ده روش مؤثر برای غلبه بر «به هم ریختگی زمان»

«به هم ریختگی زمان» چیست؟ پس از یک پرواز طولانی در هواپیما پر از هیجان با خستگی مواجه شده‌اید؟ خیلی کم خوابیده‌اید و احساس می‌کنید که در یک کیسه گونی است؟ دوست دارید که فقط بخوابید اما الان ساعت خواب نیست و وقت ناهار است؟ سلام «به هم ریختگی زمان»!

هنگامی که در سفر منطقه‌ی زمانی شما بیش از دو ساعت تغییر می‌کند، بخصوص اگر به شرق بروید، بی تردید دچار «به هم ریختگی زمان» می‌شوید. جابجایی زمانی و تغییر کردن روز و شب واقعاً باعث بی نظمی ریتم بدن می‌شود. هر چه از مناطق زمانی بیشتری عبور کنید و در جاهای بیشتری متوقف شوید، این وضعیت بدتر می‌شود. بهترین کار این است: زمانی که قرار است به سفرهای طولانی بروید، آرام آرام روز بیولوژیکی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال صبح‌ها نیم ساعت زودتر برخیزید و شب‌ها زودتر به بستر بروید. به این ترتیب بدن شما چرخه‌ی خواب، دمای بدن، فشار خون، هضم… را با منطقه‌ی زمانی جدید تطبیق می‌دهد.

در ادامه ده کاری که می‌توانید برای غلبه بر «به هم ریختگی زمان» انجام دهید را می‌خوانید. این موارد را رعایت کنید تا در سفر بعدی آرامش بیشتری داشته باشید.

پیش از سفر آماده شوید

اگر شما می دانید که مستعد ابتلا به «به هم ریختگی زمان» هستید، پیش از اینکه حتی بلیطتان را بخرید، خود را آماده کنید. اگر در حال پرواز به شرق هستید، «به هم ریختگی زمان» را بیشتر از زمانی که در حال پرواز به غرب هستید، احساس می‌کنید. زیرا پرواز در غرب باعث می‌شود که بدن شما احساس کند چند ساعت بیشتر زندگی کرده، در حالی که با رفتن به شرق چند ساعتی از عمرتان کمتر می‌شود.

بنابراین بهترین برنامه این است که ریتم بدن خود را چند روز قبل از سفر تطبیق دهید. هنگام پرواز به شرق، سعی کنید شب‌ها چند ساعت زودتر از حد معمول بخوابید. اگر در حال رفتن به غرب هستید یک یا دو ساعت بیشتر بیدار بمانید. باید بدن خود را به چند ساعت زودتر یا دیرتر بیدار شدن عادت بدهید. اگر با «به هم ریختگی زمان» مشکلات جدی‌ای دارید، زمان خرید بلیط به ساعت پرواز به این نکته توجه کنید. رسیدن به مقصد در هنگام صبح باعث می‌شود بیشتر احساس خستگی کنید زیرا روز برایتان طولانی‌تر می‌گذرد. اما اگر بعدازظهر یا عصر به مقصد برسید، فقط باید چند ساعت بیدار بمانید. پس می‌توانید کمی در مکان جدید گردش کنید، غذایی بخورید و سپس به بستر بروید!

ساعت خود را به منطقه‌ی زمانی جدید تنظیم کنید

انتقال شما به منطقه‌ی زمانی جدید باید در هواپیما آغاز شود، تا لااقل خود را به لحاظ ذهنی برای ریتم جدید آماده کنید. پس هنگامی که در هواپیما هستید، ساعت خود را به زمان محلی مقصد جدید تنظیم کنید. اگر زمانی که به مقصد می‌رسید روز باشد، بهتر است در هواپیما بخوابید که روز را با سرحالی سپری کنید اما اگر شب به مقصد می‌رسید و روز در هواپیما هستید، نخوابید تا شب خوابتان ببرید.

بدن خود را شرطی کنید

این امر برای تطبیق ریتم بدن شما و زمان خوابیدن و بیدار شدن در منطقه‌ی زمانی جدید مفید است. به عنوان مثال، اگر شما در حال پرواز به سمت شرق هستید و می‌خواهید در هواپیما بخوابید، لباس راحت بپوشید. هر بالشی که دوست دارید را انتخاب کنید. در گوش‌هایتان هدفون قرار دهید تا از سر و صدای اطراف خود ناراحت نشوید. اگر تصادفاً شب قبل خوب نخوابیده باشید که چه بهتر، خسته‌تر هستید و به راحتی در هواپیما به خواب می‌روید.

نکته: پس از اینکه همه‌ی مسافران سوار شدند، به اطراف نگاه کنید شاید صندلی‌های خالی‌‌ای در اطرافتان وجود داشته باشد. برای این کار می‌توانید با مهماندار هواپیما هماهنگ کنید. اگر این‌گونه باشد و هواپیما به طور کامل پر نشده باشد، ممکن است یک یا دو صندلی خالی پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید دراز بکشید و راحت‌تر بخوابید.

