت می کنین و جابجایی صورت نمی گیره.

6.می تونم از صندلی های خالی فرست کلاس استفاده کنم ؟

بعضی مسافران که داخل هواپیما قدم می زنن و می بینن که بعضی از صندلی های قسمت فرست کلاس خالیه فکر میکنن اگه مودبانه از مهماندار تقاضا کنن میتونن از صندلی های فرست کلاس استفاده کنن. چیزی که اصلا اتفاق نمی افته مگه اینکه هزینه اش رو برای ارتقا کلاس قبل از پرواز بپردازین. شما نمی تونین تقاضای ارتقا کلاس داشته باشین به این بهانه که صندلی خالی رو می بینین. پرسیدن این مورد از مهماندار هواپیما و تقاضا کردن باعث تغییر صندلی در کلاس های مختلف برای شما نمیشه.

7.می تونین حیوانات سرویس دهنده رو از هواپیما خارج کنین؟

اگه احساس می کنین که آلرژی شدیدی به سگ ها دارین و علاقه ندارین که در هواپیما هم حیوان سرویس دهنده ببینین نمی تونین درخواست بدید که حیوان خانگی سوار هواپیما نکنن. (البته اگر در قوانین شرکت هواپیمایی ورود حیوانات خانگی به داخل هواپیما ممنوع باشد که این کار توسط ماموران فرودگاه بررسی و جلوگیری میشه.) ولی در دنیا اجازه ورود برای حیوانات خانگی وجود داره و برای بعضی افراد ناتوان یا مریض این حیوانات سرویس دهنده  آموزش دیده هستن و کمک حالشونن.

بهرحال اگه آلرژی به حیوونات دارین بهتره موارد دارویی مورد نیازتون رو همراه خودتون داشته باشین. (بازم بگم که موارد دارویی رو با فرودگاه چک کنین در کشور مقصد مشکل ساز نباشه براتون.)

8.تاخیر پرواز چقدر طول می کشه؟

بعضی وقتا ها پرواز ها به دلایل مختلفی تاخیر دارن، مثلا شاید هواپیماهای دیگری در حال پرواز و تیک آف هستن و یا شرایط آب و هوایی مساعد نیست. در گزارشی نتایج تحقیقات نشون داده که مهماندارن هواپیما بیشتر از همه از این تاخیرها بدشون میاد.

دلیلش هم این هست که مهمانداران به ازای سرویسی که در طول پرواز میدن پول می گیرن و دلشون نمیخواد بین اون همه مسافر که درخواست های زیادی هم دارن معطل بمونن. بعلاوه که مهماندار هواپیما نمی دونه که واقعا چقدر تاخیر پرواز طول می کشه. پس بهتره با این مدل سوالات اذیتشون نکنین.

9.این غذا بدون گلوتن هست ؟

بسیاری از هواپیمایی ها این اجازه رو به شما میدن که موقع خرید بلیط اعلام کنین که چه رژیم غذایی خاصی دارین و غذای مناسب شما چی هست. اگه قبل از پرواز این درخواست رو ثبت نکرده باشین در طول پرواز نمی تونین بخواین که غذای رژیمی خاص شما رو بیارن.

میان وعده ها و غذاها احتمالا بدون گلوتن یا قند یا … نیستن و این میان وعده ها هم ارگانیک و بدون مواد افزدونی نخواهند بود. پس اگه رژیم غذایی براتون خیلی مهمه، با شرکت هواپیمایی تون قبل از خرید بلیط هواپیما و پروازتون چک کنین.

10.چه نوشیدنی هایی دارین ؟

توی جیب صندلی شما منوی نوشیدنی ها و خوراکی های موجود در هواپیما رو براتون قرار دادن و اگه به صحبت های اول پرواز مهمانداران توجه کنین متوجه میشین که چه چیزهایی برای نوشیدن یا خوردن وجود داره. اگه نمی دونین که چه نوشیدنی رو میخواین بگیرین بهتره منو رو از داخل جیب صندلی تون بردارین و وقتی مهماندار برای سرویس نوشیدنی به کنار شما رسید دیگه سوال نپرسید که چه نوشیدنی هایی وجود داره و چیزی که می خواین رو فقط بگین.

واقعا آزاردهنده هست که از کسی بخواین تمام گزینه های موجود رو برای شما بگه وقتی که خودتون می تونین بخونین و شما با این کارتون فقط سرعت سرویس دهی مهمانداران رو کم می کنین.

11.می تونین با من یه نوشیدنی بخورین ؟

شاید شما در طول پرواز به یه مهماندار علاقه مند بشین و شاید در شرایطی عاشق اونها بشین و ازشون تقاضا کنین که باهاشون در آینده ارتباط برقرار کنین. اما مهمانداران در طول پرواز اجازه ندارن با مسافران به خوردن و نوشیدن بپردازن. نه مهمانداران و نه دیگر خدمه پرواز.

به عنوان مثال شرکت هواپیمایی وایس (Vice) به مهمانداران هواپیما اجازه نمیده که با لباس یونی فرم در بارهای فرودگاه بشینن. از مهمانداران هواپیما به صورت تصادفی تست های الکل و … می گیرن تا مطمئن بشن که قوانین رو زیر پا نگذاشته باشن.  البته به این شکل هم میتونین به قضیه نگاه کنین که اگه کسی در حین کار ازتون درخواست کنه باهاش یه نوشیدنی بخورین آیا وقت صرف می کنین؟ احتمالا نه.

12.می تونم شماره تماسم رو به شما بدم ؟

خیلی از مهمانداران زن اعلام کردن که تقریبا یه چیز عمومی هست که خیلی از بیزنسمن ها بهشون شماره پیشنهاد میدن. در نتیجه شما نباید رفتارهایی رو که به سبب محیط کارشون مهمانداران انجام میدن رو فکر کنین برای جلب توجه هست. فکر نکنین که مهماندار هواپیما شماره تلفن شما رو می خواد و …

بهتره که اینجا یکم درباره فمینیسم مطالعاتتون رو بیشتر کنین و دفه بعدی که سوار هواپیما می شین رفتار مناسب تری با کارکنان هواپیما داشته باشین.

13.تا کی باید کمربند صندلی رو بسته نگه دارم ؟

اگه هواپیما توی یه شرایط نامساعد آب و هوایی قرار بگیره، کاپیان چراغ بستن کمربند رو برای همه روشن میکنه و شما باید کمربندتون رو ببندین. هرچند این باعث میشه نتونین راحت استراحت کنین، بهرحال اگه احساس راحتی نمی کنین پرسیدن اینکه کی می تونین کمربندتون رو باز کنین یه سوال اضافی از مهماندار هواپیما هست. بالاخره تصمیم با کاپیتان هواپیما هست و نه مهماندار. پس درین مورد سوال نپرسید و هر وقت چراغ بستن کمربند خاموش شد می تونین کمربندهاتون رو باز کنین.

14.آیا می تونم همراه شما به بخش مهمانداران بیام ؟

بخش مهمانداران فقط مخصوص اونهاس که می تونن اونجا استراحت کنن و بشینن. پس ازشون درخواست نکنین که به اونجا برین و اونجا استراحت کنین. در هر صورت با این کار مزاحم انجام وظایف و استراحت و یا غذا خوردن اونها میشین.

15.میشه حواستون به بچه ی من باشه ؟

مهمانداران هواپیما، مامای کودک نیستن. پس اگه با بچه کوچیک سفر می کنین کاملا مسئولیتش به عهده ی خودتون هست و نه مهماندار هواپیما که مطمئن باشه بچه شما کار خطرناکی انجام نمیده و یا ساکت هست و یا غذایش رو در اطراف پخش نمی کنه. البته بچه ی 10 ساله ی شما اوکی هست . اگه میخواین که به سرویس بهداشتی برین و بسپارین که حواسشون باشه. حتما در نظر داشته باشین که در طول سفر اگه با بچه کوچیک مسافرت می کنین فرد بزرگسال دیگه ای هم همراه تون باشه تا توی انجام کارا به مشکل نخورین.

از مهماندار هواپیما برای نگه داری کودکان تقاضا نکنین. چون از حیطه وظایف اونها خارج هست. (البته بعضی شرکت های هواپیمایی سرویس نگه داری از کودکان رو دارن.) و مهمانداران وظایف دیگه ای دارن که باید در طول پرواز انجام بدهند.

16.میشه آشغال های من رو ببرین ؟

مهمانداران هواپیما بعد از اینکه میان وعده ها و اسنک ها و نوشیدنی ها رو توزیع می کنن چندین بار برای جمع آوری آشغال پوسته های ایجاد شده میان. خب سعی کنین در همون زمان آشغال ها رو تحویل بدین و اگه رفتن دیگه مزاحم شون نشین و زمان نامناسبی درخواست کنین که آشغال های شما رو جمع آوری کنن. همچنین سعی نکنین زباله های ایجاد شده رو با دست به اونها بدید و حتما داخل پلاستیک زباله ای تحویل بدید.

حتما از پلاستیک زباله استفاده کنین تا هنگام عبور از روی دیگر مسافران امکان ریختن زباله ها بروی آنها از بین بره.

17.می تونین تماس بگیرین پرواز بعدی من رو نگه دارین ؟

سایت Yahoo Travel گزارشی داده که از مهمانداران هواپیما همیشه درخواست میشه تا با هواپیمای بعدی مسافران تماس بگیرن و پروازشون رو نگه دارن. اما این اتفاق نخواهد افتاد. حتی اگه عضو ویژه ی یه شرکت هواپیمایی به علت پروازهای زیاد شده باشین.