اما وقتی به سفر به غرب می‌کنید، نیاز دارید که بیدار بمانید تا در مقصد بتوانید بخوابید. یک روش برای انجام این کار این است که فیلم ببینید. پس یک شرکت هواپیمایی با برنامه‌های سرگرمی خوب پیدا کنید. تماشای فیلم‌های جدید و مجموعه‌های تلویزیونی تضمین بزرگی است که شما را بیدار نگه دارد!

به تغذیه‌ی خود فکر کنید.

آیا می‌دانستید که انتخاب مواد غذایی هواپیما می‌تواند با «به هم ریختگی زمان» در ارتباط باشد؟ همان‌طور که غذای حاوی کربوهیدرات روی زمین شما را خواب‌آلوده می‌کند، در هوا هم شما را سنگین و خسته می‌کند. پس برای سفر به شرق برنج، سیب زمینی، ماکارونی و همبرگر بخورید تا نیاز شما برای خواب بیشتر شود. به این ترتیب می‌توانید در طول سفر کاملاً بخوابید تا در مقصد سرحال و شاداب باشید. اما اگر به غرب می‌روید، باید سبک‌تر غذا بخورید. غذای پروتئینی بخورید تا بیدار و سرحال باشید. گوشت، ماهی و تخم مرغ شما را سیر می‌کند اما سنگین و کرخت نمی‌شوید. این غذاها هم به شما انرژی کافی می‌دهد و هم شما را بیدار نگاه می‌دارد.

 زیاد آب بنوشید، اما از مصرف الکل و کافئین پرهیز کنید.

معمولاً هوا در داخل هواپیما کاملاً خشک است و شما این را از کشش پوست خود متوجه می‌شوید. اگر کم آب بخورید، بدنتان احساس خشکی می‌کند. بنابراین هنگامی که در هواپیما هستید، برای آب‌رسانی به بدنتان، هر از چندگاهی آب بخورید. بر عکس آن الکل است که در ارتفاع مانند سم عمل می‌کند. ممکن است شما فکر کنید که الکل به خواب رفتن شما کمک می‌کند، این درست است اما اثر موقتی دارد. الکل در واقع باعث خشکی بدن شما می‌شود و وقتی به مقصد ‌رسیدید، دچار مشکل بیشتری خواهید شد. قهوه و چای سیاه نیز، نوشیدنی‌های مناسبی برای پرواز نیستند. بهترین گزینه برای آب‌رسانی به بدن در پرواز، آب آشامیدنی و آب میوه است!

یک شب در میانه‌ی راه توقف کنید.

اگر زمان کافی و پول دارید یک شب در میانه‌ی مسیر توقف کنید. توقفی آرامش‌بخش در یک ایستگاه میانی خصوصاً برای پروازهای طولانی یکی از راه‌های مبارزه با «به هم ریختگی زمان» است. اقامت یک روزه در دبی، ابوظبی، هنگ کنگ، بانکوک، کوالالامپور، سنگاپور یا کشورهای اروپایی هم فال است و هم تماشا! پس وقت خود را برای کشف یک مکان دنج و خوردن غذاهای خوشمزه‌ی محلی تنظیم کنید. غذای محلی بخورید و پیش از اینکه به مقصد برسید، جاهای دیدنی میانه‌ی راه را هم ببینید! در این صورت هم بدنتان راحت‌تر به تغییر زمان عادت می‌کند و هم شما جاهای دیدنی بیشتری را می‌بینید.

بدن خود را به ریتم مقصد خود تنظیم کنید.

بهترین راه عالی برای مبارزه با «به هم ریختگی زمان» این است که بدن شما در ریتم مقصد خود قرار بگیرد. سخت است ولی وقتی از هواپیما بیرون رفتید، اگر روز است از وسوسه‌ی تختخواب و چرت زدن روزانه پرهیز کنید! چرت زدن روزانه حالت «به هم ریختگی زمان» را در شما بدتر می‌کند.

اگر صبح زود بیدار می‌شوید و واقعاً خسته‌اید، چند ساعت خواب در روز ایرادی ندارد. اما مطمئن شوید که در صبح روز بعد یا بعد از ظهر حتماً به خواب می‌روید. خواب در شب اول بسیار مهم است. اگر در روز تخت‌خواب شما را وسوسه کرد، بیرون بروید. قهوه بخورید و در خانه‌ی جدیدتان زندگی کنید. فیلم ببینید، آشپزی کنید و از هر چیزی که شما را از خوابیدن دور می‌کند استقبال کنید. حتی اگر گرسنه نیستید، برای هماهنگی با زندگی محلی اندکی غذا بخورید تا با زندگی در مکان جدید اخت شوید.

شماره تلگرام پشتیبانی
09907712004