تنها زمانی میان پروازها رو نگه میدارن تا هواپیمای قبلی برسه که تعداد زیادی از مسافرین دچار تاخیر شده باشن و اگه میان پرواز حرکتش رو آغاز کنه شرکت هواپیمایی باید تعداد زیادی از بلیط ها رو مجددا ثبت کنه. در هر صورت میان پرواز ها رو با چند ساعت اختلاف رزرو کنین تا حتی با تاخیر هم به مشکلی برنخورین. همچنین مهمانداران چنین درخواستی رو برای نگه داشتن پروازهای بعدی اصلا ندارن و درخواستی نشدنی دارین.

18.به پرواز بعدی می رسم ؟

اگه پرواز شما کمی هم  تاخیر داشته باشه، شما با خودتون فکر می کنین که به پرواز بعدی آیا می رسین یا نه. آیا زمان کافی برای سوار هواپیمای بعدی دارین یا نه. بهرحال با پرسیدن این سوالات از مهمانداران مزاحم فعالیت های آنها نشوید فقط به خاطر اینکه مشکوک به شرایط هستین و همچنین مهمانداران هواپیما هم آینده رو نمی تونن براتون پیش بینی کنن و نکته دیگه هم اینکه مهمانداران اطلاعات کاپیتان هواپیما رو همچنین ندارن. اگه فکر می کنین که احتمالا به پرواز بعدی نمی رسین دفه بعدی سعی کنین با اختلاف زمان مناسبی پروازهاتون رو خریداری کنین.

19.کیف ها و چمدان های من به پرواز بعدی انتقال پیدا می کنن ؟

مهماندار هواپیما مسئول انتقال کیف ها و چمدان های شما نیستن. در واقع، اگه توجه داشته باشین یه عده دیگه ای مسئول این کار هستن و براساس مشخصات چک می کنن وسایلی که وارد هواپیما میشه و خارج میشه ازش. مهماندار شما اطلاعاتی در زمینه چمدان های شما نداره و نمی دونه که پرواز بعدی کجاس و وسایل شما به چه شکل انتقال پیدا می کنه. این درخواست و سوال فقط باعث میشه جواب تون رو دریافت نکنین و باعث آزردگی خاطر مهمانداران بشین.

20.شما مجبورین دوباره با یه پرواز دیگه سریع برگردین ؟

شاید برنامه ریزی کاری مهمانداران برای شما جالب باشه اما بعد از یه پرواز طولانی بین المللی پرسیدن این سوال یکم کار چیپی هست و به مهمانداران یادآوری نکنین که کارشون هنوز تموم نشده و باید به پروازها ادامه بدن. مگه اینکه بپرسین آیا کارتون تموم شده و زمان استراحت تون رسیده یا نه. بهرحال پرواز طولانی و سرویس دهی زیاد باعث خستگی میشه.

طبق قوانین هواپیمایی ها، مهمانداران اجازه دارن تا 16 ساعت در روز کار کنند و بین پروازها هم می تونن 11-12 ساعت استراحت کنن.اگه تعداد خدمه شرکت هواپیمایی یه وقتی کم باشه شاید مهمانداران 6 روز پشت سرهم در هواپیما مشغول کار باشن و فقط 24 ساعت زمان استراحت داشته باشن که احتمالا اون رو هم در خونه خودشون نیستن. بعضی وقتا مهمانداران هواپیما اصلا نمی دونن کی برمیگردن خونه. پس ازشون این تیپ سوال ها رو سعی کنین نپرسین.

21.می تونین در پیاده شدن و رفتن تا خروجی فرودگاه به من کمک کنین ؟

به نظر منطقی میاد که چنین درخواستی رو از مهماندار هواپیما داشته باشین وقتی که آسیب دیده باشین و یا بچه ی نوزادی همراه خودتون داشته باشین و احتمالا در مودبانه ترین حالت هم درخواست می کنین. اما احتمال داره با جواب منفی مواجه بشین و فقط وقتی آخرین مسافر در حال پیاده شدن باشین بهتون کمک کنن. البته مهمانداران می تونین با کسی که به دیدن شما اومده تماس بگیرن تا بهتون کمک کنه. اما مهمانداران نمی تونن از هواپیما خارج بشن تا زمانی که همه ی مسافران از هواپیما پیاده بشن.

مهمانداران هواپیما طبیعتا با درخواست های زیادی مواجه میشن و طبق اصول حرفه ای شون باید به درخواست های شما پاسخ مناسب بدن. با یادگیری نکات بالا احتمالا بتونین درخواست هاتون رو به نحوی بیان کنین که مهمانداران با خوشحالی بهتون پاسخ بدن و از پروازتون لذت ببرین.

شماره تلگرام پشتیبانی
09339814917